הגלימה הנוצרית של הסטודנטים ליהדות

רבים ודאי שואלים ומעט יודעים מה מקור הכובע והגלימות שאותם לובשים וחובשים סטודנטים כאשר הם מסיימים את המסלול האקדמי שלהם. לקראת סוף השנה האקדמית, ´כיפה´ יצא לברר עבורכם, מה עומד מאחורי המגבעת המסתורית בעלת השרוך, ומה הקשר בינה לבין הנצרות

חדשות כיפה דניאל בשך, כיפה 24/06/14 17:41 כו בסיון התשעד

הגלימה הנוצרית של הסטודנטים ליהדות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

טקסי סיום התארים האוניברסיטאים נמצאים בימים אלו בעיצומם, ואלפי סטודנטים באוניברסיטאות שונות בארץ לשעבר מקבלים את הדיפלומה בעודם לבושים בגלימות השחורות המסורתיות ובכובעים המרובעים.

מי שביקר לאחרונה בטקס סיום תואר באוניברסיטה העברית ודאי שם לב שאיש מהבוגרים הנרגשים לא לבש גלימה ומגבעת המוכרת לנו מטקסי סיום אקדמאים קלאסים. הסיבה: הלבוש נוצרי.

מסתבר שב1925, כאשר הוקמה האוניברסיטה העברית, הראשונה שהוקמה בארץ ישראל, לאחר הטכניון. בחרה האוניברסיטה שלא להנהיג את מנהג הגלימות והכובעים בטקסי סיום שלה, בטענה שמדובר במנהג נוצרי. הוגי האוניברסיטה ידעו שמאחורי הגלימה והמגבעת עומדת תפיסה נוצרית שמאמינה כי ההשכלה שייכת למעמד הכמורה, ומתוך שיקול של שמירה על מסורת יהודית וראייה בגלימה כעבודה זרה, קיבלה על עצמה האוניברסיטה לא לחבוש או ללבוש גלימות עד היום. זאת לעומת אוניברסיטאות אחרות, שמידיעה או מחוסר ידיעה בחרו להמשיך את המנהג הנוצרי.

על פי ההיסטוריונים, מסתבר שבתחילה לבוש המגבעת, שבתחילה הייתה נראית יותר ככומתה מחודדת בעלת ארבע פינות, נועדה אך ורק לאנשי דת הנצרות, שבעיקרם היו הנצרות הקתולית ובודדים מהם מהנצרות האנגליקנית והלותרנית. המגבעת שימשה אותם כאשר כהני דת נוצרים החזיקו בתואר דוקטור באקדמיה שהכשירה אפיפיורים.

(צילום: ויקיפדיה ללא זכויות)


באותה עת הכמורה האמינה כי ההשכלה והתבונה היא נכס בלעדי של אנשי הכמורה והנצרות. לפיכך, אפשר לראות עד היום חלק מהקרדינלים, הכמרים ופרחי הכהונה חובשים כובע בסגנון זה. הקרדינלים חובשים אותו באדום, ולאחר טקס חניכה מסוימים, הקרדינלים מחליפים ואתו בכובע של בישוף בצבע סגול, ואילו צבע המגבעת של הכמרים ופרחי הכהונה הינו שחור.

בהמשך, הכובע עוצב מחדש על ידי בישוף אנדרוז, ששילב את הכובע בסגנון העתיק של הכמורה, כחלק מגלימה האקדמית שאנחנו מכירים היום. הכובע הפך למגבעת בלי החלק המרובע והקשה שאנחנו מכירים היום, ובמקום זאת קיבלה צורכה רכה ורפויה. במקום הציצית שיוצאת מהמגבעת של הסטודנטים, בקדקוד הנוח עיצב אנדרוז פון פון מבד משי.

(צילום: ויקיפדיה ללא זכויות)

את הגרסה הסופית של הכובע, אותו נהוג לשים היום בטקס סיום הלימודים, פיתחו שני אמריקנים. היזם אדוארד אוריילי, והכומר הקתולי, יוסף דורהאם הגישו פטנט על הכובע ב1950. השילוב של השניים, היה תוצאה של רעיון לשלב מילוי מתכת לתוך המגבעת האקדמית ובכך להפוך אותו ליציב יותר. מה שמוכר לנו כיום.

על אף כל זאת בכל האוניברסיטאות ומרבית המכללות בישראל, תמצאו כי מוסדות החינוך אלו אימצו את המלבוש העתיק. באופן אירוני, אוניברסיטת בר אילן, שהיהדות היא חלק מאבן יסוד של האקדמיה, דווקא דורשת מבוגריה לחבוש את המגבעת והגלימה, וכך סטודנטים למקצועות היהדות מקבלים את הדיפלומה לבושים בגלימות וכובעים נוצריים.