האם יוכשרו המאחזים?

על פי הצעתו של ח"כ זבולון אורלב, במידה וטענה על הקרקע הוגשה כעבור 4 שנים לאחר הבנייה, יוכל בית המשפט המוסמך לפצותו או לתת לו קרקע חלופי – במקום להרוס את היישוב

חדשות כיפה אורי פולק 25/10/11 15:35 כז בתשרי התשעב

האם יוכשרו המאחזים?
מיכאלי, ויקיפדיה העברית, צילום: מיכאלי, ויקיפדיה העברית

ח"כ זבולון אורלב, יו"ר המפד"ל, הגיש היום (ג') הצעת חוק הקובעת כי יש להכשיר את המאחזים ביהודה ושומרון, כמהלך מנע להחלטת בג"ץ שהורה למדינה לפנותם בחצי השנה הקרובה. המאחזים הנידונים הם עמונה, מגרון, גבעת אסף וגבעת האולפנא בבית אל.

הצעת החוק של ח"כ אורלב קובעת כי במידה וטענה על הקרקע הוגשה כעבור 4 שנים לאחר הבנייה, יוכל בית המשפט המוסמך לפצותו או לתת לו קרקע חלופי. אישור הצעת החוק מהווה למעשה "מסלול עוקף בג"ץ", מפני שהיא מכשירה באופן חוקי את קיומם של המאחזים בשטח.

בדברי ההסבר להצעת החוק טוען ח"כ אורלב כי "בשנים האחרונות הוגשו בישראל מספר עתירות על ידי גופים ציבוריים הנאבקים בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ועניינן תביעה להריסת ישובים או שכונות בהם שלפי הטענה הוקמו על מקרקעין בבעלות פרטית. הן משרד המשפטים והן בית המשפט העליון סבורים כי הסעד הבלעדי במקרים אלה הוא הריסת המבנים".

ח"כ אורלב טוען כי "בין הישובים שביחס אליהם הוגשו העתירות נמצאים כאלה שעלו לקרקע לפני שנים רבות ולעיתים מתגוררות בהם עשרות משפחות על ילדיהן" וכמו כן, לדבריו "יישובים אלה הוקמו בתום לב ואף זכו להכרה וסיוע מסוג כזה ואחר מטעם משרדי הממשלה והשירותים הממלכתיים ניתנים בהם כמקובל בכל ישוב".

אורלב מסביר כי הצעתו "באה למנוע את הרס הבתים במידה ובמשך ארבע שנים מאז הקמת הישוב לא פנה התובע הטוען לבעלות על המקרקעין לבית המשפט המוסמך ולא הוכיח את בעלותו בראיות כמקובל. ההצעה מתייחסת לישוב המונה לא פחות מעשרים משפחות. ראוי שעתיד ישובים אלה יהיה כעתיד כל יתר הישובים ביהודה ושומרון".

"הריסת המבנים חסרת טעם וגרוע מכך - מנוגדת למוסר ולצדק הטבעי בשעה שהבעלים לא הציגו בדל ראיה והשתהו בתביעתם שנים רבות כל כך", הוסיף אורלב, שציין כי "במקרים אלה יש לאזן בין האינטרס של הבעלים אותו יש לפצות פיצוי מלא בין בכסף ובין במקרקעין חלופיים לבין האינטרס הציבורי של הימנעות מיותרת מהרס יישובים שקמו בתום לב ובלא ידיעה שמדובר במקרקעין פרטיים".