האם הרבנות הראשית תשלול את סמיכת הרבנות של הרב מצגר

הרב מצגר קבע לפני ארבע שנים תקדים: "המועצה ביקשה להעביר מסר שרב שסרח איננו עובר רק על איסור הלכתי, מוסרי או ערכי - אלא הדבר עלול לסכן את המשך כהונתו ומעמדו כרב בישראל". האם הרבנות הראשית תשתמש בתקדים?

חדשות כיפה משה מאירסדורף 24/01/17 22:20 כו בטבת התשעז

האם הרבנות הראשית תשלול את סמיכת הרבנות של הרב מצגר
Hadas Parush/Flash90, צילום: Hadas Parush/Flash90

האם התקדים שקבע הרב מצגר כשהיה רב ראשי לישראל יחול כעת גם עליו?

לפני ארבע שנים, כשהרב יונה מצגר כיהן כרב הראשי לישראל נקבע תקדים ברבנות הראשית. בהחלטה ראשונה מסוגה נקבע שהרב יהודה רוזיליו, שכיהן כרב המושב ברוש והורשע על פי הודאתו בגניבת ספרי תורה מבית הכנסת של היישוב, לא יוכל להצמיד עוד לשמו את המילה "רב".

מועצת הרבנות הראשית לישראל בראשות הרב הראשי יונה מצגר החליטה כי לא ראוי שמי שהורשע בעבירות חמורות, או בכאלו הקשורות לתפקידו כרב - ימשיך לשאת את התואר. ברבנות הבטיחו אז כי צעדים דומים יינקטו מעתה ואילך כלפי כל רב הנושא תעודה שיורשע במעשים מהסוג הזה.

"המועצה ביקשה להעביר מסר שרב שסרח איננו עובר רק על איסור הלכתי, מוסרי או ערכי - אלא הדבר עלול לסכן את המשך כהונתו ומעמדו כרב בישראל", אמר הרב הראשי דאז, יונה מצגר. במקביל, זומן אז לשימוע גם הרב יוסי בן הרוש שהואשם בכ-15 מקרים של זיוף כתובות ורישיונות לעריכת חופות.

כזכור היום פורסם כי הרב הראשי לשעבר יונה מצגר חתם היום (שלישי) על הסדר טיעון במסגרתו יגזר עליו עונש של 3.5 שנות מאסר בפועל. במסגרת כתב האישום המתוקן, יודה הרב מצגר בקבלת שוחד של 5 מיליון שקלים בתמורה להודאתו של הרב מצגר תבקש הפרקליטות לשחרר את הרב מצגר שחרור מוקדם, כך שירצה בפועל 24 חודשי מאסר. על פי כתב האישום הואשם הרב מצגר בשורה של עבירות שוחד, קבלת דבר במרמה, עבירות מס ושיבוש הליכי משפט.

מקרה נוסף מפורסם שבו דנה וועדת המשמעת של הרבנות הראשית היה בעניינו של הרב מוטי אלון. שלושה חודשים לאחר מינויו של הרב דוד לאו למשרת הרב הראשי לישראל. הרב אלון הורשע בשתי עבירות של מעשה מגונה בכוח. פורסם אז כי וועדת המשמעת הרבנות הראשית תדון לאחר שהרב לאו שנכנס בדיוק לתפקידו ירכיב את הרכבה של הוועדה.

(צילום: Shalom-cc-by-sa)

על פי הנוהל הסמכות לשלול את התואר ההלכתי נתונה בידי מועצת הרבנות הראשית לישראל. ההליך מתחיל בפנייה לוועדת המשמעת של הרבנות שבוחנת את המקרה הספציפי, שומעת את כל הצדדים והעדויות ומחליטה אילו המלצות להגיש למועצת הרבנות הראשית - הגוף שיקבל בסופו של דבר את ההחלטה הסופית.

מהרבנות הראשית טרם נמסרה תגובה לפניית 'כיפה' והיא תפורסם כשתגיע.