האם צה"ל יוותר על השליטה ברמאללה?

בחודש האחרון מתקיים משא ומתן על החזרת שטחי A לשליטה המלאה של הרשות הפלסטינית. סמנכ"ל מועצת יש"ע: "יציאה מהשטחים, תגרור פגיעה בביטחון של אזרחי מדינת ישראל"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 14/03/16 16:48 ד באדר ב'

האם צה"ל יוותר על השליטה ברמאללה?
GERSHBERG Yuri / Shutterstock.com, צילום: GERSHBERG Yuri / Shutterstock.com

ישראל והרשות הפלסטינית מקיימות בחודש האחרון משא ומתן חשאי על החזרה הדרגתית של השליטה הביטחונית בשטחי A לידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים. מדובר בשטחים שנמצאים תחת אוטונומיה פלסטינית, אך לצבא ישנה אפשרות להיכנס לשטחים במידה והוא מקיים במקום פעילות ביטחונית. לפי פקידים ישראלים בכירים שמעורים במגעים ישראל הציעה כי צה"ל יפסיק את הפעילויות המבצעיות התכופות בשטחי A, מלבד מקרים של פצצות מתקתקות. כך פורסם היום (ב') ב'הארץ'.

על פי הפרסום המהלך הוא יוזמה של מתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי ואלוף פיקוד המרכז רוני נומה. כששר הביטחון וראש הממשלה נתנו אור ירוק למהלך. במהלך השיחות הציעה ישראל שרמאללה ויריחו יהיו שתי הערים הראשונות שמהן ייצא צה״ל, ובמידה שהמהלך יצליח, הוא יורחב לערים נוספות. פקידים ישראלים בכירים שמעורים במגעים ציינו כי השיחות נתקעו בשל תנאים שהציבו ההנהגות המדיניות בשני הצדדים, אולם הם הבהירו כי עדיין לא נסתם הגולל על המהלך.

סמנכ"ל מועצת יש"ע, יגאל דילמוני, אמר בתגובה לכיפה כי היציאה של צה"ל במצב הזה משטחי A וההגבלות עליו, יזיקו למצב הביטחוני. "מבחינה עובדתית ישראל לא נמצאת בתוך שטחי A, היא נכנסת לשם רק במטרה לעצור מחבלים. אם ישראל תפסיק לעשות את זה, תהיה פגיעה בביטחון של אזרחי מדינת ישראל. הציפייה שמנגנוני הביטחון הפלסטינים יעשו בשבילנו את העבודה, הייתה יכולה להיות נכונה אם היינו רואים שהם מתאמצים להפסיק את ההסתה ואת פעילות העידוד של המחבלים. אבל אנחנו רואים שאבו מאזן לא מונע פיגועים נגד מתנחלים או נגד ישראלים בכלל. כיוון שהוא בעצמו מקבל משפחות של מחבלים בלשכה ומשלם להם משכורות, זה לא עובד ביחד".