הומואים דתיים יקימו לראשונה כנס מודעות למחלות הכרוכות במגע בין גברים

פרסום ראשון: ארגון כמוך יקיים לראשונה כנס מודעות למחלות הכרוכות במגע בין שני גברים. הרב ארלה הראל: "לא תמיד אדם מצליח לשלוט ביצרו וכיוון שכך אין מנוס מקיום ערב כזה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 18/08/14 19:31 כב באב התשעד

הומואים דתיים יקימו לראשונה כנס מודעות למחלות הכרוכות במגע בין גברים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לראשונה יקיים ארגון הומואים דתיים כנס מודעות למחלות הכרוכות במגע בין שני גברים. ארגון 'כמוך - הומואים דתיים אורתודוקסים' יקיים לקראת סוף חודש אוגוסט כנס ראשון מסוגו בנוגע למחלות המועברות במגע בין גברים כדוגמת זיהומים, חיידקים, טפילים ואיידס, לצד דרכי הדבקה, השלכות אפשריות עתידיות לבריאות ולפוריות, הסיכויים להדבקת אחרים, מיתוסים בנושא ועוד.

מדובר כפי הנראה בפעם הראשונ שמתקיים כנס בנושא בארגוני הומואים דתיים, מכיוון שעל פי ההלכה אסור לקיים כלל מגע בין גברים, והפעילויות נעשות בעיקר על מנת לאפשר להומואים חובשי כיפה חיים בצל התופעה. “לאחר התייעצות עם רבנים החלטתנו לארגן פגישה ובה מידע שיכול להציל חיים", כתבו מארגני הכנס. ייתכן כי המארגנים החליטו כי על רקע קיום יחסים בין גברים גם בציונות הדתית אין מנוס מנגיעה בנושא.

"מפגש זה יתקיים משום שאנו יודעים שלא תמיד אדם מצליח לשלוט ביצרו, ואין אפוטרופוס לעריות, לא אצל מתמניקים (הומואים) ולא אצל כל אחד אחר. ולכן, משלל סיבות שאולי אתייחס אליהן במאמר ארוך יותר, אין מנוס מקיומו של ערב כזה", התייחס הרב ארלה הראל לכנס הייחודי.

לפני כשנה התייחס גם הרב שרלו לאפשרות לקיים מפגש דומה והבהיר כי יש מקום לקדם אירוע שכזה, בכפוף לשאלה האם ייגרם יותר נזק מתועלת בקיומו של מפגש: “בכל מקום בו קיימת אווירה של יחסים גופניים האסורים על פי ההלכה, גם בחברת בנים ובנות, והמסכנים את גופו של האדם - האם נכון יהיה לפחות להציל את הגוף, אך בד בבד עם הצלה זו להיות שותף בהתייחסות נורמטיבית לעצם קיומם של היחסים, ובמידה מסוימת אף לעודד אותם", הסביר הרב.

"כאשר מדובר בוודאות על מי שמקיים יחסים - מותר, ואולי אף חובה להצילו אפילו מהטעויות של עצמו, מה עוד שהוא גם עלול לגרום נזק לאחרים. כאשר מדובר על דיבור פומבי בנושא, צריך לבחון כל מקרה לגופו. ה'מוחזק' הוא שהדיבור על כך גורם נזק יותר גדול מאשר אי-הדיבור, שכן ב"ה לא זו הנורמה הקיימת בעולמנו. ברם, אם מדובר במקום בו התופעה לצערנו הגדול רווחת - גם כאן חובה לספק מידע שיציל נפשות", כתב הרב שרלו.

לפני מספר חודשים פורסמה לראשונה חוברת המסבירה על הסיכונים במחלת האיידס, זאת על רקע פתיחות הולכת וגוברת בציונות הדתית להבנת התופעה. החוברת בשם 'ונשמרתם' נכתבה באישור רבנים, ובה מובאות הוראות כיצד להימנע מהדבקות באיידס. בהקדמה לחוברת מסביר אחד הרבנים, אשר נשאר בעילום שם, כי "החוברת לא באה לומר את דעת התורה על מעשים אלו או אחרים. היא באה לחייב את האדם, כל אדם, לעשות את הנדרש ממנו על מנת לשמור על גופו כמצוות התורה". החוברת תופץ במרכזים דתיים אשר אליהם מגיעים הומואים דתיים.

בשונה מחוברות אחרות אשר מתמודדות עם התופעה, לראשונה מדובר בחוברת אשר כתב רב ואשר נוגע באופן חסר תקדים ופירוט בנושא תוך כדי דיון אמיתי וכנה עם מציאות בה קיימת זוגיות של שני גברים יחד.

"עלינו להבין בצורה הברורה ביותר: לשתיקה יש מחיר. כאשר לא מדברים על נושא מסוים - הוא למעשה כאילו לא קיים בתודעה שלנו, וכשזה קורה - הדרך להתנהגות סיכונית קצרה מאד". כותב הרב.