הדתיים לאומיים רוצים להיות קבוצת מיעוט כמו החרדים

הבוקר פורסם כי המדינה צפויה להכיר באוכלוסיה החרדית כקבוצת מיעוט ובכך לשווק עבורה מכרזי בנייה בלעדיים. ישראל זעירא:"אנחנו נדרוש שגם הציבור הדתי-לאומי יוכר כקבוצת מיעוט". פרופ' אביעד הכהן:"הכוונה טובה, אך ספק רב אם תעמוד במבחן משפטי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/07/16 17:39 יא בתמוז התשעו

הדתיים לאומיים רוצים להיות קבוצת מיעוט כמו החרדים
צהר, צילום: צהר

שיווק הקרקעות המגזרי עולה מדרגה. הבוקר נודע כי הדרך לבניית שכונות וערים חרדיות סלולה מתמיד, זאת לאחר שההליך אותו מוביל משרד המשפטים ובראשו עומד היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, לפיו תוכר האוכלוסיה החרדית כקבוצת מיעוט קרוב מאוד לאישור.

הכרה זו תאפשר ליזמי נדל"ן שונים לשווק מכרזי בניה באופן בלעדי לציבור החרדי מבלי שהדבר יחשב לאפליה. ההערכה בקרב גורמים המעורים בהליך זה היא כי גם אם יהיו מספר הסתייגויות בסופו של דבר יוכרו החרדים כקבוצת מיעוט.

במידה וכך יהיו פני הדברים, ייאלץ מדלבליט להכריע האם גם הציבור הדתי לאומי יוכר כקבוצת מיעוט והאם גם הם יוכלו לבנות שכונות יעודיות.

מבחינת ישראל זעירא מנכ"ל 'באמונה' הדבר ברור מאליו: "אנחנו פנינו ללשכת היועמ"ש ולצערינו לא קיבלנו תשובה, אם הוא יכיר בחרדים כקבוצת מיעוט אנחנו נדרוש שגם הציבור הדתי לאומי יוכר כקבוצת מיעוט, לא ניתן לדעתנו להבחין ולהפלות לרעה דתיים חובשי כיפה סרוגה לעומת דתיים אחרים"

פרופ' אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" ומומחה למשפט חוקתי, שופך מים צוננים על כוונת זעירא ודומיו ומעריך כי לא ניתן יהיה להכיר במגזר הדתי לאומי כקבוצת מיעוט.

"הכוונה טובה, אך ספק רב אם תעמוד במבחן משפטי. למרות שבעבר הוכרה זכותה של קבוצה בעלת "צביון וייחוד", דוגמת הבדואים בנגב, להקים יישוב שמיועד רק להם, על מנת לשמר את אורח חייהם, ניכרת בשנים האחרונות מגמה לצמצם מאד זכות זו", מסביר הכהן ומוסיף ש"כאשר מדובר בציבור דתי-לאומי שאינו קבוצת מיעוט מובהקת, אין סכנה ממשית לשמירת ייחודיותו או לאובדן 'תרבותו' הייחודית ויש לו גם כיום לא מעט חלופות דיור אחרות".

לסיום מעריך פרופ' הכהן כי הכרה שכזו תגרור עתירות בג"ץ מרובות שיעמידו פיתרון זה באור בעייתי ולבסוף יבטלו אותו.