"הבית היהודי" בקרב בלימה נגד משרד האוצר

נוהל דרקוני של משרד האוצר מאיים לסגור ישיבות ועמותות מימין ומשמאל. הח"כים שקד והרצוג הגישו הצעת חוק בעניין. ח"כ סלומינסקי: "אם הנוהל לא יבוטל – נטיל עיצומים על משרד האוצר"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 27/11/13 12:38 כד בכסלו התשעד

"הבית היהודי" בקרב בלימה נגד משרד האוצר
יש עתיד, צילום: יש עתיד

קואליציה מקיר לקיר בכנסת נגד נוהל שר אוצר כלפי עמותות, המאיים להפיל את המגזר השלישי במדינת ישראל - עמותות וישיבות. ועדת הכספים, בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אישרה היום (ד‘) פה אחד את ההחלטה הקוראת לשר האוצר להקפיא את הנוהל ורק אז לקיים דיון בעניין, והודיעה כי יתקיים דיון נוסף לאחר החלטתו בעניין.

הנוהל קובע בין היתר כי עמותה תיקנס, אף בשל היעדרות תלמידים שגויסו למילואים או אושפזו בבית חולים, בדומה למה שאירע לישיבתו של הרבצ"ר לשעבר, אביחי רונצקי, שנקנס ב- 300,000 שקל בגין היעדרות תלמידים שהתגייסו למילואים. בדיון התברר כי הנוהל נחתם במחטף שישה ימים בלבד לפני הבחירות האחרונות בידי שר האוצר הקודם, יובל שטייניץ (הליכוד ביתנו). חברי הכנסת זעמו על כך.

בעקבות ההשלכות של הנוהל יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, וראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג הגישו הצעת חוק הקובעת כי מעתה ואילך כל נוהל של שר האוצר יחויב לקבל אישור של ועדת הכספים, כדי שהיא תוכל לפקח על הנושא. "יש שני נושאים שהם בקונצנזוס של כל המפלגות - שחרור פולארד והנוהל הזה שהוא לא מוסרי". שקד ביקשה מהח"כים לקראת הדיון בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון: "לכל אחד יש קשר עם איזשהו שר, אני מבקשת לדבר איתם, כי הכנסת היא גוף מפקח על הממשלה". לדבריה, החוק ישונה אחרי קריאה ראשונה, כדי למנוע נזקים נוספים של הנוהל הקיים.

הדיון חשף קואליציה רחבה מצד כמעל כל סיעות הבית, מהאופוזיציה ומהקואליציה, מימין ומשמאל, שמימין מובילה את המאבק סיעת הבית היהודי, מטעמה השתתפו בדיון יו"ר הוועדה סלומינסקי, ח"כ שקד וח"כ זבולון כלפה.

"נחת עלינו נוהל שאומר לכל העמותות בישראל מימין ומשמאל, דתיים וחילוניים - קודם כל אתם שקרנים ורמאים", אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי בפתח הדיון. "אם הממשלה היתה אומרת 'אעשה את כל התפקידים שאתם עושים' - מילא, אבל הממשלה לא מתכוונת להיכנס במקום המגזר השלישי. הנוהל הזה כמו שהוא לא יעבור". סלומינסקי הבהיר כי אם שר האוצר יאיר לפיד לא ישתכנע לבטל את הסעיפים הבעייתיים בנוהל, ועדת הכספים תייצר עיצומים, "שביתה איטלקית" על נושאים שהוא יראה לנכון.

את הנוהל תקפו גם חברי כנסת מהעבודה, ממרץ, מהליכוד ביתנו, מש"ס ומיהדות התורה. ראש האופוזיציה, ח"כ הרצוג: "הנוהל הזה הוא בלתי אפשרי. אנשים באים ברוח התנדבות ונותנים מעצמם כדי לקדם מטרה נעלה. הנוהל גרם לדיכאון מוחלט בעולם ההתאגדות למען הציבור. הנוהל הזה קושר את הידיים והרגליים. אנשים מפחדים כי טעות קטנה שנעשית בתום לב עולה במחיר כבד. אתם יכולים להרוס את המטרות הכי נעלות של החברה הישראלית בנוהל כל כך נוקשה.

ואילו ח"כ כלפה אמר כי, " אנחנו עדים לקבורה של המגזר השלישי בידי מדינת ישראל. כל מי שקורא את המסמך מבין שההתייחסות לכולם כאל גנבים. זה דורש הקפאת העניין בצורה דרסטית, ומכאן ואילך בוא נשב להידברות. המשמעות היא שלמדינת ישראל אין צורך במגזר שלישי. אם יש הפרת חוזה של האוצר, הגיע הזמן שגם ועדת הכספים תודיע שהיא מפרה את החוזה עם משרד האוצר. לא יכול להיות שתפעלו בצורה כוחנית ודורסנית ותגידו 'אנחנו שומרים על הקופה'".