האם עובדי עיריית תל אביב יחויבו לעבוד בשבת?

עובדי אגף הפיקוח של עיריית תל אביב חויבו למלא טפסי הצהרה באשר לנכונותם לעבוד בשבתות. העובדים חוששים כי שומרי המסורת יועברו מתפקידם אם לא יתחייבו לעבודה בסופי השבוע

חדשות כיפה אורי פולק 04/07/11 11:39 ב בתמוז התשעא

האם עובדי עיריית תל אביב יחויבו לעבוד בשבת?
david55king-cc-by אילוסטרציה, צילום: david55king-cc-by אילוסטרציה

עובדי האגף לפיקוח של עיריית תל אביב נדרשו באחרונה למלא טפסים המגדירים את האיסורים החלים עליהם על פי אמונתם. על פי הטופס שהועבר לעובדים נכתב כי הם מודעים לכך שבשל העובדה כי הם לא יכולים לעבוד בשבתות - ייתכן והם יעברו מתפקידם לתפקיד אחר. המהלך נחשף לראשונה בידיעות תל אביב.

בתצהיר אותו נדרשו למלא העובדים נכתב כי "ידוע, מובן ומוסכם עליי. כי לנוכח הצהרתי זו רשאית העירייה לשנות באופן סביר את תנאי עבודתי ו/או את סדרי עבודתי, לרבות העברתי מתפקידי, וזאת על פי שיקול דעתה המוחלט של העירייה".

גורם עירוני אמר לעיתון "ידיעות תל אביב" כי "הפיקוח העירוני לא שייך למערך כוחות הביטחון אז יוצא מכך שלא מדובר בעבודה הכרוכה בהצלת נפשות או בפיקוח נפש. אי אפשר לחייב עובד לחתום על מסמך כזה ולאיים שהוא יועבר מתפקידו אם לא יעשה זאת". מספר עובדים מחו על המהלך של העירייה, אשר עשוי לפגוע משמעותית בתנאי ההעסקה שלהם. "בתצהיר הנ"ל יש סעיפים הפוגעים במשכורת של העובד, בתפקידו ואף ניתן לחייבו לעבוד ביום שבת ובמועדי ישראל! נשאלת השאלה, האם עובד שאינו דתי מחויב לעבוד ביום שבת?".

בנימין בבאיוף, חבר מועצת העיר מטעם ש"ס, אמר כי הוא לא מאמין שמדובר במדיניות של ראש העיר, רון חולדאי. "הסבים שלנו שברחו מרוסיה הקומוניסטית לא הוכרחו אפילו שם לעבוד בשבת. לא ייתכן שבמדינת ישראל, מדינת היהודים, ידרשו דרישות כאלה. לדעתי, יש כאן עבירה על חוק המנוחה. אני מתכוון לדרוש דיון מיוחד במועצה בנושא", אמר בבאיוף.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "עיריית תל אביב־יפו, כמעסיק ציבורי נאור, מקפידה ביתר שאת על יישום חוק שוויון הזדמנויות בעבודה". עוד נטען כי "אגף הפיקוח אמון על שמירת הסדר הציבורי בעיר בכל ימות השבוע, כולל בימי שבת וחג, בהם הוא פועל במתכונת מצומצמת, המאפשרת עמידה במשימותיו החיוניות. משכך, נדרשים עובדיו לעבוד גם בימים אלה, כאשר האגף קולט לשירותיו גם עובדים דתיים, הפטורים מעבודה בשבת ובמועדי ישראל, במידה המאפשרת עמידה באותן משימות".

"העירייה פועלת בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה, המתיר למעביד לשנות באופן סביר את תנאי וסדרי עבודתו של מי שהצהיר כי אינו מסכים לעבוד בימי המנוחה השבועית, על פי איסור שבמצוות דתו, אותן הוא מקיים", ציינו בעירייה והבהירו כי "לפיכך ועל מנת שלא להכביד יתר על המידה את נטל העבודה בשבת על עובדי האגף שאינם דתיים, ומאידך להמשיך ולאפשר לעובדים דתיים פטור מעבודה בשבת, מתבצעת בימים אלה עבודת מטה, בשיתוף ארגון העובדים, שבמסגרתה נקבעים מכסה מרבית וקריטריונים לפטור מעבודה בשבת - בהתאם להוראות החוק, כאשר יודגש כי אין כל כוונה לפגוע בשכרו ו/או בדרגתו של מי שיאושר לו פטור מעבודה בשבת. בכל מקרה, נוסח ההצהרה לפי חוק שעות עבודה ומנוחה טרם גובש סופית".