ההסכם נחתם: ישראל ביתנו מצטרפים לקואליציה

ראש הממשלה ויו"ר ישראל ביתנו חתמו על ההסכם הקואליציוני שמאפשר את מינוי ליברמן לשר הביטחון. במקביל, בבית היהודי ממשיכים להתעקש לבצע שינויים בקבינט

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 25/05/16 11:49 יז באייר התשעו

ההסכם נחתם: ישראל ביתנו מצטרפים לקואליציה
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיעו הבוקר (ד') לכנסת כדי לחתום על ההסכם הקואליציוני, זאת לאחר שהלילה הגיעו השניים, ביחד עם שר האוצר משה כחלון, להסכמות על הנושאים שהיו במחלוקת.

במעמד החתימה נתניהו אמר כי ההסכם יעניק יציבות שלטונית לממשלה: "ישראל זקוקה ליציבות שלטונית כדי להתמודד עם האתגרים שלפנינו וגם כדי לנצל את ההזדמנויות שלפנינו. אני מקבל את אביגדור ליברמן וחברי סיעתו כשותפים חשובים לקואליציה. אני מעריך את הניסיון שלו, פעלנו במשותף למען בטחונם ורווחתם של אזרחי ישראל".

בהתייחס למחלוקות שהתגלעו ביניהם בעבר, אמר נתניהו, "אין זה סוד שהיינו חלוקים זה על זה, זה חלק מהחיים הפוליטיים. לעתים בסערת הוויכוח נאמרו דברים מצד שנינו שלא היו צריכים להיאמר. עכשיו אנחנו משלבים ידיים כדי להצעיד את ישראל קדימה. ההסכם שאנחנו חותמים עליו היום מביא בשורה לעולים החדשים ולגמלאים".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בטקס: "מהיום אנחנו עוד פעם שותפים חדשים ישנים. אני מודה לך על היכולת להתגבר על כל המשקעים. אני מודה ומתוודה שבינתיים עברתי ניתוח להארכת הפתיל הקצר. אני מקווה שזה עזר".

במסגרת ההסכם בין הליכוד לישראל ביתנו יוקצה סכום של 1.4 מיליארד שקל לטובת הרפורמה בפנסיה. סכום זה יוקצה בפריסה של ארבע שנים. כמו כן, יוקצו 150 מיליון שקל לדיור ציבורי. נקל לתאר את מחאת כלי התקשורת לו סכומים כאלו היו מועברים על פי דרישת הבית היהודי או המפלגות החרדיות כשהמילה "סחטנות" הייתה מושמעת מכל עבר.

החתימה עם ליברמן נעשתה למרות מחאות של הבית היהודי והדרישה של בנט להצמדת מזכיר צבאי לכל חברי הקבינט, כך שבעצם בליכוד מאמינים שהבית היהודי ייכנע בסופו של דבר ולא יפרוש מהקואליציה.

כשעה לפני החתימה בין נתניהו לליברמן, אמרו גורמים במפלגת הבית היהודי כי לא יוותרו על הדרישה למנות מזכיר צבאי לחברי הקבינט בתמורה לתמיכתם בהסכם. "זו דרישה שנכתבה בדם ולא נרד ממנה", מסרו. אך בליכוד הבהירו כי אינם מתכוונים לגעת בנושא וכי אינם מתכוונים לפתוח את הסכם המשא ומתן הקואליציוני עם הבית היהודי שוב.

מינויים של ליברמן כשר ביטחון ושל סופה לנדבר לשרת הקליטה במקומו של אלקין שיועבר ככל הנראה למשרד אחר, מצריכים אישור של הכנסת ושל הממשלה מה שנותן לבית היהודי את היכולת להציב תנאים להצטרפותם של ליברמן וחבריו.

מ'הבית היהודי' נמסר הבוקר כי "התעקשות ראש הממשלה על המשך מידור חברי הקבינט הביטחוני היא תמוהה. לא דרשנו ג'ובים ולא דרשנו תקציבים. דרשנו להציל חיי אדם. ההתעקשות מוזרה פי כמה וכמה לאור לקחי צוק איתן שקובעים שבשל מידור זה מלחמה של שבוע התארכה ל-51 ימים, עם כל המחירים".

בבית היהודי לא נאבקו עד עתה על קיום ההסכם הקואליציוני הקיים, כך נותר הרב אלי בן דהן עם תואר "סגן שר הביטחון", אך ללא האחריות על המנהל האזרחי שהובטחה בהסכם הקואליציוני ושום דבר לא נעשה כדי שיקבלה. בליכוד הכריזו הבוקר כי הם לא פותחים מחדש את המשא ומתן הקואליציוני אך בהחלט על הבית היהודי לדרוש את אשר מגיע לו בהסכם ולעמוד על שלו מבלי לוותר שוב ושוב לליכוד או למפלגות החרדיות כפי שנעשה בנושא מינוי הדיינים.