הדיון נשאר, הנושא שונה: הוועדה לקידום מעמד האשה תדון בביטול גיטין

פרשת הגט מצפת מסעירה את העולם הרבני ואת ארגוני הנשים כאחד. על אף שהנהלת בתי הדין הרבניים דרשה לבטל דיון בנושא ביטול הגט, מחר יתקיים הדיון בועדה לקידום מעמד האישה בכנסת בנושא ביטול גט באופן כללי

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 29/11/16 13:07 כח בחשון התשעז

הדיון נשאר, הנושא שונה: הוועדה לקידום מעמד האשה תדון בביטול גיטין
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מחר יתקיים בועדה לקידום מעמד האישה ולשיוויון מגדרי דיון בנוגע לערעור על גט שניתן על ידי בית דין רבני וביטולו. את הדיון תנהל ח"כ עליזה לביא מסיעת "יש עתיד" ממלאת מקום יו"ר הועדה.

פרשת הגט מצפת מסעירה את עולם ההלכה ואת ארגוני הנשים בשבוע וחצי האחרונים לאחר שנשיא בית הדין הרבני הגדול והרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף הורה לראשונה על כינוס רחב של חברי בית הדין לצורך דיון בביטול גט.

מדובר בגט שניתן לפני כשנתיים לאישה שבעלה הוגדר רפואית כצמח. הגט ניתן על ידי בית הדין הרבני בצפת בראשותו של הרב אוריאל לביא, בית הדין פסק כי הוא רשאי להעניק לאישה גט במקומו של הבעל והיא תוכל להינשא בשנית. ההחלטה על הענקת הגט היא אומנם תקדימית אך גם החלטה על ביטול גט, שנתיים לאחר שניתן על ידי בית הדין, הינה תקדימית בישראל.

הדיון שיתקיים מחר בכנסת, אמור היה לעסוק במקרה הספציפי של הגט מצפת, אך נקבע לדיון כולל בשאלת ביטול גיטין בשל פנייה של מנהל בתי הדין הרבניים ליועץ המשפטי לכנסת שביקש לבטל את הדיון.

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, פנה ליועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, וביקש לבטל את הדיון או לחילופין להטיל הגבלות משמעותיות על תכני הדיון. הנהלת בתי הדין טוענת כי קיום הדיון בכנסת פוגע בשלושה עקרונות: עקרון חסיון ההליכים בתיקי משפחה, עקרון האיסור על השפעה והפעלת לחץ על פסיקת בתי הדין וכן עקרון הפרדת הרשויות.

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, אמר כי אין מי שרגיש יותר למצוקת עגונות יותר מן הרב יצחק יוסף וכי הדיון בבית הדין הגדול יתקיים "ברגישות מלאה ותוך הבנה למצוקת האישה ושמירה מלאה על כל זכויות הצדדים". בבתי הדין טוענים כי מדובר בסוגייה חמורה שמקום הדיון בה הוא בבית המדרש בלבד.

בעקבות הפנייה ליועץ המשפטי של הכנסת נקבע כי הדיון לא יעסוק רק בפרשת הגט מצפת אלא בסוגייה של האפשרות לביטול גיטין בכללותה. נציגות ארגוני הנשים שינכחו מחר בועדה, סביר להניח שירצו דווקא כן לעסוק בנושא הגט מצפת וידרשו תשובות מבתי הדין הרבניים. לא תהיה נוכחות של האישה מהפרשה בצפת אך נציגות ארגוני הנשים צפויות לעמוד לצידה ולבקר נציגי בתי הדין הרבניים ונציגי הממסד הרבני.

יוזמת הדיון ח"כ עליזה לביא מסיעת "יש עתיד", מסרה כי: "למרות הספינים והכוחות הפועלים לביטול הדיון, הוא יתקיים כמתוכנן. מדובר בנושא בעל חשיבות חברתית, ערכית ומוסרית מן המעלה הראשונה, וחשוב מאוד לדבר על כך. איננו יכולים להיות אטומים לסבלן של עגונות ומסורבות רבות כל כך. כולנו עגונות בפוטנציה. ישנם כלים מגוונים להתמודד ולייצר פתרונות. נדרש רצון טוב, נדרש אומץ הלכתי ונדרשת רגישות חברתית. התמודדות אמיצה מול התופעה תסייע גם להביא מזור לסבלן של נשים רבות, וגם להרתיע סרבני גט פוטנציאליים בעתיד"

(צילום: דוברות בתי הדין)