ההורים זועמים: הרמב"ם היומי מתאים רק לבנים?!

הורים לבנות בחינוך הממלכתי דתי זועמים לאחר שהתברר להם שהחמ"ד קבע שתלמידות ילמדו רק חלק מסוים מלימודי הרמב"ם היומי, בעוד התלמידים ילמדו את כולו. "אין מקום להפרדה מגדרית. הבנות לא שוות פחות מהבנים"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 22/12/14 15:45 ל בכסלו התשעה

ההורים זועמים: הרמב"ם היומי מתאים רק לבנים?!
Shutterstock, צילום: Shutterstock

נושא השוויון המגדרי במוסדות החינוך של החמ"ד עולה שוב על הפרק ומעורר סערה, לאחר שבמסגרת לימודי הרמב"ם היומי, נוצרו שתי תכניות לימוד שונות, זאת על פניו ללא שום הצדקה.

בהמהלך הקיץ החליטה הנהלת החמ"ד לאמץ את תכנית לימוד הרמב"ם היומי כתכנית לימוד לזמן הפנאי של התלמידים. מדובר בתכנית כלל עולמית הכוללת לימודי רמב"ם המותאימים לנערים, כשבכל שלוש שנים מסתיים סבב של הלימוד.

לכאורה, מדובר ברעיון חיובי אלא שתכנית הלימוד החדשה ברמב"ם היומי חולקה על ידי החמ"ד כך, שהבנים ילמדו פרק ממשנה תורה כפי שנהוג, ואילו, עבור הבנות נוצרה תכנית אחרת - לימוד ספר המצוות. עבור תכניות הלימוד הנפרדות אף נפתחו על ידי החמ"ד שני עמודי פייסבוק שונים.

השינוי התמוה בתכניות הלימוד עורר סערה, מאחר שבימים נפתח מחזור החדש של לימוד הרמב"ם היומי, בכב' כסליו באירוע גדול בהיכל נוקיה. הורים לבנות הביעו את תמיהתם על הנושא והביעו את תרעומת על ההבדל וטענו כי הקלות היחסית של החומר לבנות מכעיס ומקומם.

"אנחנו חושבים שראוי שהבנים והבנות ילמדו את אותם חומרי לימוד, ואין שום סיבה להבדלים בין המגדרים", מספרים הורים נזעמים ל'כיפה'.

"המפעל בכלליותו מצוין וחשוב”, מציין שמואל שטח, מנכ”ל תנועת נאמני תורה ועבודה שנרתם לעניין כחלק מהמאבק לשוויון בין בנים לבנות בחמ”ד. "הביקורת היא, שיש אי שוויון מיותר בין הבנים לבנות, כמחנך אני סבור שבניגוד למחשבה הראשונית, ספר המצוות בחלקים מסוימים ממנו אינו קל יותר מחלק ההלכות של משנה תורה ומבחינה חינוכית אף חשוב יותר לכל הילדים ואיני רואה סיבה להבדל בין הבנים לבנות".

הוא הוסיף, כי ייתכן והעניין יעמוד להחלטת בתי הספר עצמם שיוכלו להחליט האם ליצור את השינוי בתכניות או לאמץ שוויון ראוי. "אנו פונים להורים ומעודדים אותם לדרוש שוויון בתכניות הלימוד, ייתכן וכולם צריכים ללמוד את ספר המצוות, איננו דנים במה צריך ללמוד או בתכנית עצמה שהיא כאמור ראויה לחלוטין אלא בהפרדה המגדרית הבעייתית".

תגובת מפעל משנה תורה: מפעל משנה תורה, שהוציא את הספרים המבוארים שהחמ"ד השתמש בהם עד כה, מיצר על ההחלטה שלא ללמד את דברי הרמב"ם באופן שוויוני לכל בן ובת שיחפצו בכך.
הרמב"ם אמר על ההלכות ("הויה דאביי ורבא") "שֶׁהֵן הַטּוֹבָה הַגְּדוֹלָה שֶׁהִשְׁפִּיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשּׁוּב הָעוֹלָם הַזֶּה כְּדֵי לִנְחֹל חַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא, וְאֶפְשָׁר שֶׁיֵּדָעֵם הַכֹּל: גָּדוֹל וְקָטֹן, *אִישׁ וְאִשָּׁה*, בַּעַל לֵב רָחָב וּבַעַל לֵב קָצָר" (הלכות יסודי התורה ד,יג).

מהחמ"ד לא התקבלה תגובה עד פרסום הידיעה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן