האם הרב דוד לאו העתיק בבחינות לרבנות הראשית?

בתצהיר עליו חתום בכיר ברבנות הראשית נטען כי הרב דוד לאו העתיק לכאורה בבחינות לרבנות, לפני כעשור. פרקליטיו של הרב לאו: ניסיון לנגח את הרב. הרב אמנון בזק: ישנה חובה ציבורית לפתוח בחקירה

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 05/08/13 09:05 כט באב התשעג

האם הרב דוד לאו העתיק בבחינות לרבנות הראשית?
wini, צילום: wini

ערוץ 2 חשף אמש (א‘) תצהיר שמעיד כי הרב דוד לאו, שנבחר לתפקיד הרב הראשי האשכנזי, העתיק לכאורה בבחינות לרבנות הראשית.

במסגרת התצהיר, שהסתובב בין מערכות החדשות במהלך החודשים האחרונים אך פורסם רק אמש, מעיד בכיר לשעבר במערך ההשגחה על הבחינות לרבנות כי לפני עשר שנים נמצאו אצל הרב דוד לאו דפי בחינה עם שאלות ותשובות שהוכנו מראש, בנושא שעליו נבחן.

פרקליטו של הרב לאו, עורך דין רם כספי, מסר בתגובה כי "מדובר בניסיון נלוז לפגוע ולנגח את הרב באמצעות טענת סרק פוגענית. הרב לא נפסל מעולם באף מבחן שעבר ברבנת הראשית. לטענה אין כל ביסוס או אסמכתא".

הרב בזק: אסור לתת לפרשה לשקוע

הרב אמנון בזק התייחס היום לפרשה וטען כי היא ”מזעזעת בכל מקרה“, בין אם מדובר בטענות נכונות ובין אם מדובר בעלילה. ”על היועץ המשפטי מוטלת החובה להורות על חקירת הנושא ומיצויו עד תום, שכן כל כבודו של מוסד הרבנות מונח כרגע על כף המאזניים“, קבע הרב בזק.

הוא ציין כי ”כמעט כל מי שנבחן בבחינות לרבנות, נתקל למרבה הצער בתופעה המצערת והמכוערת, של אנשים המגיעים למבחנים עם סיכומים וחומרי עזר ('שליפים') המשמשים אותם בזמן הבחינות. פגיעה בטוהר הבחינות היא מעשה חמור בכל מוסד ובכל נושא, אך היא חמורה שבעתיים בבחינות לרבנות, שכן התואר 'רב' שאותו הנבחן מקבל אם הוא עובר את המבחנים בהצלחה, אמור להעיד לא רק על ציוניו במבחן, אלא גם על היותו ראוי להנהיג קהילה בדרך ה'. אם הוא משיג את התואר בדרכי רמייה, זוהי צביעות הזועקת לשמיים“.

”אם אכן הרב דוד לאו נכלל אף הוא בין המעתיקים בבחינות לרבנות, כעדותו של הרב דב ליאור שליט"א וכתצהירו של ראש מחלקת הבחינות ברבנות דאז, הרי שפרשה זו חמורה ביותר“, הוסיף הרב בזק, ”לא יעלה על הדעת שמי שממונה בין היתר על סמיכת רבנים בישראל, יהיה מי שהשיג בעצמו את התואר באמצעים פסולים. לא פחות מכך חמורה העובדה שפסילת מבחנו של הרב לאו, אם אכן התרחשה, הושתקה, והוא הוסמך בסופו של דבר לרבנות, בתקופת היותו של אביו הרב הראשי לישראל“.

עם זאת, הרב בזק ציין כי ”אם יתברר שהאשמות חמורות אלו הן עלילה בלבד, וראש מחלקת הבחינות (הזכור לי היטב מן הבחינות שעשיתי בעצמי) חתם על תצהיר שקר, יש לבדוק היטב מי עומד מאחורי עלילה קשה זו, על מנת לפגוע במועמד לרב הראשי, שבינתיים כבר נבחר בפועל (על דבר אחד אין שום ספק: הרב דב ליאור לא חשוד שבדה שקרים מלבו, מה גם שלא היה לו שום אינטרס במקרה זה לעשות זאת. אולם תיתכן אפשרות שמישהו הטעה אותו)“. לדבריו, ”אסור בשום אופן להניח לפרשה זו לשקוע לתהום הנשייה הציבורי. מבחינה הלכתית, מוסרית וציבורית היא חייבת להתברר, ויש לממונים על החוק בישראל מספיק כלים לברר אותה עד תומה“.

גם הרב חיים נבון התייחס לנושא אמש וטען כי קשה לו להאמין לדיווח. ”קשה לי להאמין, לא רק משום שאני מכיר את יושרו, אלא גם משום שאני מכיר את זיכרונו. לרב לאו יש זיכרון פנומנלי - גם לאנשים וגם לסעיפים. נתקלתי בזה עשרות פעמים. הוא אחד האנשים האחרונים בעולם שיהיו זקוקים לתחבולה נקלה כזו“.