הבית היהודי לא רוצים. לא ´לא יכולים´

הבית היהודי במכירת חיסול של נושאי דת ומדינה בשביל הסיכוי שבבוא היום החרדים יתמכו בבנט לתפקיד בכיר או ראשות הממשלה. נשמע הזוי? יוסי בן עטר מסביר איך הבית היהודי פספסו כל הזדמנות להכריע ועל הדרך נותן מילה טובה לח"כ סמוטריץ´

חדשות כיפה יוסי בן עטר 16/06/16 21:39 י בסיון התשעו

הבית היהודי לא רוצים. לא ´לא יכולים´
דוברות, צילום: דוברות

אילת שקד ביצעה מכירת חיסול של בתי הדין הרבניים לטובת הדיל של נפתלי בנט מול החרדים והבית היהודי פספס את המנוף האחרון מול אריה דרעי לכנס את הועדה למינוי דיינים שהגוש החרדי חושש לכנס מחשש למינוי דיינים דתיים שלא אושרו על ידו. נשמע אולי הזוי אבל לא מופרך לשער שהדיל (השקט) של בנט ושקד עם החרדים הוא וויתור בנושא דת ומדינה מהצד הדתי תמורת תמיכה בראשות הממשלה שהם יקבלו מתישהו בעתיד מהצד החרדי.

בתחילת השבוע פסק בג"צ כי המינויים הזמניים לבית הדין הרבני העליון יבוטלו בתוך חודש. הסיבה לביטול הוא מניעת כינוס הועדה לבחירת דיינים על ידי אריה דרעי והראשון לציון הרב יצחק יוסף בשל החשש שלהם מבחירת דיינים דתיים לאומים שלא אושרו על ידם ועשויים לזכות ברוב קולות מהחברים הציוניים בועדה. בתגובה מינה הראשון לציון (ש"ס) דיינים זמניים לבית הדין הגדול שבחר בעצמו ללא אישור הועדה ובכך שלט למעשה בזהות הדיינים בבית הדין הגדול.

כותרת כזאת ביום רגיל לולי הדרמות הפוליטיות שאנחנו חווים כעת לא הייתה עוברת בשקט. החרדים היו אומרים שבג"צ מבצע התערבות גסה בקודש הקודשים של הדין היהודי, הדתיים לאומים היו מברכים על ההחלטה ולוחצים על כל הגורמים למנות בשבועות הקרובים דיינים המשתייכים למגזר הדתי לאומי. אבל לחרדים לא נוח לעסוק בועדה למינוי דיינים בתקשורת והם מתעסקים במשבר סדן. מנגד, במפלגה הציונית דתית שכחו מזמן מה זה מאבקי דת (אפילו את העתירה נגד המינויים הזמניים של הראשון לציון ומניעת כינוס הועדה למינוי דיינים הגישו ארגונים פרטיים ולא המפלגה הדתית לאומית).

המסר הברור ששידרו בבית היהודי ועדיין משדרים: חוסר יכולת ורצון להיכנס למאבק עם החרדים בענייני דת ומדינה למרות הפער לטובת הגוש הציוני דתי בוועדה למינוי דיינים. העיקרון של המסר הסמוי הזה הוא כי לאיילת שקד חשוב יותר כרגע הברית שהולכת ומתגבשת בין בנט לחרדים, גם במחיר של שליטה מלאה של ש"ס החרדים בבית הדין הרבני העליון.

את הסימן הברור לכך קיבלנו בימים האחרונים לאחר ששרת המשפטים איילת שקד שברה את הגוש הציוני בועדה למינוי דיינים ואישרה את מינויו של שמעון יעקובי כמנכ"ל בתי הדין. יעקובי למי שלא מכיר, הוא איש אמונו של הראשל"צ הרב יצחק יוסף וזרוע הביצוע של אריה דרעי בבתי הדין הרבניים.

עוד תזכורת, אנשי הראשל"צ וש"ס הם אלו שמטילים וטו על דיינים דתיים לאומים. כלומר החרדים גם מקבלים שני שליש מכל הדיינים שייבחרו וגם רוצים לשלוט בזהות השליש של הדתיים שכן נבחרים. אגב, מנכ"ל בתי הדין שמעון יעקובי ששקד אישרה משמש גם כמזכיר הועדה למינוי דיינים מה שגם נותן לו כח לא מבוטל בזהות הדיינים שייבחרו.

בבקשה המוקדמת שהגיש הראשון לציון הרב יצחק יוסף (ש"ס) לאשר את מינויו של יעקובי דרשו ב"גוש הציוני" לאשר את המינוי בהצבעה בועדה למינוי דיינים ובכך להרוויח הצבעה על אישור הדיינים הדתיים שהחרדים מתנגדים להם. אלא שהחרדים, שלמדו דבר או שניים בפוליטיקה, חוששים מכינוס הועדה מאחר ואין להם רוב קולות בה ובכך חוששים מבחירת הדיינים הדתיים להם הם מתנגדים.

הפלונטר של אישור המנכ"ל היה יכול להיות מנוף לחץ על החרדים שכבר תקופה ארוכה תוקעים את כינוס הועדה, אולם דווקא ברגע הקריטי עבורם שרת המשפטים הייתה הראשונה להניף דגל לבן ולאשר את מינויו של יעקובי באמצעות משאל טלפוני מה שמנע את כינוס הועדה ובחירת דיינים דתיים.

ואם חשבתם שפה זה נגמר אז תחשבו שוב. מכירת החיסול של שקד הייתה אסטרטגית לגוש החרדי של דרעי וש"ס. בעוד מספר חודשים פורשת חברת הועדה רחל לבמור מהגוש הציוני. את המחליפה שלה יבחר שר הדתות מש"ס מה שיגרע מהרוב הציוני.

לא מספיק לכם? מי שוויתר על בחירת המחליפה של לבמור הייתה אותה שקד שוויתרה על האחריות הזאת במו"מ הקואליציוני לטובת אריה דרעי. אבל לציבור הדתי לאומי ימשיכו למכור ספינים על מינוי דיין דתי הרב אליעזר איגרא (שעבר את הסכמת החרדים ולכן נבחר) וכל מיני דיינים דתיים שנבחרו לאחר שחיזרו על פתחיהם של הפוליטיקאים החרדים ואתם תמשיכו לקטר על הידרדרות שירותי הדת והדרת הציבור הדתי לאומי מהרבנות הראשית לישראל ובתי הדין הרבניים מצד שני השבוע עבר חוק הטרור של איילת שקד ועליו שרת המשפטים תקבל הרבה יותר לייקים בפייסבוק מאשר כמה דיינים ציונים דתיים בבית הדין העליון שאריה דרעי וש"ס לא רוצים לראות בבתי הדין ואיילת שקד מפחדת לריב איתו עליהם.

בבית היהודי כיום אומנם אין מה להתגאות בענייני דת ומדינה אבל יש במה להתנחם לפחות באחד החברים בה - ביום א' הקרוב הממשלה תאשר בישיבתה חבילת סיוע ליישובי יו"ש בהיקף של 72 מיליון ש"ח.

הרעיון התחיל לפני מספר חודשים, אז הגיע רה"מ לדרום הר חברון אחרי האירוע הקשה שפקד האזור עם הרצח של דפנה מאיר הי"ד. במהלך הסיור באזור הפצירו ברה"מ אנשי התיישבות בצורך המהיר והמשמעותי להקמת מרכזי חוסן, חקלאות, תיירות וענייני פנים כמו ביישובי עוטף עזה. רה"מ הקשיב והבטיח לקדם את זה.

ניסיון העבר הוכיח כבר שברגע שרה"מ מבטיח לקדם משהו זה יתבצע רק לפני בחירות. אבל לא במקרה הזה. מי שעמל ביזע ובשקט להביא את חבילת הסיוע הזאת הוא ח"כ בצלאל סמוטריץ'. שעבד במרץ מול כל משרדי ושרי הממשלה אחד אחד. כל משרד והעזרה שלו. בפעם הראשונה רוב הכסף (55 מיליון) ילך ישר לתושבים למרכזי חוסן ופתרונות מהירים לטובת המתיישבים ועסקים קטנים ללא התיווך של המועצות והגורמים השונים.

גורמים שהיו מעורבים בתחילת התהליך חשבו שבסוף ההתיישבות תקבל מענק קטן גם הם היום לא מאמינים שחבילה פורצת דרך שכזאת הצליח סמוטריץ הצעיר, חבר בכנסת להביא מהממשלה.

הכותב הינו מגיש תכניות ברדיו 'גלי ישראל' והכתב הפוליטי של התחנה