"ההדחקה והאיסורים סביב המיניות אצל הנוער הדתי מובילים לעומס נפשי ולהיפר מיניות"

ד"ר יניב אפרתי, מומחה למיניות והתמכרויות נוער, מתריע כי האיסורים סביב נושא המיניות אצל הנוער הדתי מובילים לעומס נפשי. מחקריו מצביעים על אחוז גבוה של היפר מיניות אצל צעירים דתיים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/08/14 12:14 א באלול התשעד

"ההדחקה והאיסורים סביב המיניות אצל הנוער הדתי מובילים לעומס נפשי ולהיפר מיניות"
Shutterstock, צילום: Shutterstock

"לדתיים מתבגרים ישנם איסורים סביב מיניות ומתירנות מינית דבר אשר מייצר הדחקה סביב התנהגות מינית עד שנוצר עומס נפשי. על פי המחקרים שאני עורך במסגרת פוסט- דוקטורט במחלקה לפסיכולוגיה בבינתחומי בהרצליה 10% מכלל האוכלוסייה בכיתות י"א ו-י"ב פתחו התנהגות היפר מינית כאשר חלק נרחב מאחוזים אלו מאייש הציבור הדתי", כך אומר בראיון ל'כיפה' ד"ר יניב אפרתי, מומחה למיניות והתמכרויות נוער המשמש כמרצה במכללת בית ברל ואורות ור"מ ויועץ חינוכי בישיבה תיכונית בעברו.

בשנים האחרונות עולה עוד ועוד נושא המיניות בציבור הדתי כתחום אשר יש להקדיש לו תשומת לב. בעוד שבעבר הגישה הייתה התעלמות מוחלטת, בשנים האחרונות נעשים מאמצים להגדיל את המודעות לנושא, אך לא בהצלחה מרובה. ד"ר אפרתי מסביר כי מכיוון שהציבור הדתי מסוגר מבחינת מיניות מתגלות תופעות בעייתיות ביותר בקרב הנוער של המגזר.

"אחוזים גבוהים מבני הנוער במגזר סובלים מהפרעה היפר מינית. על פי המחקרים שאני עורך במסגרת פוסט- דוקטורט במחלקה לפסיכולוגיה בבינתחומי בהרצליה 10% מכלל האוכלוסייה בכיתות י"א ו-י"ב פתחו התנהגות היפר מינית כאשר חלק נרחב מאחוזים אלו מאייש הציבור הדתי. במחקר הראשון, בו השתתפו 311 מתבגרים בגילאי 16-18, העלה כי 10% מהם סובלים מהפרעה של התנהגות היפר מינית ודיווחו על פסיכופתלוגיה גבוהה כתוצאה מכך, הכוללת בין השאר חרדה ודיכאון. פילוח הרקע של אותם 10% מראה כי 18.8% מהם חילונים, 15.6% מסורתיים ו- 65.6% דתיים. מבחינת פילוח מגדרי, רק 22% מאלה שהוגדרו כסובלים מההפרעה ההיפר מינית הן בנות”.

"המחקר השני, בו השתתפו 350 מתבגרים בגילאי 16-18, העלה באופן דומה כי 11% מהם היו בעלי היפר מיניות גבוהה הקשורה לממצאים פסיכופתולוגיים. פילוח הרקע של אותם 11% מראה כי 88.9% מהם היו דתיים ורק 11.1% היו חילונים. באופן מפתיע, מבחינת פילוח מגדרי -40% מאלה שהוגדרו כסובלים מההפרעה ההיפר מינית הן בנות", הוא מוסיף.

(צילום: דוברות)

ד"ר אפרתי מסביר את מהי התנהגות מינית בריאה ונורמלית לעומת התנהגות היפר מינית העלולה להתפתח לכדי הפרעה, היינו התמכרות למין. "התנהגות היפר מינית באה לידי ביטוי על ידי התנהגות חריגה אשר ניתן לתארה על פי ארבעה פרמטרים : הראשון, כשהאדם אינו מתפקד ולמעשה 'פוגע' בעצמו ובסובבים אותו. אינו לומד במהלך השנה כיוון שמגיע עייף לשיעורים עקב צפייה של מספר שעות רב במהלך הלילה בפורנוגרפיה. כמו כן, כיוון שאותו אדם רואה את 'האחר' (בנות) כסובייקט לסיפוק מאווייו הוא מייצר 'קשרים' תוך פגיעה ברגשותיהן וללא יכולת לפתח בעצמו אינטימיות ו'קשר' לאורך זמן. השני, התנהגות מינית חסרת שליטה ובה אותו אדם מספר שאינו יכול לשלוט על דחפיו והתנהגותו המינית, כאשר פעם אחר פעם הוא מנסה לעצור את עצמו אך ללא הועיל. השלישי, קושי בניהול רגש, כשהאדם בורח למעשה להתנהגות מינית כחלק מאסטרטגיה של התמודדות (אסטרטגיה לא נכונה כמובן) עם כאב או קשיים אלו או אחרים שהוא עבר או עובר בחייו כעת. הרביעי, אותו אדם חש תחושות שליליות (בושה ואשמה) המלוות את התנהגותו המינית בעיקר במפגש עם עולמו הדתי בו הוא גדל, תחושות אלו מזינות את הכאב ומייצרות כמיהה ל"טשטש" את אותו כאב ולהפעיל שוב את אסטרטגיית הבריחה להתנהגות מינית"

מדוע דתיים דיווחו על התנהגות היפר מינית גבוהה יותר? שואל ד"ר אפרתי ועונה כי "ניתן להסביר את ממצאי המחקר סביב עקרון 'הריבאונד' שאומר שבעוד למתבגרים חילונים המאופיינים במתירנות מינית ישנה אפשרות לבטא את הפנטזיות המיניות ביציאה למסיבות וקיום יחסי מין, לדתיים מתבגרים ישנם איסורים סביב מיניות ומתירנות מינית דבר אשר מייצר הדחקה סביב התנהגות מינית עד שנוצר עומס נפשי והם מוצאים עצמם 'משתחררים' סביב התנהגות היפר מינית. בדיוק זה מה שקורה שמותחים קפיץ חזק ואז לפתע הוא משתחרר במכה אחת וללא התראה מוקדמת".

ד"ר אפרתי מבהיר כי זיהוי כלפי חוץ של בעיה אצל מתבגר היא בעיה מכיוון שחלק מההתנהגויות שיכולות להצביע על הבעיה יכולות לנבוע כחלק מההתנהגות של גיל ההתבגרות. “לרוב, מתבגרים עסוקים יותר בהתנהגות מינית יחידנית (solo-sex) דבר הבא לידי ביטוי בצפייה רבה בפורנוגרפיה המלווה בהסתגרות בחדר לשעות ארוכות, עייפות במהלך היום, ניתוק מקשרים חברתיים ומצבי רוח משתנים. כמו כן, ניתן להבחין בהתנהגות לא זהירה וחסרת אחריות בכל הכלול במיניות המלווה בהתנהגות סודית ובשקרים”.

כיצד ניתן למנוע התנהגות היפר מינית?

"ראשית, דיאלוג פתוח וכנה בין הורים למתבגרים תוך יצירת אמון וקבלה הם הבסיס לכל תהליך עזרה. על הדיאלוג להיות בנוי משתי נקודות: פיתוח הגדרה עצמית- כלומר, היכולת של המתבגרים לקבל את גופם, להסתכל על המראה ולאהוב את מה שהם רואים. השני הוא יחסים בינאישיים- היכולת של המתבגרים לתפוס את האחר, בן או בת המין השני, כסובייקט על שלל רגשותיו ורצונותיו, ולא כאובייקט נטול רגש. שנית, יש לקבוע גבולות ברורים ו'להרחיק' עד כמה שניתן את האפשרויות בהם המתבגר פועל באופן היפר מיני, בין השאר, חסימה של אותם אתרים לא מבוקרים. שלישית, 'אין מחשבת עריות מתגברת אלא בלב פנוי מן החכמה'- יש מתבגרים שלימוד תורה ממלא את מחשבותיהם ואחרים מתנדבים ועסוקים בעשיית חסד, תנועת נוער ועוד. לבסוף, יש מתבגרים שנמצאים באי שליטה על התנהגותם המינית, אל תהססו הפנו אותם לעזרה מקצועית. תופתעו לגלות על המרכזים השונים העוסקים בנושא”.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן