הבית היהודי והליכוד מקדמים נוסח חדש לחוק ההסדרה

על פי הנוסח החדש, במקום פינוי יישובים שנבנו בתמיכת הממשלה תתבצע הפקעת קרקעות ופיצוי מוגדל למי שיוכיח בעלות על חלקות עליהן נבנו יישובים ביו"ש

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 02/11/16 11:49 א בחשון התשעז

הבית היהודי והליכוד מקדמים נוסח חדש לחוק ההסדרה
דוברות הכנסת, צילום: דוברות הכנסת

הקואליציה גיבשה נוסח חדש לחוק ההסדרה, אם נשיאות הכנסת תאשר את הנוסח המחודש של החוק, יעלה החוק לדיון בועדת השרים לענייני חקיקה כבר בשבוע הבא. כך על פי הפרסום באתר MAKO.

על ההצעה החדשה חתומים ח"כ בצלאל סמוטריץ' ושולי מועלם מהבית היהודי וח"כ דוד ביטן ויואב קיש מהליכוד. הנוסח החדש של החוק יקודם בשיתוף פעולה של הליכוד והבית היהודי.

מטרת הצעות החוק היא הסדרת יישובים ביו"ש שנבנו או הורחבו בתום לב על ידי אזרחים, ללא הליך תכנון מסודר או יישובים שהמדינה הייתה שותפה בהקמתם ובנייתם. יישובים רבים נבנו בעידוד המדינה על אף שתכניות הבנייה לא הוסדרו ועל אף ששאלת הבעלות על הקרקע הייתה בלתי פתורה. כך על פי הפרסום.

חברי הכנסת כתבו כי הריסת המבנים היא "פגיעה קשה במי שמתגורר בהם מזה שנים רבות" וכי יש צורך "לאזן כראוי בין פגיעה זו לבין הפגיעה בקניינם של הבעלים הרשומים" ולהסדיר את היישובים.

"מוצע לרשום מקרקעין אלו על שם הממונה היכן שהדבר אפשרי", אמרו הח"כים. במקרים בהם הדבר לא אפשרי, יש לפנות להפקעה שמהווה "פגיעה מתונה ומידתית" על פי הח"כים. במקרה זה בעלי המקרקעין יפוצו בזמן שהקרקע תוקצה לשימושו של היישוב והליכי התכנון יושלמו בהקדם האפשרי.

"מוצע לקבוע מתן פיצוי מוגדל למי שיוכיח כי היה בעליהם של המקרקעין כפי ערך הקרקע קודם שנבנו עליה השכונה או היישוב", נכתב בהצעה. שיעור הפיצוי ייעשה על ידי נציגי משרד האוצר, משרד המשפטים ומשרד הבינוי והשיכון. "הענקת פיצוי כספי מוגדל למי שזכויותיו המוכחות נפגעו משקפת את האיזון הראוי בנסיבות העניין".

ביום ראשון האחרון נדחתה ההצבעה על חוק ההסדרה בועדת השרים לענייני חקיקה לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ביקשו לדחות את ההצבעה על מנת שיוכלו לבקש מבג"ץ דחייה במועד פינוי עמונה.

באופוזיציה הביעו תערומת על הנוסח החדש של הצעת החוק, גם בתוך הקואליציה עצמה נשמעו קולות התנגדות להצעה.