האם הציונות הדתית תעמיד רב ספרדי לירושלים?

הדיל עם ש"ס ביחס למינוי רבנים ראשיים לירושלים הולך וקטן נוכח התבטאויות רבני המפלגה, והשאלה האם יש להגיש מועמדות ציונית דתית גם לתפקיד הרב הראשי הספרדי עולה

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 24/04/14 16:20 כד בניסן התשעד

האם הציונות הדתית תעמיד רב ספרדי לירושלים?
גילה ברנד-cc-by, צילום: גילה ברנד-cc-by

בשבועות הקרובים הליך מינוי הנציגים לגוף הבוחר את הרבנים הראשיים לירושלים עתיד להגיע לסיומו ובכך גם להכרזת על מועד קיום הבחירות. נוכח התבטאויות רבני ש"ס נגד הציונות הדתית, דיל עם המפלגה הפך למשימה מורכבת, ואפילו מאוד, כך שלראשונה עולה השאלה בקרב גורמים בציונות הדתית בירושלים - האם להגיש מטעמם רב ספרדי מן הציונות הדתית? כאשר הרב שמואל אליהו הוא המועמד המוביל הסיפור הופך מורכב עוד יותר.

לפני כחודש הכחיש יו"ר ש"ס, אריה דרעי, כי מתקיימים מגעים עם יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט בנוגע לדיל משותף בין המפלגות לפיו אלה יתמכו בנציג הציונות הדתית הרב אריה שטרן ואלה יתמכו בנציג ש"ס. דרעי הכחיש ולא בכדי, התבטאויות רבני ש"ס כנגד הציונות הדתית החריפו בחודשים האחרונים דבר שעשוי להעלות את הדיל עם ש"ס על שרטון. במקרה והדיל כזה יפול, תשאל עצמה הציונות הדתית איזה מועמד ספרדי היא תריץ ומי הם המתמודדים על התפקיד.

בסביבתו של ניר ברקת אופטימיים, אנשיו של ברקת מתעקשים להמשיך ולנסות לרקום דיל בין הציונות הדתית לש"ס. עמדתו של ברקת היא כי הרב האשכנזי יהיה הרב אריה שטרן ואילו הרב הספרדי יהיה נציג של ש"ס, כך שהעמדת רב ספרדי מן המחנה הציוני עומדת בניגוד לעמדתו של ברקת ולכן אופציה זו מוטלת בספק. גורם מסיעה אחרת בעיר ירושלים הסביר כי חרף התבטאויות רבני ש"ס, הרי שגם למפלגה החרדית ספרדית יש אינטרס לדיל עם הציונות הדתית. ש"ס מתקשים להצביע על מועמד מוסכם מצדם זאת בשל הקרע העמוד שחווה המפלגה בין אנשי אלי ישי לאנשי דרעי שמתבטא גם בעולם הרבני- אנשי הרב עמאר ואנשי הרב שלום כהן. החשש בש"ס הוא כי אם יבחרו נציג ממשפחת יוסף, יריץ הרב עמאר מועמד מצדו כאשר האפשרות הנראית לעין היא ריצה של הרב עמא עצמו בשל תמיכה לא מבוטלת הן בציונות הדתית והן בש"ס. אפשרות כזאת של מועמדות של שני רבנים ספרדיים חרדיים תאלץ אותם לרקום דיל עם הציונות הדתית.

אחד הגורמים המרכזיים התומכים בהרצת מועמד ציוני דתי ספרדי לעיר ירושלים הוא חבר מועצת העיר אריה קינג. קינג טוען כי כפי שלא קרה אסון כאשר לא נבחר מועמד של הציונות הדתית לרבנות הראשית לישראל כך גם לא יקרה אסון אם לא יבחר רב חרדי לירושלים, כאשר האזרחים היהודים ציוניים מהווים רוב בעיר. אלא שישנה טענה נוספת, היא גילו של הרב אריה שטרן שעשוי להוות בעיה בעתיד הלא הרחוק. הרב שטרן נושק לגיל ה-70 והחשש הוא שרב חרדי צעיר ונמרץ יאפיל עליו ולכן יש להעמיד לצדו של הרב שטרן, מועמדה המוסכם של הציונות הדתית, גם מועמד ספרדי ציוני. ועוד, ישנה סבירות לא מבוטלת כי בעוד כעשור יחליט הרב שטרן לפרוש מפאת גילו ואז יתקיימו בחירות על תפקיד הרב האשכנזי. לבחירות אלה יגישו מועמדות אף גורמים חרדיים, עם סבירות לא מבוטלת לזכייה כאשר הבית היהודי תצנח פוליטית - מצב המפלגה כיום מקנה לה עליונות מסוימת בגוף הבוחר כמחזיקת תיק הדתית אולם לא לעולם חוסן.

בהנחה כי דיל ש"ס לא יצלח עומדות שתי שאלות מרכזיות - מיהו הרב הספרדי שהציונות הדתית תעמיד כנציגה ומיהו אותו "ציונות דתית" שמתפקידו למנות נציג רשמי?

הרב אריה שטרן נבחר כמועמד הציונות הדתית בירושלים בהליך דמוקרטי שכלל בחירות של בתי הכנסת הציוניים בעיר נוסף על בחירת וועדת רבנים בהם הרב דרוקמן, הרב אריאל והרב ליכטנשטיין אלא שלוח הזמנים הקצר אינו מאפשר בחירות כאלה למועמד הספרדי. אפשרות אחת כי הבית היהודי יכריזו על מועמד ספרדי מצדם וישקיעו משאבים בבחירתו וזה יהיה למעין נציג הציונות הדתית. האפשרות הסבירה יותר היא שהציונות הדתית לא תעמיד מועמד רשמי מצדה אלא תאפשר למועמדים ציוניים ספרדיים להריץ עצמם באופן עצמי.

מועמד ראשון כזה שהתחיל כבר לפעול פוליטית בעיר הוא הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, אותו מריץ בעיר אריה קינג. בפני הרב אליהו עומדים שני מכשולים, הראשון שבהם הוא הדיל עם ש"ס כיוון שאם זה ייחתם, סיכויו של הרב אליהו להיבחר חרף הדיל הנם קלושים. השני שבהם הם נציגי המפלגות הליברליות בעיר, ירושלמים והתעוררות, שמתנגדם נחרצות לרב אליהו בעקבות עמדותיו הפוליטיות. בניגוד לבחירות לרבנות הראשית לישראל, למתמודדים למשרת רב עיר אין צורך בהגשת חתימות תמיכה מהגוף הבוחר, מה שמאפשר הגשת מועמדות קלה יותר. בציונות הדתית טרם הכריזו רבנים ספרדיים מועמדותם והפעילים בעיר או בסביבת הרבנים ייגשו בשבועות הקרובים לשאלת הגשת המועמדות. השמות שעולים בקרב פעילים בעיר מלבד הרב אליהו הם: הרב דוד חי הכהן - שסיכויו אינם מבוטלים נוכח היותו מכהן כרב מרבני תקומה החברה בבית היהודי. הרב רצון ערוסי - שהתמודד בבחירות האחרונות לרבנות הראשית לישראל ונחשב לדמות שיכולה לגרוף תמיכה רחבה בקרב הנציגים הציוניים בגוף הבוחר.

נכון להיום, מועד הבחירות לרבנות העיר טרם הוכרז ובניגוד לרב אריה שטרן והרב שמואל אליהו, השטח עוד רדום בנוגע למועמדים ספרדיים ציוניים שכאמור, אלה מצפים לראות מה יעלה בגורלו של הדיל עם ש"ס. כאמור, ראש העיר מתנגד למועמד נוסף של הציונות הדתית. מה שמעכב כרגע את הכרזת מועד הבחירות הם יהדות התורה וש"ס שטרם מינו נציגים לגוף הבוחר כאשר בסביבת ברקת מעריכים כי אלו יעשו זאת בישיבת מועצת העיר ביום חמישי הבא אולם יתכן שאלה יבחרו לדחות בכוונת תחילה את הבחירות. במקרה כזה, יוציא הרב אלי בן דהן, סגן שר הדתות, מכתב לפיו אם תוך 30 יום לא יבחרו הגורמים את נציגיהם לגוף הבוחר, יבחר סגן השר את הנציגים במקומם. סיעת התעוררות התומכת ברב שטרן כמו גם עו"ד אילן קמינצקי, מטעם בתי הכנסת הציוניים, שיגרו מכתב לרב בן דהן על מנת לדחוק בו להוציא את המכתב. גורם נוסף שטרם העמיד נציג מטעמו הוא משה ליאון כאשר גורמים בעיר ירושלים אומרים כי זה מתכוון למנות נציג חרדי מטעמו ולהעביר כוחו מן הציונות הדתית אל ש"ס.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il