הועדה לזכויות הילד דנה בפינוי מגרון: "הילדים במצב נפשי קשה מאוד"

הועדה קיימה דיון מיוחד לאור פינוי המשפחות ממגרון, החודש, שנעשה באישון ליל תוך פגיעה חמורה בבריאותם הנפשית של ילדי המקום. ח"כ אורלב דרש ממבקר המדינה להתערב לאלתר בסוגיה

חדשות כיפה אורי פולק 21/09/11 12:57 כב באלול התשעא

הועדה לזכויות הילד דנה בפינוי מגרון: "הילדים במצב נפשי קשה מאוד"
באדיבות ועד מתיישבי בנימין, צילום: באדיבות ועד מתיישבי בנימין

הועדה לזכויות הילד קיימה היום (ד') דיון סוער בנושא זכויות הילד לאור הפינוי ביישוב מגרון, החודש, במהלכו נהרסו שלושה מבני קבע ביישוב תוך פינוי משפחות וילדים בשעות הלילה המאוחרות.

נציגי המשפחות המפונות סיפרו כי הפינוי הלילי הגיע ללא כל התרעה מוקדמת וחרף הבטחה כי שעת הפינוי תובא מראש לידיעתם, על מנת שיוכלו לפנות את הילדים עוד קודם האירוע. המשפחות סיפרו כי הילדים נתונים כעת במצב נפשי קשה מאוד, תוך השלכות חמורות של סיוטים בלילה וחוסר שינה, בכי ללא סיבה והתפרעות. המשפחות ציינו כי שוטרי היס"מ פרצו דרך החלונות אל חדרי הילדים, בצורה ברוטאלית, ופינו אותם תוך זלזול והשפלה.

יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב, ציין בפתח דבריו כי "הועדה תדרוש ממבקר המדינה לקיים בדיקה בסוגיית הפגיעה בזכויותיהם ובשלומם של 12 הילדים שביתם נהרס. כמו כן, ישנה דרישה כי בתוך 3 חודשים יגובשו נהלים ברורים של רשויות אכיפת החוק באשר לפינוי בתים כדי להבטיח את שלומם של הילדים".

"במגרון באותו לילה לא נהרסו רק הבתים אלא יש חשש כבד להרס עולם של הילדים הקטנים", אמר ח"כ אורלב, "המחזה נחרט באופן עמוק מאד אצל הילדים ולכן התשובה שצריכה להינתן היא באיזה צעדים דרסטיים יש לנקוט בעתיד כדי שהחרפה הזאת לא תתקיים עוד. ילדים לא צריכים לשלם מחיר כה כבד ובית המשפט לא קבע שצריך להתעלל בצורה קשה בילדים. בהקשרים אחרים מי שהיה עושה את זה היה עומד לדין פלילי".

גם ח"כ אורי אריאל הצטרף לדבריו של ח"כ אורלב בדיון ואמר כי "במקרה הקשה של מגרון לא הייתה חמלה על מצבם הנפשי של הילדים והאימהות שלהם. השוטרים שפרצו לשם עשו זאת בניגוד למה שסוכם עם התושבים ונציגי המועצה ואני מצר על כך".

נציגי המשטרה והפרקליטות שהשתתפו בדיון סיפרו כי מערכת אכיפת החוק דווקא כן עדכנה מראש אתה משפחות על הפינוי ואף ניתנו מספר ימים כדי לפנות את הילדים מהמקום. הנציגים טענו כי השוטרים פעלו בשטח עם תגים - ובמידה ומי מהשוטרים התנהג שלא כראוי, יש להתלונן עליו והוא ייענש בחומרה. המדינה ציינה כי ההחלטה על שעת הפינוי הייתה בידי הצבא ולא המשטרה, שרק ביצעה את הפקודה לפנות.

בתום הדיון גינה ח"כ אורלב את התעלמותו של שר הביטחון מהדיון שקיימה הוועדה ואף איים בנקיטת צעדים פרלמנטריים נגד שר הביטחון, אהוד ברק.