הושגה הסכמה על ירושת הרב עובדיה יוסף

המחלוקת סביב ירושת הרב עובדיה יוסף, תגיע לסיומה - הכסף יחולק בין האחים באופן שווה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 15/02/16 09:55 ו באדר א'

הושגה הסכמה על ירושת הרב עובדיה יוסף
cc by Alloni, צילום: cc by Alloni

קרב הירושה, שאיים לפרק את משפחת הרב עובדיה יוסף ז"ל ולבזות את זכרו, מגיע לסיומו. מסתבר כי בחודשים האחרונים התנהל הליך הגישור בשקט יחסי, ובימים האחרונים הגיעו בני המשפחה להסכמות שימנעו הליכה לבית המשפט. כך פורסם הבוקר (א') בישראל היום.

הוויכוחים על הירושה התנהלו בעיקר בין משה יוסף, בנו הצעיר של הרב עובדיה, ורעייתו יהודית מצד אחד, לבין עשרת ילדיו האחרים. הרב המנוח התגורר ב־20 השנים האחרונות אצל משה ויהודית ברחוב הקבלן בירושלים. שתי סוגיות נמצאו במחלוקת: הדירה, שבה עדיין מתגוררים משה ויהודית, ומפעל הספרים של הרב. במהלך הדיונים הוצג מסמך חתום בידי הרב עובדיה, שלפיו משה הוא שיירש את הספרים ולא שאר הילדים.

מהומה החלה כשהתעורר חשד שמשה ויהודית מסתירים מיליוני שקלים שצברו מתרומות, דבר שכנראה הופרך בהליך הגישור . חלק מהאחים גם פיקפקו במהימנות המסמך המוריש את הספרים לבן הצעיר, ולא לשאר האחים.

כעת נראה שבמסגרת ההסכמות יקנו בני הזוג משה ויהודית את הדירה בסכום הגבוה מ־11 מיליון שקלים, והכסף יחולק באופן שווה בין האחים. על פי תוכניתם, יהפכו בני הזוג את הבית ל"בית מורשת מרן", הספרייה המכילה כ־30 אלף ספרים תישאר שם, ובמקום יוקם "כולל".

מכון הספרים שמפיץ את פסיקות הרב יועבר לשם, וכמוהו גם משרדי מפעל הכשרות בד"ץ בית יוסף. כל האזכרות של הרב עובדיה ורעייתו מרגלית ייערכו במקום. בני המשפחה ימשיכו לגור שם, ולצורך התשלום והקמת בית המורשת הם מתכוונים לבצע מגבית.בשבועות האחרונים הושגה הסכמה גם על הפריטים הקטנים אך הסמליים, כגון המצנפת של הרב, גלימתו והביגוד. הוסכם כי חלקם יישארו בבית המורשת וחלקם יפוזרו בין האחים למזכרת.

לפני כשלושה חודשים נחשף ויכוח נוסף בין ילדיו של מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף. במסמך שיצא מטעמו, דרש הרב הראשי יצחק יוסף להציב מחיצה והפרדה בקברו של הרב עובדיה בין גברים לנשים "לכבוד המקום ולכבודו של מרן".

בהמשך, ציין הרב הראשי הספרדי, בנו של הרב עובדיה יוסף, כי יש להתעלם מטענות אחיותיו, בהן עדינה בר שלום, שמתנגדות להפרדה המגדרית מעל הקבר. "אבקש שלא לנצל את הטענות מאיזה בודדים מבנות המשפחה, משום שצריך להתייחס רק לכל הבנים, ממשיכי דרכו".

במכתב התגובה לדבריו של הרב הראשי הספרדי כיום, כתבה עו"ד זילבר: "חברות קדישא כפופות להוראות חוזר המנהל הכללי של המשרד לשירותי דת בעניין טקס הלוויה, ובכללן האיסור להנהיג הפרדה בין גברים לנשים במהלך טקס הלוויה על שלביו השונים".