הדיינים צפו בסרט גט: לא משקף את המציאות

הסרט 'גט' הוקרן לדיינים והם טענו בתוקף כי הוא אינו משקף את המתחולל בתוך אולמות בתי הדין, "אנו חשים כאב והשפלה"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 25/02/15 18:14 ו באדר התשעה

הדיינים צפו בסרט גט: לא משקף את המציאות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

הסרט העלילתי - 'גט' המתאר את תלאותיה של ויויאן אמסלם בבתי הדין, הוקרן אתמול (שלישי) במסגרת כנס הדיינים השנתי הנערך בצפון הארץ. בסרט צפו רוב הדיינים, בהם גם הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו ודיינים נוספים בבית הדין הרבני הגדול, כך דיווח יאיר אטינגר ב'"הארץ".

ההקרנה נעשתה ביוזמתו של היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, הרב עו"ד שמעון יעקובי, שראה אף הוא בפעם הראשונה את הסרט בהמלצתם של רבנים וטען כי הסרט אינו משקף את המציאות האמיתית בתוך בתי הדין.

הדיינים שראו את הסרט אמרו כי "אין מציאות" כפי שמתוארת וטענו שהם חשים השפלה וכאב. לטענתם אין מציאות בה דיינים שואלים נשים שאלות פוגעניות על חייה הפרטיים או מצב שבו דיין אומר לאשה, "דעי את מקומך אשה" ומורה להוציא אותה בכוח מהאולם בעזרת מאבטחים־גברים כפי שנראה בסרט. "אין דיינים כאלה, פשוט אין דיינים כאלה, זו הצגה מעוותת של מה שנעשה באולמות בתי הדין. יש סרטים צבעוניים ויש סרטים שחור־לבן, זה סרט שיש בו רק צבע אחד - שחור. אין מציאות כפי שמתוארת בסרט", אמרו.

לשאלת "הארץ", יעקובי מסר התייחסות קצרה להקרנת הסרט וכינה אותו "ג'נין־ג'נין של בתי הדין הרבניים". לדבריו, באולם השתרר בשעת ההקרנה "הלם וכאב", ועמיתים שעמם שוחח לאחר ההקרנה הסכימו כי מתוארת בו מציאות חסרת שחר. הוא אמר כי החליט על הקרנת הסרט על סמך המלצות של רבנים שצפו בו, ולפני שצפה בו בעצמו, ואילו היה צופה בו בעצמו היה שוקל את ההקרנה שנית. עם זאת, אמר, "החשיבות בהקרנה היא בכך שנחשפנו לאופן שבו רואים אותנו, לפחות כל מי שצפה בסרט, וזה צריך להדאיג אותנו. זה לא אנחנו. ואם יש פה חשבון נפש הוא בכך שאנחנו אולי לא עושים מספיק להביא לתודעת הציבור את הפתרונות שאנחנו מספקים לנשים".

מחר אמורים הדיינים לדון בסרט ובסרט תיעודי נוסף שהוקרן לדיינים במושב ששמו "תדמית בתי הדין בעיני הציבור", ובו ישתתף בין היתר גם הרב דוד לאו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן