"הבית היהודי" הביאה להורדת שכר הלימוד במוסדות החינוך הדתיים

הורדת תשלומי ההורים תיושם כבר בשנת הלימודים הקרובה, בהיקף של אלפי שקלים. בנט: "הבטחנו שינוי וקיימנו, זה מהלך היסטורי"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 26/06/13 16:54 יח בתמוז התשעג

"הבית היהודי" הביאה להורדת שכר הלימוד במוסדות החינוך הדתיים
ישיבת קריית גת, צילום: ישיבת קריית גת

”הבית היהודי“ הצליחה להשיג הורדה משמעותית של תשלומי ההורים במוסדות החינוך הדתיים-לאומיים, שתכנס לתוקף כבר משנת הלימודים הקרובה. התשלומים עלו מאז שנת 2003, אז הוחלט להפסיק את התמיכה בבתי הספר הדתיים ממשרד הדתות ומשרד החינוך. מאז האמירו הסכומים לרמה אסטרונומית.

בבחירות האחרונות הבטיח יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, כי סוגיית עלויות מחירי החינוך תהיה אחת המשימות החשובות של הבית היהודי. כעת, כשהבית היהודי הגיע לכוח משמעותי בכנסת ההבטחה מתממשת בהורדה דרסטית של התשלום במוסדות החינוך הדתיים.

תכנן את המתווה לשינוי בתשלומי ההורים, וורצמן (צילום: יחצ)

על רפורמת התשלום של מוסדות החינוך הדתיים עמל מאז הקמת הממשלה סגן שר החינוך, ח"כ אבי וורצמן, שלקח זאת כמשימה אישית שלו, ופעל בסיועו של שר החינוך הרב שי פירון. כבר בשבוע הבא יצא חוזר מנכ"ל של משרד החינוך עם השינויים הגדולים בשכר הלימוד.

בישיבת סיעה מיוחדת של הבית היהודי שהתקיימה היום, נמסר כי על פי הרפורמה החדשה, סך עלות השתתפות ההורים עבור הפעילות התורנית הנוספת, הלימודית והחברתית תוזל בכעד-40%. סכום ההנחה יעמוד על סדר גודל של אלפי שקלים לשנה. כך למשל אם היה נהוג לגבות מחיר גג של 12,000 שקלים לחטיבת הביניים או לחטיבה העליונה, מהיום יגבה באלפי שקלים פחות. יתרה מכך, סכום זה ייגבה רק במקרה של קיומה של התכנית התורנית והחברתית במלואה, וקיום של התכניות באופן חלקי יקטין את תשלום ההורים באופן יחסי.

גם לתלמידים הלומדים במוסד חינוך המפעיל פנימייה תינתן הנחה של כעד 25%, שתתבטא באלפי שקלים בחישוב הכולל. אם למשל הסכום המרבי אותו ניתן היה לגבות בפנימייה היה עד כה הינה כ-20,000 שקלים לשנה. סכום שכלל רכיב אחזקת תלמיד ורכיב התכנית התורנית הנוספת, מעכשיו יוכלו הפנימיות לגבות סכום גג הנמוך גם הוא באלפי שקלים. הסכומים המדויקים יושלמו בימים הקרובים ואזי יתפרסמו בחוזר מנכ"ל רשמי מטעם משרד החינוך למנהלי המוסדות.

בנוסף לכך, במוסד בו מתקיימת פנימייה חלקית, ניתן יהיה לגבות את הסכומים ביחס להוצאה בפועל בלבד, דהיינו הגבייה המקסימלית תהיה באופן יחסי לאחוז הימים בהם מתקיימת הפנימייה.

הבטחנו וקיימנו, בנט (צילום: יחצ)

על מנת למנוע טעויות בגביה ולאכוף את סכומי הגביה, יחויב כל מוסד לפרסם להורי התלמידים הלומדים, באמצעות מכתב לביתם, וכן באמצעות אתר האינטרנט של משרד החינוך את הפרוט המלא של את היקף השעות הנוספות. הפרוט יכלול את תכנית הלימודים התורנית הנוספת, ואת היקף הפעילות החברתית התורנית הנוספת, כגון שבתות עיון, סמינריונים, הרצאות תורניות ועוד. כמו כן יעביר כל מוסד פנימיתיים את התשלום הנדרש במוסד זה עבור אחזקת תלמיד בפנימייה.

השר בנט הודה היום לשר החינוך פירון ”על הסיוע הרב והמחויבות להוזלת שכר הלימוד, בעבודה משותפת הבאנו תוצאות חשובות לעתיד ילדינו“. לדבריו, ”הבטחנו שמשהו חדש יתחיל, וקיימנו. בפעם הראשונה הבית היהודי היא מפלגה גדולה, עם כוח לשנות דברים, וכך הבאנו לביטול האפליה שפגעה באופן חמור במשפחות הציבור הדתי. ברור לכולם שבמיוחד בציבור הדתי, בו מספר הילדים יותר גדול פעמים רבות, הרפורמה בתשלומי החינוך חשובה שבעתיים. השינוי ההיסטורי החשוב ביותר הוא עצם ההכרה של מדינת ישראל בחשיבותו הערכית של החינוך התורני שבאה לידי ביטוי ברפורמה הזאת. אני מודה לסגן שר החינוך, אבי וורצמן, שהביא את הניסיון החברתי שלו לרווחת כל הציבור הדתי לאומי, ועמל ללא לאות על הרפורמה החשובה“.

ח“כ וורצמן ציין כי הוא ”רואה במהלך זה בשורה גדולה להורים. זהו תחילתו של מהלך גדול שיביא הקלה משמעותית להורים רבים שנענקים תחת נטל התשלומים לבתי הספר. זוהי הזדמנות עבורנו לתקן את האפליה שנוצרה בתשלומי ההורים בעיקר בחינוך הממלכתי דתי“.

פורום בתי הספר הממלכתים דתיים הגיב למהלך ומסר בתגובה כי ”זאת בשורה עם משמעות קיומית לציבור ההורים בישראל. הורים רבים קרסו עד היום תחת יוקר שכר הלימוד ואין בית שלא נפגע מהתשלומים האסטרונומיים. כעת עוד ילדים יוכלו לבא בשעריו של החינוך הממלכתי-דתי. אנו מברכים את הבית היהודי והעומד בראשו על ההצלחה האדירה. הבית היהודי קיבל הזדמנות להפסיק את האפליה כנגד תלמידי החינוך הממלכתי-דתי ולשמחתנו מימש אותה“.