הבנקים לגמ"חים: הסדירו מעמדכם או סגרו את החשבון

הוראות חדשות של רשויות המס האמריקאיות והחשש לקנסות ענק מביאות את הבנקים לפנות לקופות הגמ"ח בדרישה להסדיר את מעמדם ולא חשבונם ייסגר לחלוטין

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 31/05/16 15:50 כג באייר התשעו

הבנקים לגמ"חים: הסדירו מעמדכם או סגרו את החשבון
Moshe Shai/FLASH90, צילום: Moshe Shai/FLASH90

הבנק הבינלאומי דורש מהגמ"חים (קופות גמילות חסדים) שמחזיקים אצלו חשבונות, שיסדירו את מעמדם או יעזבו, זאת מתוך חשש מחקירות בארה"ב. על פי ההערכות גם יתר הבנקים שלחו מכתבים דומים ללקוחותיהם, כך דווח ב'כלכליסט'.

על פי הדיווח הסיבה לדרישה היא עמדה שפרסם האוצר בעקבות ההוראות האמריקאיות שמטרתן להעמיק את גביית המסים בארה"ב על הכנסות מנכסים מחוץ לגבולות ארה"ב. רשויות המיסים האמריקאיות רואות בגמ"ח - לפי ההגדרות שבהסכם בין המדינות - המקבל פקדונות מוסד פיננסי מה שמעלה חשש כי הנכסים הפיננסים של אותו גמ"ח ישמשו לצורך אחזקת כספים בלתי מדווחים.

כעת הבנקים בישראל מבקשים למנוע כל אפשרות שיאשימו אותם בסיוע להלבנת הון או העלמת מס, שעלולה לגרור קנסות של מאות מיליוני שקלים. הגמ"חים מקבלים תרומות לא רק מישראל, אלא גם מארה"ב, מה ששם אותם על הכוונת של רשות המסים האמריקאית.

על פי הדיווח ב'כלכליסט', הבנק הבינלאומי - כמו גם בנקים נוספים - שלח לאחרונה מכתב לבעלי חשבונות של גמ"חים המוחזקים אצלו בדרישה להסדיר את מעמדם החוקי מול רשות המסים עד אמצע יוני, אחרת "לא נוכל להמשיך ולנהל את החשבון". המכתבים נשלחו על ידי בנק פאג"י (פועלי אגודת ישראל) שבבעלות הבינלאומי. פאג"י מוזג עם הבינלאומי אולם עדיין משמש מערך בתוך הבנק הממותג כמיועד למגזר החרדי.

כעת דורש הבנק שבמשך שנים משך לקוחות חרדים וגמ"חים מהם להסדיר את מעמדם כדי לא להסתבך בעצמו מול רשויות המס. הבנק דורש מהגמ"ח להביא אישור כי הוא מוסד ציבורי כהגדרתו בפקודת מס הכנסה, או לחילופין את מס הרישום כמוסד פיננסי (FFI) ברשות המסים האמריקאית - שעוסק בהחזקה וניהול של נכסים פיננסים עבור אחרים.

לא ברור עדיין כיצד ינהגו הגמ"חים שהתנהלות מול מערכת המיסים תהפוך אותם למסורבלים וקשים מאד לתפעול וכן לא ברור אם הבנקים אכן יוותרו על קופות הגמ"ח שמחזיקות סכומי עתק ומשתלמות לבנקים מאד.

מהבינלאומי נמסר בתגובה ל'כלכליסט' כי ״הבנק פועל בהתאם לרגולציה בארץ ובעולם בכל הנוגע לפעילות של לקוחות״.