"הבחירה באפרים סידון ככותב היא בדיחה גרועה וביזוי התנ"ך"

חתן התנ"ך לשעבר, ד"ר חגי בן ארצי מתייחס לסאגה סביב הנחיית החידון, מגלה את הסוד של המשפחה, מדבר על 'בצלם' ועל תנ"ך ללא אלוקות ומעביר מסר לבנט: "תפסיק לפחד להכניס את האלוהים לשיח"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/04/16 13:50 כז באדר ב'

"הבחירה באפרים סידון ככותב היא בדיחה גרועה וביזוי התנ"ך"
יאיר ליברמן, ויקיפדיה, צילום: יאיר ליברמן, ויקיפדיה

היום (ד') דווח כי לאחר סאגה ארוכה סביב הנחיית חידון התנ"ך ולאחר שהמנחה המיתולוגי של החידון, אבשלום קור לא ינחה יותר את החידון, נבחר איש התקשורת והזמר גיא זו-ארץ להנחות את האירוע הממלכתי. זו-ארץ אינו אדם חובש כיפה ואינו מגדיר את עצמו לפחות בפומבי כאדם דתי דבר שעורר תגובות ברחבי הרשת כנגד המינוי.

"גם אדם חילוני אם הוא מכבד את התנ"ך ומקרין אהבה לעם ישראל יכול להיות מנחה של התכנית", אומר ל'כיפה' ד"ר חגִי בן ארצי, אחיה של הגברת שרה נתניהו ומי שהיה בעצמו חתן התנ"ך העולמי יחד עם שני אחיו.

למרות זאת, לבן ארצי טענות קשות מאד כנגד מארגני האירוע, "כעסתי מאד כשנודע לי שמינו השנה את אפרים סידון למי שכותב את קטעי הקישור של החידון, אלו שנותנים את ההקשר האקטואלי ואני התקוממתי נגד זה. סידון הוא מהכותבים הידועים של תכניות הסאטירה השמאלניות שלועגות לדת לאמונה ולמתנחלים. אדם כזה אינו ראוי באופן חד משמעי לכתוב את קטעי הקישור של התנ"ך לימינו, עם השנאה שהוא נוטף לכל דבר דתי. בעיניי זה הופך את חידון התנ"ך לבדיחה גרועה, ביזוי התנ"ך וביזוי של המעמד הלאומי הזה", אומר ד"ר בן ארצי נחרצות ומוסיף, כי ניתן היה לקחת חילוני למשימה דוגמת ד"ר צבי צמרת או ד"ר רונן שובל שהם חילונים שמכבדים את התנ"ך ומקרינים אהבה לעם ישראל ולא שנאה וקיטוב.

לד"ר בן ארצי יש כאמור מסורת ארוכת שנים עם חידון התנ"ך והוא רואה בו דבר חשוב מאד. "אתמול התקשר אליי חתן התנ"ך הארצי שזכה אתמול בתואר, אלקנה פרידמן, בחור שלומד בישיבה בבית אל. הוא שימח אותי מאד כשסיפר לי שנעזר מאד בספר שהמשפחה שלנו הוציאה על חידוני התנ"ך, ספר ביוזמת אבא שלי שנקרא 'תנ"ך שעשועי' ספר מלא שאלות וחידות. הוא התקשר אליי בערב מיד לאחר הזכייה וזה שימח אותי שהמורשת של אבא והמשפחה ממשיכה גם בימינו", מספר ל'כיפה'.

"אני הייתי חתן תנ"ך לפני 51 שנה בשנת תשכ"ה כשהייתי בן 15. אחי הגדול מתניה היה סגן כשהיה בן 10 בשנת 1958 ואילו אחי אמציה היה חתן התנ"ך הארצי בתשכ"ז כך שתוך 10 שנים זכינו לשלושה חתני תנ"ך מתוך המשפחה", מספר בן ארצי ב'גאוות יחידה' בלתי מוסתרת.

הסוד להצלחה

מה הסוד ההצלחה של המשפחה בחידון התנ"ך? לבן ארצי התשובה ברורה לחלוטין. "הסוד הוא לא לשבת חודשיים לפני החידון וללמוד, אלא להפוך את התנ"ך לחלק בלתי נפרד מסדר היום. הסוד הוא בית שיש בו תנ"ך יום יום עם ההורים כחוויה משפחתית", אומר בן ארצי ומספר, "אבי (שמואל בן ארצי) היה מורה לתנ"ך הרבה שנים וגם מורה עבורנו בבית. היינו קוראים כל יום שני פרקים ובשבת את פרשת השבוע כשאבא היה מפרש ומסביר לפי המנהג שהנהיג בן גוריון, כך שבכל שנה היינו מסיימים את התנ"ך", מספר בן ארצי ומוסיף כי סדר הלימוד היה אורך שעה לפחות, "עד היום אני זוכר את הילדים צועקים לנו מבחוץ שנבוא כבר לשחק איתם כדורגל. אבל אצל אבא לא היה דבר כזה לוותר, עד שלא היו קוראים בצורה מוטעמת ומדויקת לא היינו יוצאים החוצה".

הוא נזכר באנקדוטה שהייתה לאחר זכייתו בחידון: "עיתונאים שאלו אותי לאחר החידון "חגִי קראת את כל התנ"ך כולו?" חומר החידון לא הקיף בזמנו את כל התנ"ך. לתומי עניתי להם שקראתי את התנך כבר 10 פעמים וזה הדהים את העיתונאים. הסברתי להם שאצלנו בבית כל שנה גומרים את התנ"ך והופתעתי מזה שהם מופתעים מכך".

"אבא שלי זכה בימיו להכין וללמד לחידון את אבנר, בנם של ביבי ושרה, שהפך גם הוא לחתן התנ"ך ולראות גם נכד חתן תנ"ך זכייה שהייתה היה בעיקר השקעה של אבי שראה לא רק את בניו חתני תנ"ך אלא גם נכד", מספר בן ארצי בסיפוק.

חגי בן ארצי בחידון התנ"ך (צילום: יד ביד Pikiwiki Israel)

התנ"ך נעלם מבתי הספר הממלכתיים

לדבריו, נושא התנ"ך סובל מירידה חמורה בקרב החינוך הממלכתי אל מול פריחה בחינוך הדתי, "אני למדתי בבית ספר חילוני לגמרי בקרית עמל טבעון. בזמני, כל יום, שיעור ראשון בבוקר היה שיעור תנ"ך למדנו 5-6 שיעורי תנך בשבוע. היה כאן שילוב של בית ובית ספר שגרם לזה שלא רק אצלנו במשפחה אלא כל חתני התנ"ך של שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70 כולם היו בוגרי בתי ספר ממלכתיים ולא דתיים. לא הייתה אז הפרדה בין החידונים וכולם השתתפו בזה ובתי הספר הממלכתיים אף הובילו", מספר בן ארצי לדבריו ההווי הציוני היה באותה תקופה שהתנ"ך הוא ספר ציוני העוסק בהיסטוריה של עם ישראל וארצו מבלי לעסוק בנושא הדתי שלו.

"בן גוריון התמקד במימד הלאומי והמוסרי, ואהבת לרעך כמוך וארץ ישראל. הוא הוציא את אלוהים מהתנ"ך אך הרב קוק אומר כבר לפני 100 שנה וכותב לאחד העם וביאליק, תנ"ך בלי אלוהים לא יחזיק מעמד, זה כמו הוצאת נשמה מהגוף. זה יכול להחזיק 50 שנה אבל זה ימות בסוף ובאמת הוא צדק. היום התנ"ך מת בבתי הספר הממלכתיים וב"ה בבתי הספר הדתיים הוא פורח", אומר בן ארצי.

התנ"ך החזיר אותי בתשובה

בן ארצי עצמו עבר תהליך עצמי וחזר בתשובה בעקבות לימודי התנ"ך שלו. "כשלמדתי את התנ"ך במיוחד באותה שנה שהתכוננתי בצורה מרוכזת לחידון, התחלתי לשאול את אבא שלי למה אנחנו לא דתיים, בתורה כתוב שמור את יום השבת לקדשו מדוע איננו שומרים את השבת? והוא ענה לי כל מיני תשובות של בן גוריון שלא סיפקו אותי. התחלתי לקחת את המימד הדתי מהתנ"ך ולאט לאט הגעתי לישיבה ובסוף לכרם ביבנה וזכיתי לחזור בתשובה ולקחת את התנ"ך למקום הדתי - התנ"ך בעצם החזיר אותי בתשובה".

הוא גם מצביע על הרגע בו הבין כי עליו לעשות שינוי בחייו, "הרגע שבו אמרתי לעצמו וואו איך אפשר לא להיות אדם מאמין היה כאשר חזרתי מחידון התנ"ך ונסענו לטיול מיוחד שאורגן עבור כל החתנים, שבוע כיף בארץ, ואנחנו נוסעים בארץ ישראל ורואים את עמק יזרעאל, עמק האלה ועוד כשהם פורחים. נעמדתי ואמרתי להם: "תראו שכל מה שלמדנו בתנ"ך מתגשם מול העיניים שלנו - והבאתי אתכם אל אדמתכם, נחמו נחמו עמי, אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יביאך ה' אלוקיך והנה זה קורה". כולם מחאו לי כפיים באוטובוס ואני הייתי נפעם לראות את הנבואות וההבטחות מתקיימות מול עיניי איך אי אפשר לומר ה' הוא האלוהים?", מספר בן ארצי בהתרגשות.

מבין האחים חגי הוא היחיד שחזר בתשובה, "לצערי אחים שלי לא לקחו את זה למקום הדתי ולכן לצערי גם ארץ ישראל מתה אצלם. שלושת הילדים של אחי הגדול מתניה שידע תנ"ך יותר ממני וגם לימד אותי הרבה ואמרתי לו בלי אלוהים זה לא יחזיק מעמד ובלעדיו גם ארץ ישראל תעלם ואכן הילדים שלו עזבו לאמריקה", מספר בן ארצי ומצביע על כך שב-30 השנים האחרונות כל חתני התנ"ך דתיים.

באופן מעניין גם אביו של בן ארצי חזר בתשובה מתוך התנ"ך, "אבא שלי זכה בסוף ימיו לחזור בתשובה והמסר החינוכי שלו היה מאד פשוט: אי אפשר להמשיך את הקשר עם התנ"ך בלי המימד הדתי. אי אפשר להוציא את אלוהים מהתנ"ך ושהתנ"ך יישאר ספר חי ובסיס החיים שלנו. זאת אמירה שבשבילו הייתה מהפכנית כי הוא הלך כל החיים עם עמדתו של בן גוריון", אומר בן ארצי.

בנט, תפסיק לפחד

לקראת סוף הראיון הוא מבקש למסור מסר חד לשר החינוך, נפתלי בנט, בו תמך בבחירות האחרונות, "שמעתי אותו אתמול בנאומו אומר "אנחנו מאמינים שכל בני האדם נבראו בצלם". נפתלי ידידי, בני האדם לפי התנ"ך נבראו בצלם אלוהים לא בצלם לבד שזה הכוונה עבודה זרה".

בן ארצי אני מפנה אותנו לספר דניאל שם נבוכנדצר עושה צלם ענק מזהב, "צלם זה שיא העבודה זרה, בתנ"ך זה אליל. גם היוונים דרשו מעם ישראל להשתחוות לצלם. לא סתם ארגון 'בצלם' השמאלני החילוני אמר בצלם לבד, כי אצלם אין אלוהים".

הוא מסביר כי הסיבה שבדברי המשנה 'חביב אדם שנברא בצלם' הושמטה המילה 'אלוהים' כי המשנה נכתבה בקיצורים "אז קיצרו את המשנה ולפני 2000 שנה כולם ידעו להשלים את הפסוק וחסכו מקום ודיו שהייתה יקרה, אבל אנחנו צריכים להקפיד ולדבר בשפה תנ"כית אמיתית מלאה".

"הציונות הוריד האת אלוהים כמו 'ביל"ו' - בית יעקב לכו ונלכה, והורידה את באור ה'. ואהבת לרעך כמוך בלי המשך הפסוק - 'אני השם'. השליחות שלך כמי שאני רואה כראוי להתמודד על ההנהגה של העם היא להחזיר את אלוהים והאמונה בו לשיח ולהרים את הדגל של התנ"ך שלם", אומר בן ארצי ומוסיף "אני קורא לו לא לפחד. העם צמא להנהגה שתישא שם שמים. 80 אחוז מהעם ישראל מאמינים בכל הסקרים באלוהים ורוצים מנהיג שיחזיר את התנ"ך והאמונה ואת הידיעה שבני אדם נבראו בצלם אלוהים".