הגרעין התורני בלוד: הגנים הדתיים מלאים – בזכותנו

אנשי הגרעין טוענים כי סגירת גן הילדים הממלכתי בעיר אינו אלא פועל יוצא של ריבוי האוכלוסייה הדתית בלוד

חדשות כיפה אורי פולק 12/06/11 12:52 י בסיון התשעא

הגרעין התורני בלוד: הגנים הדתיים מלאים – בזכותנו
pfly-cc-by-sa, צילום: pfly-cc-by-sa

נוכח סגירת גן הילדים הממלכתי "ארז" הפועל בעיר לוד, טוענים היום (א') בגרעין התורני כי לא לחץ הגרעין היה זה שסגר את הגן, אלא השינוי המשמעותי בהרכב האוכלוסייה המקומית, המעוניינת לשלוח את ילדיה לגנים ממלכתיים דתיים.

כפי שדווח בכיפה, גן ילדים ממלכתי בלוד, יהפוך בשנת הלימודים הבאה לגן ילדים דתי המיועד ליהודים. גן הילדים המעורב "ארז" הפועל בשכונת נווה זית שבעיר, יהפוך גן ממלכתי דתי ויאויש ברובו על ידי בני הגרעין התורני המקומי. הורי הגן מתלוננים על המהלך וטוענים כי בהתראה כה קצרה, הם אינם מסוגלים לרשום את ילדיהם לחלופה חינוכית אחרת.

תרצה קלמן, חברת הגרעין התורני המקומי ומי שעומדת בקשר עם עיריית לוד באשר לאכלוסם של הגנים העירוניים, טוענת כי על אף שהייתה לגרעין התורני יכולת לבסס את עצמו בגנים פרטיים - בחירת החברים הייתה ליצור אינטגרציה ולהשתלב בגנים הממלכתיים דתיים בלוד. "יותר ויותר משפחות מעוניינות לשלוח את ילדיהן לגנים ממלכתיים דתיים, זאת בשל האוכלוסייה הדתית החזקה, שרובה מבוססת על הגרעין התורני המקומי. התופעה הזו מאפיינת גם את השכונות הותיקות בעיר, ללא קשר לגרעין. הגנים הקיימים בעיר פשוט לא עונים על הצרכים ההולכים וגוברים של הקהילה הדתית", מספרת קלמן.

לדבריה, הגן הממלכתי שנסגר עמד זו תקופה ארוכה ללא רישום מספק. "זאת לעומת הגנים הדתיים המלאים לחלוטין. כבר 13 גנים עמוסים לגמרי בעיר, מתוכם 7 רק בשכונת "נווה זית" - כך שבשנה הבאה, כשיצטרפו אלינו משפחות נוספות, אינני יודעת היכן ישבצו אותם", טוענת קלמן, שמסבירה כי בעיר לוד "העירייה איננה מתייחסת בעדיפות גבוהה יותר לציבור זה או אחר" וכי מה שמשנה את המציאות בשטח הינו, בסופו של דבר, תלוי אוכלוסייה.

"היינו יכולים לפתוח לעצמנו גנים פרטיים, להחליט להסתגר ולשבץ את בני הגרעין לגנים ששייכים למעשה רק לגרעין. באופן מודע ומסיבות אידיאולוגיות - החלטנו אחרת. כיום הגרעין מהווה כ-50% מהגנים השונים, והיתר מבוסס על משפחות דתיות ובעיקר על משפחות מסורתיות וחילוניות שמעדיפות לשלוח את הילדים שלהם לחינוך דתי", מסבירה קלמן, "גני החמ"ד משרתים את כולם, גם את החילונים. לא ניכסנו לעצמנו שום דבר, ההפך הוא הנכון: ביקשנו לקחת חלק בקהילה ולתרום למען הכלל".