האם זויפו עסקאות נדל"ן בשומרון?

14 עסקאות נדל"ן מתוך 15 של חברת 'אמנה' נרכשו שלא כדין, באזור יהודה ושומרון.

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 02/02/16 09:40 כג בשבט התשעו

האם זויפו עסקאות נדל"ן בשומרון?
Hadas Parush, פלאש 90, צילום: Hadas Parush, פלאש 90

כמעט כל העסקאות לרכישת נדל"ן שביצעה חברת "אלווטן", בבעלות 'אמנה' של גוש אמונים ובניהולו של זאב חבר (זמביש), התבררו כמזויפות, כך נטען בתחקיר שישודר הערב (ג') בתוכנית "המקור" בערוץ 10. בתוכנית תועדו, בין היתר, פלסטינים שהיו אנשי קש בעסקאות לרכישת אדמות ביהודה ושומרון. על פי תחקיר התוכנית אותם פלסטינים, רוכשים את הקרקעות מאנשים המשתמשים במסמכים מזויפים של בעלי הקרקע האמיתיים, ולאחר מכן מעבירים אותן, בעסקאות מבוימות, לידי "אמנה", הסוחרת בהן ומעבירה אותן הלאה.

על פי התחקיר בשנים האחרונות, כאשר ביקשה המדינה לפנות מאחזים, הודיעו אנשי "אלווטן" כי רכשו את האדמות מידי בעלי הקרקע הפלסטינים. פעמים רבות התברר כי מסמכי הרכישה זויפו. חקירת משטרה שנפתחה בפרשה הסתיימה והתיק הועבר לפרקליטות המדינה. חבר לא נחקר על ידי המשטרה, אבל מחקירת שורת אנשים ששימשו כ"מוכרי קש" התברר כי 14 מתוך 15 העסקאות באזור היו מזויפות.

בתחקיר שישודר היום, מציגים שניים מן המוכרים כי חתמו על רכישות מזוייפות, מכיוון שהם לא הבעלים האמיתיים של הקרקעות, שכן היו שייכים בעבר לפלסטינים שאינם בחיים עוד. עורך דין ישראלי, שנחקר בפרשה ושמו נאסר לפרסום, מסר למוכרים בעת החתימה, מזוודה עם חצי מיליון שקל ולאחר מכן לקח את המזוודה חזרה. כך שרוב הכסף נשאר אצלו, והתמורה הכלכלית לחתימה המזוייפת עבור הפלסטינים שביימו את 'הבעלות על הקרקע' הייתה 10,000 שקלים.

בחברת אמנה בחרו שלא להגיב ל'כיפה'.