האם שקד נכנעה ללחץ החרדי בנוגע למינוי דיינים?

בפגישה בין שקד לרב הראשי וויתרה שקד על קידומו של הרב אוריאל לביא על פי דרישתם של החרדים כך נטען ב-NRG . בלשכת שקד מכחישים בתוקף את הדברים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/07/15 11:03 יב באב התשעה

האם שקד נכנעה ללחץ החרדי בנוגע למינוי דיינים?
פלאש 90, צילום: פלאש 90

במהלך פגישה שהתקיימה ביום רביעי האחרון בין הרב הראשי יצחק יוסף לבין שרת המשפטים איילת שקד וויתרה שקד על קידומו של הרב אוריאל לביא, דיין בית הדין האזורי בצפת, לבית הדין הגדול כך דיווח מנדי גרוזמן ב-NRG.

הרב לביא שמשתייך לציונות הדתית, נחשב בעיני הרבנות החרדית לסדין אדום זאת בעקבות פסק הלכתי שנתן שאפשר לאשה שבעלה מוגדר "צמח" לקבל גט ולהשתחרר מכבלי עגינותה. פסק זה נשען על היתר הלכתי שנחשב לנועז ומקורי. הוא זכה בתחילה גם בתמיכת הרב זלמן נחמיה גולדברג - פוסק חרדי נחשב שזוכה גם להערכת הציבור הציוני דתי - אך זה התנער ממנו לאחר פרסום הדברים והמחאה שקמה בעקבותיו. שורה של רבנים חרדים, בראשם המנהיג הליטאי, הרב אהרן לייב שטיינמן, תקפו את ההיתר במכתב מיוחד שפורסם בעיתון "יתד נאמן".

כרגע עומדת הוועדה לאשר כמות שיא של דיינים בשל הסחבת הארוכה שננקטה עד כה והמחסור החמור בדיינים בבתי הדין השונים. בקרוב צפויים להיבחר 24 דיינים לבתי הדין האזוריים ו-7 לבית הדין הרבני הגדול. 31 האישים שייבחרו יקבעו במידה רבה את פניה של מערכת בתי הדין בישראל, ועל זהותם עתיד להתחולל מאבק רב בין שלל הגורמים המבקשים להשפיע על צביונם של שירותי הדת במדינה.

לביא זוכה לקונצנזוס בציונות הדתית, ואינו ממוקם בקצה הליברלי שלה. בעיני החרדים הוא סדין אדום. בניסיון הקודם למנות דיינים חדשים, בזמן הממשלה הקודמת, הוא היה מועמד לבית הדין הרבני הגדול. לביא נחשב לקלף משמעותי בקרב נציגי הציונות הדתית שהיו מעורבים במשא ומתן. אלו סברו כי דווקא בשל התנגדות החרדים לא ראוי להפקירו ולהניח להם לעצור את התקדמותו, בשל אותו גט. כעת, נטען כי כבר בתחילת המשא ומתן ויתרה שקד על קידומו.

ההערכות כרגע שהמינויים יחולקו לשלושה ויכללו שליש חרדים-אשכנזים, שליש חרדים-ספרדים ושליש רבנים בני הציונות הדתית. אך מלבד מינוי הדיינים החרדים, האחרונים מבקשים גם לקבוע מי לא ייכנס לרשימת הדיינים הציוניים.

בלשכתה של השרה שקד מכחישים את הדברים וטוענים כי "השרה לא ערכה שום משא ומתן על זהות הדיינים. לא היו דברים מעולם".