האם שר המשפטים פעל למען שחרורם של אסירים ביטחוניים?

מהקלטות שנחשפו נשמע השר נאמן כמי שמייעץ לארגון "חננו" בדבר שחרורם של אסירים ביטחוניים יהודיים. במשרד המשפטים מכחישים וטוענים: "הפניות לחנינה נעשות על ידי אנשי מקצוע בלבד"

חדשות כיפה אורי פולק 15/02/12 10:30 כב בשבט התשעב

האם שר המשפטים פעל למען שחרורם של אסירים ביטחוניים?
בית מורשה, צילום: בית מורשה

שר המשפטים יעקב נאמן פעל לכאורה לקידום שחרורם של אסירים ביטחוניים יהודיים, תוך שהוא מייעץ למשפחותיהם כיצד להגדיל את סיכוייהם לזכות בחנינה - כך נחשף בהקלטות ששודרו אמש (ג') בערוץ 2.

ההקלטות שפורסמו מתעדות את נציגי ארגון "חננו", הפועלים למתן עזרה משפטית לפעילי ימין אשר מתנהל נגדם הליכים משפטיים על רקע ביטחוני, בפגישתם עם השר נאמן. בפגישה שהתקיימה בין הצדדים בכנסת, פונה אחד הנציגים לנאמן ושואל אותו: "אנחנו עוסקים עכשיו בנושא של האסירים היהודיים... איך משחררים אותם?".

שר המשפטים, בתגובה, אומר לאותו נציג "אני נתתי כבר את הפתרונות. לצערי הרב פועלים בניגוד לעצה שנתתי, וזה מחבל בעניין". הוא הוסיף והסביר בהקלטה כי "אמרתי שתוגש בקשה נפרדת בשם כל אחד ולא בקשה 'חננו' ושמוננו וגוננו וגולנו. בקשה נפרדת עם נימוקים לגבי כל אחד, וככה אפשר יהיה לדון בזה". נאמן אף מדגיש כי "אני נתתי את העצה הזו כבר לפני ארבעה שבועות".

"אמרתי בקשות עם נימוקים אישיים לגבי כל אחד כדי שאפשר יהיה לגלגל את זה לנשיא. הנשיא צריך להחליט בנושא הזה ואני אאשר כל חתימה של הנשיא", הוסיף והסביר נאמן. לשאלת הנציג האם כך מתנהלת המערכת ביחס לשחרור אסירים שאינם יהודים, במסגרת "עסקת שליט", אמר שר המשפטים "לא. זה לא היה ככה אצל הערבים. אצל הערבים הייתה החלטה מדינית. אתם רוצים שנעביר את זה להחלטה מדינית? יהיה בג"ץ".

באותה פגישה מבקר נאמן את התנהלות "חננו" וטוען כי הם מתנהלים באופן מוטעה, שמזיק להליך שחרורם של האסירים היהודיים. "למה אתם עושים את זה, את הטעויות? נותנים לכם הדרכה איך לעשות כדי לפתור את הבעיה. כל אחד עם הנימוקים שלו", כך אמר נאמן. בסופו של דבר נדחתה ההצעה מסדר יומה של ישיבת הממשלה, ומאז "עסקת שליט" היא איננה עומדת על הפרק.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה לדברים כי "הפניות לשר המשפטים לבקשת החנינה נעשות רק על ידי אנשי מקצוע".

מעמותת "חננו" נמסר כי "למרות אכזבתנו הקשה מכך שהשר נאמן לא עמד בהבטחותיו, אין זה ראוי לצטט מתוך שיחות אישיות. את מה שיש לנו להגיד, ויש לנו הרבה מה לומר, נאמר באופן אישי למקבלי ההחלטות".