הוגשה עתירה לבג"ץ נגד מניעת מינוי דיינים דתיים

פעילות למען מסורבות גט, יחד עם המרכז האקדמי שערי משפט עתרו נגד הרבנות הראשית, על כך שאינם נותנים לדיינים מהציונות הדתית לשרת בבית הדין הרבני הגדול.

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 23/03/16 13:09 יג באדר ב'

הוגשה עתירה לבג"ץ נגד מניעת מינוי דיינים דתיים
Yossi Zamir / Flash 90, צילום: Yossi Zamir / Flash 90

נשים הפעילות למען מסורבות גט יחד עם הקליניקות המשפטיות במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט עתרו היום (ד') כנגד הרבנות הראשית והרבנים הראשיים על שאינם מעניקים לדיינים ציונים דתיים המכהנים בבתי דין אזורי כשירות לכהן גם בבית הדין הגדול.

העתירה הוגשה על ידי פרופ' עו"ד אביעד הכהן דקאן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט וד"ר עו"ד חגי ויניציקי מנהל הקליניקות, בניסיון למנוע ממועצת הרבנות הראשית, הפועלת בחריגה מסמכות ומתוך שיקולים זרים ופסולים, אי מתן כשירות לדיינים ציוניים-דתיים (אך גם אחרים) בעלי "כוח היתר", שיוכלו להקל על סבלן של מסורבות גט. הסירוב המתמשך של הרבנות לאשר את כשירותם, כפי שנעשה על ידה במשך עשרות שנים באופן אוטומטי, ימנע מאותם דיינים המכהנים כיום בבית הדין האזורי להתמנות לבית הדין הרבני הגדול.

בעתירה מתבקש בג"צ לתת צו על תנאי שיורה למשיבים לנמק מדוע מועצת הרבנות הראשית לא מאשרת לאלתר בהתאם לתקנות הקיימות, את כשירותם של דייני בית הדין האזורי המכהנים בו יותר משלוש שנים רצופות ופנו אליה בבקשה לאשר את כשירותם לכהן בבית הדין הגדול. העותרים מבקשים כי בית המשפט יקבע שסירוב מועצת הרבנות הראשית לאשר את כשירות הדיינים היא חריגה מסמכות, מנוגדת לדין ולהלכה המשפטית, נגועה בשיקולים זרים ופסולים ומוּנעת מכוחם, ופוגעת פגיעה קשה בעקרונות יסוד חוקתיים, דוגמת כבוד האדם ושמו הטוב, הזכות לשוויון והזכות לבחור ולהיבחר.

עוד מבקשים העותרים לתת צו ביניים שיאסור על השר יובל שטייניץ יו"ר הועדה לבחירת דיינים לפעול לכינוס הוועדה כדי לבחור דיינים ואוסר על חברי הועדה להשתתף בישיבה כזו או להצביע. בנוסף מבקשים העותרים לאסור על מועצת הרבנות הראשית לשנות את תנאי הכשירות לבחירת דיינים הנוהגים בה עד שתאשר את כל הבקשות בעניין זה שכבר הוגשו לה ולא תשנה את הקריטריונים רק כדי לסכל מועמדות של דיינים שאינם מוצאים חן בעיניה.

העותרים מציינים כי ידוע להם על ארבעה דיינים בבתי דין אזוריים הממתינים לקבלת הכשירות לכהונה בבית הדין הגדול. חלק מהבקשות הוגשו כבר לפני חצי שנה. הדיין הכי פחות ותיק מבין הארבעה מכהן כבר למעלה מחמש שנים בבית דין אזורי והותיק ביותר מכהן למעלה מ-20 שנה.

בעתירה נכתב כי אחד מחברי המועצה שלמיטב ידיעת העותרים התנגד לאישור הבקשות, לא גילה לחברי המועצה כי קרוב משפחתו מכהן כדיין ביה"ד האזורי ורואה עצמו מועמד לכהונה בביה"ד הגדול. מעבר לכך שלא מסר לחברי המועצה על קרבת המשפחה הזו, הוא פועל לדחיית אישור מתן ה"כשירות" לארבעה דיינים שהגישו בקשתם לפי התקנות הקיימות, שמא "יתחרו" עם קרוב משפחתו. לדברי העותרים במהלך ישיבת מועצה הציע אחד החברים בה שבאותו יום יושלמו "תבחינים" חדשים למתן "הסמכת כשירות" כאמור, תבחינים שמטרתם שינוי הקבוע בתקנות.

אתמול (ג') פורסם ב'כיפה', כי לאחר הדיון שהתקיים השבוע, היו אמורים להתמנות 2 דיינים המזוהים עם הציונות הדתית בבית הדין הרבני הגדול, והשאר שיהוו רוב בבית הדין, 5 במספר, ישתייכו לזרם החרדי ויהיו מזוהים עם המפלגות החרדיות.