הבית היהודי: הברית שלנו עם לפיד הצילה את עולם התורה

במפלגה מתגאים לא רק בהישגי התיקים כי אם גם בגיבושו של מתווה חדש לגיוס חרדים, מרוכך הרבה יותר מזה שהציע לפיד. "הבטחנו לדאוג לעולם התורה ועמדנו במילתנו", אומרים במפלגה

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 14/03/13 11:51 ג בניסן התשעג

הבית היהודי: הברית שלנו עם לפיד הצילה את עולם התורה
מתוך אתר הנחל החרדי, צילום: מתוך אתר הנחל החרדי

לקראת ההודעה הרשמית על כינונה של הממשלה הבאה, במפלגת ”הבית היהודי“ מתגאים לא רק בהישגי התיקים אלא גם בתרומה לעולם התורה. במפלגה טוענים היום כי ”דווקא הברית עם לפיד הצילה את עולם התורה בכך שהיא שינתה לחלוטין את תוכניתו לשוויון בנטל“.

במפלגה אומרים היום כי מאחורי הקלעים, במהלך המו“מ הקואליציוני, ניהלו נציגי ”הבית היהודי“ משא ומתן קשוח מול אנשי ”יש עתיד“, כדי להגיע למתווה מוסכם. במסגרת המתווה החדשה, מדינת ישראל הכירה לראשונה בחשיבות לימוד התורה, כשבהגדרת התוכנית נכתב כי "מדינת ישראל מכירה בחשיבות ומרכזיות לימוד התורה כערך מרכזי במדינת ישראל", בניגוד ליחס שהיה ללומדי תורה כאל "סטודנטים מצטיינים".

הישג נוסף הוא שגיל הגיוס שונה לגיל 21 במקום תוכנית לפיד המקורית שבה גיל הגיוס היה 18 בלבד. בנוסף בוטלה תוכנית לפיד לגיוס נשים כפי שהופיעה בתוכניתו. נושא חשוב נוסף שעלה על הפרק עוד בתקופת הממשלה הקודמת וכעת ירד לחלוטין הוא שימוש בסנקציות פליליות על מי שלא ישרת, מה שהיה מוביל אלפים רבים אל בתי הכלא, אלא כעת יהיה מדובר בסנקציות כלכליות בלבד.

(צילום: Rippeym3 ויקיפדיה)

עוד נקבע כי מי שירצה להישאר וללמוד תורה לא יצטרך לעזוב את בית המדרש ובוודאי לא יהיה שימוש בכוח ובאכיפה כלפי לומדי התורה. בנוסף, תהיה מכסת מתמידים שיזכו להטבות מיוחדות, כפי הנראה גדולה מאשר המכסה הקיימת כיום, ובניגוד לתוכנית לפיד המקורית של 400 תלמידים יהיו כעת 1,800 מתמידים שיקבלו אף מלגה גדולה יותר מזו שהיתה עד היום. יש לציין כי אברכים מעל גיל 22 יקבלו פטור מיידי מהצבא בארבע השנים הקרובות, ותוכנית המתמידים תופעל רק בעוד ארבע שנים - בשנת 2017.

גם נושא ישיבות ההסדר יטופל במסגרת המתווה החדש ויחוקק בחוק שרות הביטחון. כמו כן יועבר חוק הישיבות הגבוהות. עוד בתוכנית מופיע הרחבת מספר הגדודים הקרבים של החרדים בצה"ל, וגולת הכותרת: הדבר יביא בסוף גם להורדת גיל השרות לכלל המתגייסים.

מ“הבית היהודי“ נמסר בתגובה כי "הבטחנו כי נדאג לעולם התורה, במקביל לשאיפה להביא לערבות הדדית בעם ישראל, ועמדנו במילתנו. מעמד לימוד התורה יתחזק כעת, אבל בעזרת התוכנית המשותפת שגיבשנו נביא לערבות הדדית ושותפות בנטל בין כל חלקי החברה הישראלית. כפי שדאגנו לעולם התורה במשא ומתן הקואליציוני כך נדע לעשות זאת גם מתוך הממשלה".