האם הבית היהודי מתייעצים עם רבנים?

סוגיית הכפיפות לסמכות רבנית נמצאת בלב מחלוקת ציבורית בימים האחרונים יצאנו לבדוק בארכיון כיפה ולראות מה הרבנים והפוליטיקאים חושבים על הנושא

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/02/15 16:48 טז בשבט התשעה

האם הבית היהודי מתייעצים עם רבנים?
לשכת הרב לאו, צילום: לשכת הרב לאו

סוגיית הסמכות הרבנית בבית היהודי נמצאת בימים האחרונים בלב וויכוח ציבורי כשדעות עולות לכאן ולכאן. מצד אחד, במפלגה הצהירו לא אחת כי הם נועצים באופן שוטף עם רבנים בנושאים סבוכים, דוגמת, חוק הגיור וחוק הפונדקאות. הרב דרוקמן הפך בתקופה האחרונה לעלה התאנה הרבני של המפלגה כשהוא מקפיד להתייצב לימינה אל מול התקפות רבני החרד"ל, שחלקם אף נטש באופן רשמי את הבית היהודי והצהיר על תמיכתו ב'יחד' מפלגתם של אלי ישי ושטבון.

מנגד, רבנים רבים בעיקר מזרם החרד"ל נטשו בימים האחרונים את המפלגה כשהם מאשימים אותה בחוסר כפיפות לרבנים. הרב דב ליאור רבה של קריית ארבע, אמר אתמול: "מאז ומעולם לפחות היו מתייעצים עם רבנים. היום קשה לומר על הבית היהודי שזו מפלגה דתית, אולי זו מפלגה מסורתית".

בבדיקה מעמיקה יותר בארכיון 'כיפה' וכלי תקשורת נוספים, עולה תמונה ברורה יותר בנוגע למשמעות של דברי הרבנים באזני ראשי הבית היהודי. ניתן לבחון את הדברים הן בהתבטאויות של חברי כנסת בתקופה האחרונה והן בדבריהם של הרבנים שטוענים כי בבית היהודי לא מאזינים לדבריהם ואף אומרים בשמם דברים שלא אמרו (כן גם הרב דרוקמן).

רק לפני מעט יותר מחודש אמר השר, אורי אורבך, בראיון ל'כיפה', כי רבנים לא צריכים לקבוע בנושאים פוליטיים. "חוץ מזה, הפוליטיקאים מספיק ערמומיים כדי שבסוף הרבנים יגידו מה שאנחנו רוצים שהם יגידו. הרי הרבנים לא פותחים כל בוקר ידיעות אחרונות ומחליטים על עמדתם. מצב בו הפוליטיקאי נקרא לחדרו של הרב לא מתאים לציבור שלנו", הסביר אורבך את עמדתו בנושא.

התנהלות זו של הבית היהודי הביאה ככל הנראה את פרישת חלק מרבני תקומה שקראו לתנועתם לפרוש מהבית היהודי ולהתמודד בפני עצמה אך גם בתקומה סירבו לשמוע לרבנים והחליטו לחבור בסופו של דבר לבית היהודי תמורת שריונים במקומות ריאלים, עובדה עליה הצביע אורבך כראיה לכך שכיום אף אחד כבר לא כפוף לרבנים. גורם בכיר בבית היהודי אמר לכיפה בתקופת אישור חוק צוהר כי "רבני תקומה הם גוף לא רלוונטי, שאין לו שום משמעות פוליטית נכון להיום. אנחנו לא מקבלים החלטות בשל הוראות שאנחנו מקבלים או לא מקבלים מרבני תקומה. הם צריכים להתרגל למציאות החדשה הזו, או, לכל הפחות, להפסיק לשגר איומים שאף אחד לא מתרגש מהם".

ראש ישיבת "אור עציון", הרב חיים דרוקמן, מראשי רבני הציונות הדתית, ויו"ר מרכז ישיבות בני עקיבא תומך באופן נלהב בבית היהודי ורק השבוע השיב בחריפות לאלו שתקפו את המפלגה ואמר כי בבית היהודי התייעצו עם ועדת רבנים בכל נושא הקשור להלכה ולדת ומדינה וכי טענות אחרות הינן ללא קשר למציאות. "אני כולי תמיהה על אלו שמדברים על כך שהבית היהודי לא מתייעץ עם רבנים", אמר הרב והוסיף , "אני יכול לומר שבכנסת האחרונה בכל העניינים של דת ומדינה או בעניינים הנושקים להלכה הייתה ועדת רבנים קבועה שהורכבה מהרב יעקב אריאל, הרב זלמן מלמד, הרב צפניה דרורי, הרב נחום רבינוביץ ואני, כשבהמשך הצטרפו גם הרב איסר קלונסקי והרב שטיינר. הכל הובא בפני הרבנים. זו המציאות. אני כולי תמיהה על כך שיש לאנשים רצון לומר דברים בניגוד למציאות".

אך גם הרב עצמו התלונן על עמדת הבית היהודי שלא הטיל ווטו על חוק הפונדקאות, "לאחר שהתבררה המגמה האמתית של החוק, דעת כל הרבנים הייתה שצריך להיאבק בו בכל דרך על מנת שלא יתקבל", אמר בזמנו הרב דרוקמן מה שמציב בסימן שאלה את ועדת הרבנים עליה סיפר בהתלהבות השבוע.

הרב יעקב אריאל אותו מנה הרב דרוקמן ברשימת הרבנים להם נשמעת המפלגה, הלין אף הוא בחודשים האחרונים נגד חוק הגיור של ח"כ אלעזר שטרן בו תמך הבית היהודי ויו"ר המפלגה, השר נפתלי בנט הגיש את ההצעה יחד עם שרת המשפטים דאז ציפי לבני. הרב אריאל תקף את החוק בנייר עמדה שהוציא בנושא: "חוק שטרן מאפשר לרבנים שלמדו הרבה פחות מעשר שנים לגייר, והדבר יהפוך את נושא הגיור לחוכא ואיטלולא, פשוט לעשות צחוק מהעבודה". דבריו החריפים של הרב עושים את הרושם שהחלטת המפלגה לא הייתה בברכתו.

מהבית היהודי לא נמסרה תגובה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן