האשמות בין הסרוגים במועצת עיריית ירושלים

ירי בנגמ"ש הירושלמי: אריה קינג מאשים את חגית משה בלקיחת תפקידים שאמורים היו להיות שלו. משה טוענת מנגד כי מדובר במינויים אישיים של ראש העיר וכי היחסים הרעועים בין קינג לברקת הם הסיבה למצב

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 27/12/16 14:17 כז בכסלו התשעז

האשמות בין הסרוגים במועצת עיריית ירושלים
גילה ברנד-cc-by, צילום: גילה ברנד-cc-by

חבר מועצת העיר ירושלים ויו"ר סיעת "ירושלים מאוחדת", אריה קינג, טוען כי סגנית ראש העיר, חגית משה, הפרה הסכמים שנחתמו טרום הבחירות וכי לאחר כישלון של תהליך בוררות הוא תבע אותה בבית דין רבני בעיר, אך היא סירבה להגיע ונשלח אליה "כתב סירוב" מטעם בית הדין.

חגית משה מצידה טוענת כי היא אינה חתומה על ההסכמים וכי מדובר בתפקידים שלא הובטחו לסיעה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, אלא במינויים אישיים של ראש העיר, ניר ברקת. משה אומרת כי ראש העיר מתעקש שלא למנות את קינג לתפקידים בהם הוא חפץ בשל היחסים המעורערים בין השניים "זה לא עניין שלי, הם צריכים לפתור ביניהם את הבעיות כמו אנשים בוגרים. אני חושבת שזה לא נכון להתנהג כך ולהשמיץ את ניר ברקת תחת כל עץ רענן אבל זה עניין אישי שלהם"

תחילת הפרשה המדוברת היא לפני כשלוש וחצי שנים, אז הקים קינג סיעה הנקראת "שכונת התפר". בעקבות סכסוכים מקומיים בסניף הבית היהודי בעיר, סיפר קינג ל'כיפה', החליטו חגית משה ובעלה איציק משה וכן שמואל שקדי להצטרף לקינג במירוץ לבחירות. "גייסתי מיליון שקל בעצמי למפלגה. הם ביקשו להצטרף אלי, היה הסכם בין הצדדים שמסדיר את היחסים, קראנו לסיעה המשותפת 'ירושלים מאוחדת' ורצנו ביחד בהתבסס על ההסכם" אומר קינג.

(צילום: יחצ) אריה קינג ושמואל שקדי בימים שמחים יותר.

"כיוון שכל הכסף הגיע ממני ומתרומות שהבאתי, חששתי. יש להם כבר עבר ככאלה שלא עומדים בהסכמים" טוען קינג. "לפני שמונה שנים הם הפרו הסכמים ופעם נוספת לפני חמש שנים. חתמתי על ההסכם עם זבולון אורלב, שמואל שקדי שעמד בראש המחנה של יוצאי הבית היהודי שהצטרפו אלי, והרב איתן אייזמן. על פי ההסכם, אני יו"ר הסיעה ואני בוחר את התפקיד הבכיר הראשון".

לטענתו של קינג, מה שהתרחש במציאות היה שונה לחלוטין. "בשורה התחתונה הם עבדו עלי מאחורי הגב. הם רקמו דיל עם ברקת שהוא ייתן להם את תפקיד יו"ר ועדת כספים במקום לתת אותו לי. אבל בלעתי את הצפרדע, לא הולכים יום אחרי הבחירות ומתפצלים. נתתי לשמואל שקדי להיות יו"ר ועדת הכספים למרות שעל פי הסכם היסוד של הרשימה זה תפקיד שלי, שבועיים אחרי שהוא נכנס לתפקיד לצערי שקדי קיבל שבץ מוחי ולא תפקד במשך שנה וחצי, בסופו של דבר הוא החליט לפרוש. הם הלכו עוד פעם מאחורי הגב שלנו ותפרו דיל עוד פעם עם ראש העיר ומספר שלוש ברשימה, חגית משה, נכנסה"

על אף שחגית משה טוענת כי לא רק שהיא אינה חתומה על החוזה אלא אף לא ידעה על קיומו עד לאחר הבחירות, אומר קינג כי "הכל כתוב, הם חתומים על זה. בהסכם כתוב שיש שני בוררים, הרב איתן אייזמן והרב ישראל אריאל. בחודש אדר בשנה שעברה פניתי לבוררים והתחלנו הליך של בוררות, הרב אריאל אמר לשמואל שקדי שהוא לא יכול לפרוש מהעירייה עד שהבוררות מסתיימת כדי שלא יהיה מצב, כמו שאכן קרה- שברגע ששמואל שקדי יפרוש חגית משה תיכנס".

קינג מספר כי לאחר שפנה לחגית משה בדרישה כי תודיע לראש העיר שהוא זה שאמור להיכנס לתפקיד יו"ר ועדת הכספים במקומה ולא קיבל מענה, פנה לדין תורה באחד מבתי הדין הרבניים המוכרים בירושלים, משה ביקשה לעבור לבית דין אחר וכך עשה קינג, אך גם לבית הדין השני "ארץ חמדה", סירבה משה להגיע לטענתו של קינג והתעלמה מפניות חוזרות ונשנות עד שבית הדין הוציא כתב סירוב. "כתב סירוב זה דבר מאוד חמור במגזר הדתי לפחות, מי שהולך על פי ההלכה, לקבל צו סירוב זה לא דבר פשוט, זו צלקת לכל החיים" מדגיש קינג.

"ברור שיש לי פה עניין אישי" אומר קינג. "אני לא מסתיר את זה, זו פוליטיקה, אבל אין ספק שיש פה גם עניין ציבורי, לא יכול להיות שסגנית ראש עיר, שמייצגת כביכול את הציבור הדתי בעיר, מצפצפת על הסכמים שהיא חתומה עליהם, על בוררים ורבנים מהגדולים בעיר ועכשיו גם על בית הדין הרבני הגדול ביותר של הציבור הדתי לאומי בירושלים". קינג טוען כי משה מאשרת כספים לרפורמים, לנוצרים ולחילול שבת במסגרת תפקידה, דברים שלא מייצגים את קהל הבוחרים של קינג וגורמים לעיוות המערכת הדמוקרטית לטענתו.

(צילום: יחצ). חגית משה: "לא הוציאו נגדי שום כתב סירוב".

חגית משה, סגניתו של ניר ברקת ומי שעומדת כיום ביו"ר ועדת הכספים, מכחישה בתוקף את דבריו של קינג וטוענת כי הוא אינו ממונה לתפקידים בעירייה בשל השתלחויותיו המתמשכות בראש העיר.

"לא הוציאו נגדי שום כתב סירוב" אומרת משה. "אני לא סירבתי, פשוט אמרתי שאני מבקשת לדחות את זה כי אני מאוד עסוקה. לא קיבלתי כתב סירוב, קיבלתי זימון, עוד לא חתמתי עליו, אני צריכה לשבת ולקרוא מה הוא מבקש".

"כשניר ברקת מינה אותי לסגנית ראש העיר אריה קינג העלה את כל הטיעונים האלה לבוררות" אומרת משה ומדגישה כי "לא חתמתי על שום הסכם, לא הכרתי את ההסכם, שנחתם במחשכים, לא ידעתי שהוא קיים. למרות שגיליתי עליו בדיעבד קיבלתי על עצמי שאם חתמו עליו אחרים, שאני מאוד מעריכה, אני מגיעה לבוררות. שמעתי את הטענות, ישבנו ועברנו על כולן" תהליך הבוררות בין משה לקינג הגיע עד לפתחו של ראש העיר.

"הבוררים הלכו לניר ברקת וביקשו שייתן את תפקיד סגן ראש העיר לאריה קינג, הם שמעו מראש העיר בצורה מפורשת שתפקיד סגן ראש העיר לא שייך ל'ירושלים מאוחדת' בהסכמים הקואליציוניים וניר באופן אישי נתן לי את התפקיד ולא לאריה. אריה ביקש להיות מחזיק תיק הכספים וגם אז הבוררים שאלו את ניר ברקת, בנוכחותו של קינג, על הדבר וניר אמר גם אז בצורה מפורשת שזה לא יקרה משום שבהסכם הקואליציוני כתוב בצורה מפורשת שתיק הכספים ניתן לשמואל שקדי באופן אישי, והיה אם שקדי לא יוכל לשמש כמחזיק תיק הכספים- הוא יעבור לדב קלמנוביץ, זה בכלל לא שייך ל'ירושלים מאוחדת'".

קלמנוביץ משמש רואה חשבון של עמותות רבות בירושלים ומשרד המשפטים קבע כי קיים ניגוד עניינים מהותי וכי הוא אינו יכול להחזיק תיק הכספים בעירייה. קלמנוביץ ערער על ההחלטה והוא אמור לקבל תשובה ממשרד המשפטים בקרוב, במידה וערעורו יתקבל, אומרת משה, הוא ייכנס מייד לתפקיד במקומה.

"ראש העיר לא מוכן לתת לאריה קינג את תיק הכספים, זה לא כתוב בהסכם הקואליציוני. ברקת החליט שהוא מעביר את התיק הזה אלי, הוא יכול גם להעביר את התיק לסיעה אחרת, ל'התעוררות', 'ירושלמים' או ל'מרצ'. לאריה קינג יש משהו אישי נגד ניר ברקת, הוא כל הזמן מתנקל לו. כל דבר שהוא כותב הוא כותב נגד ניר, אבל זה לא עניין שלי, הם צריכים לפתור ביניהם את הבעיות כמו אנשים בוגרים. אני חושבת שזה לא נכון להתנהג כך ולהשמיץ את ניר ברקת תחת כל עץ רענן אבל זה עניין אישי שלהם" מדגישה משה.

"אנחנו ביררנו את כל הנושאים שאריה קינג ביקש להעלות בבוררות. לאחר מכן אריה בחר להגיע שוב לבית דין אחר. אני לא בורחת מזה ויש לי תשובות לכל דבר אבל עדיין אני חושבת שיש עוד כמה דברים חשובים לעשות בעיר הזו חוץ מאשר להתווכח איתו. אני אשמח מאוד אם במקום לריב איתי הוא ישקיע את כל האנרגיות שלו ויעשה משהו למען העיר ירושלים".

(צילום: באדיבות המצלם)