האם יהיה רב ספרדי לכותל המערבי?

דיווחים על כוונה למנות בימים הקרוביםאת הרב דוד יוסף כרב ספרדי של הכותל המערבי כדי לדחוק את רגליו של הרב שמואל רבינוביץ שהפך בשנים האחרונות ל"בעל הבית" במקום

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 21/05/15 11:35 ג בסיון התשעה

האם יהיה רב ספרדי לכותל המערבי?
פלאש 90, צילום: פלאש 90

האם יהיה רב ספרדי לכותל המערבי? בדיווח באתר 'רוטר' נטען כי בימים הקרובים צפויה מערכה פוליטית עזה על השליטה בכותל המערבי בעקבות כוונה של משרד הדתות למנות רב ספרדי לכותל המערבי, כשהמטרה מאחורי המינוי היא לדחוק את הרב האשכנזי, הרב שמואל רבינוביץ, מתפקידו ולנגוס בשליטה שלו במתחם הכותל המערבי.

על פי הדיווח, למשרת הרב הספרדי לכותל ולמקומות הקדושים, ימונה בנו של הרב עובדיה המנוח, הרב דוד יוסף, גם כמי שיזכה בתמיכת הציבור הספרדי החרדי, וגם כפיצוי על ניסיונותיו להגיע למשרת רב בכירה ברבנות הראשית או ברבנות ירושלים.

הרב רבינוביץ נחשב לאיש בעל כריזמה, שהצליח לעשות מהפכה בכל נושא הכותל המערבי, להביא לתקציבי ענק ולמהלכים רבים שהופכים את התפקיד שנחשב בעבר לנידח לתפקיד נחשק. הרב רבינוביץ' רכש לו עם השנים וההצלחה גם אויבים והמאבק שלו מול משרד הדתות בנוגע לשליטה על רחבת הכותל הוא מאבק ישן שנמשך כבר כמה שנים.

על פי הדיווחים, משרד הדתות שעבר כעת לשליטת מפלגת ש"ס, עוין את הרב רבינוביץ בשל שליטתו הבלתי מעורערת בכותל וסביבתו, הרב רבינוביץ דחק למעשה את משרד הדתות, הכפיף את שטח הרחבה ושטחי החפירות והאולמות תחת הכותל ומנהרות הכותל, וכן את שטח המבנה החדש המוקם בכותל, לקרן למורשת הכותל, והפקיע למעשה דה-פקטו את השטח ממשרד הדתות.

הדברים הגיעו עד כדי כך, שנשללו כמעט כל אישורי החנייה ברחבת הכותל שהונפקו בעבר לאנשי משרד הדתות בשל היותם מקורבים, והם הועברו כעת למקורבי הרב רבינוביץ. כך גם בית הכנסת החורבה ברובע היהודי ששוקם בכספי משרד הדתות ותרומות נמצא כעת בשליטה מוחלטת של עמותה חרדית, ולמשרד הדתות ולמדינה אין דריסת רגל במקום.

סביב הכותל המערבי זורם כסף רב מאוד, תקציב הקרן למורשת הכותל נשלט על ידי הרב רבינוביץ, כסף זה המשמש את רב הכותל לבניה וחידוש וקידום נושא הכותל, והוא קורץ מאוד לגורמים רבים החפצים גם הם בכוח ובתקציב שכזה. וזאת בנוסף למעמד המכובד. בנוסף, קמו אויבים לרב הכותל בעקבות פרסומים בדבר עריכת טקסים פרטיים ושמחות למקורבי הרב רבינוביץ' ולתורמים גדולים לקרן למורשת הכותל.

אויבים נוספים יש לרב הכותל בדמות ארגוני שמאל הנתמכים על ידי ארגונים בינלאומיים, בעיקר בשל הקשר לעמותה החופרת בעיר דוד ומחברת את מנהרת החשמונאים לכותל ולגן דוידזון, וכן בשל קשריו הטובים עם רשות העתיקות וחפירותיה באזור הכותל ומנהרת הכותל, וגם הם חפצים בסילוקו. בנוסף, מפעילים גם בתנועה הקונסרבטיבית והרפורמית לחץ אדיר להחלפתו של הרב רבינוביץ וצמצום כוחו בשל התנגדותו לתפילת נשים בכותל ומניעת העברת ספר תורה לקריאת נשים בכותל, אך גם אם הרב דוד יוסף ימונה לתפקיד רב הכותל השני, הוא לא צפוי לעשות שינוי בנושא זה.

על פי ההערכות מטרת מינוי הרב יוסף לתפקיד היא להגיע למצב בו החרדים ורב הכותל הנוכחי, יהיו בעל הכוח והשליטה בעולם התחתון של הכותל, קרי המנהרות ואולמות שנחפרו סביבם. שם יערכו התפילות וביה"כ של הרב רבינוביץ' במנהרת הכותל יהיה בשליטתו, ואילו הרחבה המוכרת והידועה כיום, תהיה בשליטת הרב הספרדי ולכל הציבור. ולצורך כך אף תיפתח מנהרה וכניסה פרטית ונפרדת לאולמות ולחלקים אלו של הכותל.

בעקבות הפרסומים הודיעו בתנועה הרופרמית ובשיתוף עם נשות הכותל, כי הן דורשות למנות בנוסף לרב ספרדי גם רב רפורמי לרחבת הכותל המערבי, וכי הן מתכוונות לעתור לבג"ץ בנושא. בימים אלו מתנהל בבג"צ דיון בנוגע לדרישות הרפורמים ונשות הכותל למנות חברים מטעמם לקרן למורשת הכותל המערבי.