הבית היהודי מציע: שריון לאורי אריאל תמורת אחדות

הצעת האחדות של בנט: פטור לאורי אריאל מהתמודדות ושריון במקום השני. חברי תקומה יתמודדו בבחירות ללא תקופת הכשרה ושילוב מלא של תקומה במוסדות הבית היהודי. הבית היהודי: "אפשר לחתום על ההצעה הבוקר"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/11/14 09:07 יז בחשון התשעה

הבית היהודי מציע: שריון לאורי אריאל תמורת אחדות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

האם סוף סוף נראה אחדות בין הבית היהודי ותקומה? בהמשך למשא ומתן שמתקיים בשבועות האחרונים בין הבית היהודי ותקומה, נפרשת הבוקר (ב') תמונת האחדות שהוצעה ליו"ר תקומה השר אורי אריאל.

במכתב ששלח מנכ"ל הבית היהודי ניר אורבך למנכ"ל תקומה אופיר סופר, נחשף לראשונה מתווה האחדות בין שתי המפלגות. במכתב מציין אורבך כי "הציבור לא יקבל בשום פנים ואופן ריצה בשני ראשים והחזרת הציונות הדתית הפוליטית שנים רבות אחורה, אנו פונים אליכם בהצעה רשמית לאיחוד כוחות, מיזוג המפלגות, שילוב ידיים והסתערות קדימה".

בין ההצעות של הבית היהודי: מיזוג מלא של המפלגות לישות משפטית ופוליטית אחת - לא עוד ניהול כפול הן כלכלי והן משפטי וציבורי של המפלגות. כמו כן מוצע שריון מלא של יו"ר תקומה במקום השני: בעצם באופן הזה יהפוך השר אורי אריאל לחבר הכנסת היחיד בכל המפלגה, לרבות היו"ר, שהוא פטור מכל התמודדות ציבורית. השר אריאל יהיה היחיד שלא יצטרך להתמודד הן בפריימריז והן בכל מסגרת אחרת וישוריין כבר כעת במקום השני.

סעיפים נוספים בהצעות מאפשרים שליטה משותפת של שני הצדדים בחוקה והכנסת מתפקדים. על פי ההצעה, יתקיים מפקד במועד מתואם עם האיחוד הלאומי ובנוסף תוקם ועדה משותפת לשתי המפלגות בנוגע לשינויי חוקה.

עוד בהצעה: התמודדות ללא כל הגבלה לחברי תקומה: הצעת האחדות מבטלת באופן גורף את תקופת האכשרה לאנשי מפלגת תקומה שירצו להתמודד בבחירות המקדימות לכנסת ה20 - מה שיאפשר השתלבותם בבית היהודי ועמידתם לבחירת הציבור.

נקודה החשובה נוספת בהצעה נוגעת למוסדות התנועה - שם מציעים הבית היהודי לתקומה שריון 120 חברי תקומה במרכז המפלגה, שיגדל ויורחב לצורך כך ל-1300 חברים. יש לציין כי מדובר ביותר חברי מרכז מאלו הקיימים היום בתקומה. לסיום, גם מוצעים לתקומה שריון מקומות בכל מוסדות הבית היהודי בקדנציה הקרובה על פי מפתח שיקבע בין נציגי הבית היהודי ונציגי תקומה.

מנכ"ל הבית היהודי מציין במכתבו כי "סיעת הבית היהודי פועלת לכל אורך הקדנציה בהרמוניה ובשיתוף פעולה מעורר התפעלות בין כל חבריה" עוד כותב אורבך "עם ישראל זקוק לבית יהודי חזק שמייצג באופן הברור, הפשוט והצלול ביותר את מסכת הערכים עליהם חונכנו. הערכים אותם אנו רוצים להביא לקדמת הבמה הציבורית במדינה".

את המכתב מסיים אורבך ואומר כי "אנו סבורים כי על בסיס חמשת העקרונות המעשיים הללו, ניתן לבנות בית יהודי משותף בו נוכל לחיות ולצמוח כולנו יחד לאורך ימים ושנים לטובת הציונות הדתית ולטובת עם ישראל. ובשם ה', יחד, נעשה ונצליח".

גורמים בבית היהודי ציינו כי: "זאת הצעה נדיבה ומרחיקת לכת שמשקפת את הרצון של יו"ר הבית היהודי באחדות ואת הערכתו הרבה לפועלו של אורי אריאל. אפשר לחתום על ההצעה הבוקר ולהפסיק לעסוק במחלוקות פנימיות. אין תחליף לאחדות. החלטנו לייתר את ההצגה הקבועה שבה מגיעים עד לרגע האחרון לפני הבחירות תוך האשמות ומריבות, מה שפוגע בציבור ובמפלגה, ולכן ההצעה מרחיקת לכת הזאת תשים יכולה לשים קץ למחלוקות".