האם יש פתרון הלכתי לכיבוי והדלקת האור בשבת?

יזם מנסה לשווק פתרון הלכתי לכיבוי והדלקת האור בשבת בעזרת מפסק גרמא וטוען כי מדובר בפתרון הלכתי. הרב רוזן בתגובה: "פתרון חסר שחר. מדובר בהיתר לצורכי ביטחון בלבד"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/04/15 18:26 כה בניסן התשעה

האם יש פתרון הלכתי לכיבוי והדלקת האור בשבת?
צילום מסך, צילום: צילום מסך

האם יש פתרון הלכתי לכיבוי והדלקת האור בשבת? זו כנראה המחלוקת שתתעורר בימים הקרובים לאחר שיזם אמריקאי פרסם סרטון בניסיון לשווק פתרון כזה תחת התרים לכאורה מצד רבנים בכירים, ובניגוד לעמדת מכון צומת והרב ישראל רוזן.

ברשת רץ בימים האחרונים סרטון בו נראה יזם בשם משה קלאטי, כשהוא משווק מוצר חדש בשם 'KosherSwitch', טכנולוגיה חדשה המאפשרת שליטה על פי דרישה של החשמל בשבת בצורה שמותרת לכאורה על ידי פוסקים אורתודוקסים. מדובר במפסק אשר חוסם את המעגל החשמלי בצורה בה בפועל החשמל ממשיך לזרום, אך האור מופעל רק באמצעות הזזת המפסק בצורה שלכאורה מותרת בשבת. מדובר אכן בפתרון אפשרי המותר בוודאות לצרכי ביטחון, אך כלל לא בטוח שהדבר מותר לכלל הציבור.

“תכירו את KosherSwitch, מוצר חדשני המאושר על ידי פוסקים מובילים אורתודוקסים המאפשר שליטה על החשמל בשבת תוך הפיכה של חילול השבת לבלתי אפשרית", מכריז קלאטי. בנוסף, נראים בסרטון רבנים שונים אשר טוענים כי המפסק הינו פתרון מותר הלכתית. בין הרבנים נראה בין היתר הרב אליהו בן חיים, ממנהיגיו הבולטים של הציבור החרדי הספרדי בניו יורק שאומר שמדובר בפתרון הלכתי לגיטימי ומבורך.

בסרטון מובאים דברי הרב יהושע ישעיה נויבירט זצ”ל, מחבר 'שמירת שבת כהלכתו', שכביכול מתיר את המיזם, אך מבדיקת כיפה עולה כי ב-2011, כשהציגו בפניו את הרעיון המקורי, הרב נויבירט קבע כי המוצר אינו מותר לכלל הציבור אלא רק לצרכי ביטחון. גם רב נוסף, הרב אביגדור נבנצאל, המוצג בסרטון כמי שאישר את המוצר, הסיר את תמיכתו במתג המבקש לעשות מהפכה.

לדברי הרב ישראל רוזן, כבר ב-2011 פנו אליו יוזמי המתג, והוא הבהיר גם אז, כמו היום, שמדובר במתג שמותר לצרכי ביטחון אך אסור לכלל האוכלוסיה. "זה חסר שחר. הרב נויבירט חזר בו וגם הרב נבנצאל. שום רב לא מתיר דבר כזה. זה רק לצורך ביטחון בלבד", אמר הרב רוזן ל'כיפה'.

[embed]

]

בימים אלו מנסים אנשי הפרויקט לגייס מימון בעזרת אתר לגיוס כספים, ועד עתה הם גייסו 20 אלף דולרים מתוך 50 אלף דולרים המבוקשים. עם זאת, נראה כי כעת ידונו בנושא בכירי הרבנים בישראל, אשר יקבעו אם אכן מדובר בפרויקט מהפכני שישנה את פני היהדות האורתודוקסית, או שמא מדובר בפרויקט אשר אינו מותר הלכתית ועל כן גם אם יצא לפועל הוא לא יהיה מותר לשימוש בשבת.