האם תאסר שחיטה כשרה בהולנד?

הקהילות היהודיות באירופה חוששות מאישורו של החוק, העלול להוות תקדים שישלול את השחיטות הכשרות בכל היבשת. בינתיים מתאגדים המוסלמים והיהודים נגד החוק

חדשות כיפה אורי פולק 29/06/11 13:12 כז בסיון התשעא

האם תאסר שחיטה כשרה בהולנד?
peretzp-cc-by-sa, צילום: peretzp-cc-by-sa

הקהילה היהודית בהולנד סוערת בעקבות החלטה של הפרלמנט מאמש (ג'), לפיה תאסר שחיטה יהודית ומוסלמית בטענה כי הן "גורמות סבל לחיות". הפרלמנט קיבל בכך את הצעת החוק של המפלגה "למען זכויות בעלי החיים" הפועלת במדינה.

ההחלטה פוגעת לא רק בעסקי הכשרות של הולנד, אלא היא מהווה איום על קהילות יהודיות נוספות ברחבי אירופה, שהביעו חשש כי קבלת החוק מהווה תקדים שיגיע גם אליהן. החוק, יצויין, טרם אושר על ידי הבית העליון של הפרלמנט ההולנדי - אך בשלב זה הוא כנראה עלול להביא לאישורו.

הרב הראשי של יהודי הולנד, בנג'מין ג'ייקובס, טען כי "החלטה זו עלולה להוביל למסע נגד השחיטה הכשרה ונגד הקהילות היהודיות בכלל באירופה כולה". הרב ג'ייקובס ציין כי רק לאחרונה הסיר הפרלמנט הצעה אחרת שעוררה סערה ציבורית במדינה, לאחר שאחת המפלגות דרשה לאסור על ברית מילה בטענה כי היא "מעשה אכזרי לחסרי ישע". בינתיים, גם בבריטניה מביעים חשש מפני המהלך, כשהרב הראשי למדינה, ג'ונתן זקס, טען כי "החוק יפגע באורח חמור בחופש הפולחן של הקהילה היהודית ומנוגד לערכי ההיסטוריה של הולנד כמדינה שהעניקה חופש ליהודים עוד במאה ה-17".

חוסר האונים מול האפשרות כי החוק התקבל, הביא באורח נדיר לאיחוד בין הקהילה היהודית למוסלמית בהולנד. מבחינת הקהילה היהודית מדובר בצעד מושכל, שכן במדינה מתגוררים רק כ-50 אלף יהודים בלבד, לעומת כמיליון מוסלמים. בין היתר, פועלות כעת הקהילות במשותף כדי להפעיל לחץ באמצעות האיחוד האירופי, כדי שזה יביא לביטולו של החוק.

וכמובן, אי אפשר בלי קצת אנטישמיות: קבלתו של החוק החדש לוותה במסע אנטישמי רחב היקף בהולנד, שניצל לכאורה את מוטיב זכויות בעלי החיים כדי לנגח את הקהילה היהודית, מסורתה ומנהגיה. המתנגדים לחוק טוענים כי קידומה של הצעת החוק מזכירה את השימוש שעשו בו הנאצים

קודם עלייתם לשלטון בגרמניה, בה נאסרה בשנת 1933 השחיטה היהודית הכשרה.