האם בארה"ב יתחילו לסמן מוצרים תוצרת יו"ש?

המכס האמריקני העביר באחרונה הנחיה ליבואנים בארצות הברית להימנע מלסמן מוצרים שמגיעים מיהודה ושומרון בסימון "תוצרת ישראל"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 29/01/16 10:23 יט בשבט התשעו

המכס האמריקני העביר לאחרונה, הנחיה ליבואנים בארצות הברית להימנע מלסמן מוצרים שמגיעים מיהודה ושומרון בסימון "תוצרת ישראל", והבהיר כי יוטלו סנקציות על מי שיפר את ההוראה. כך פורסם בערוץ הראשון.

מסתבר כי אין מדובר בהנחיה חדשה, אלא ברענון של הנחיה משנת 1995. אז, ארגוני זכויות אדם התלוננו בפני המכס האמריקני כי הוא אינו אוכף את ההנחיה שלו עצמו, כך שמוצרים מההתנחלויות נמכרים בארצות הברית תחת הסימון "תוצרת ישראל".

בהנחיה נכתב: "מטרת המסר הזה היא לספק הנחיות לקהילת הסחר בנוגע לרישום מוצרים שמיוצרים בגדה המערבית. לפי ההנחיות מוצרים שיוצרו בגדה המערבית או ברצועת עזה יסמונו כ"מהגדה המערבית", "עזה" או "הגדה המערבית ורצועת עזה". עוד נכתב, כי נאסר לסמן מוצרים כאלה במילים "ישראל", "תוצרת ישראל", ו"השטחים הכבושים בישראל".

גורמים אמריקנים אמרו, כי אין מדובר בהנחיה מדינית שהגיעה מהבית הלבן או ממחלקת המדינה. אך בישראל, ההנחיה התקבלה בהפתעה גמורה וגרמה למבוכה במשרד החוץ ובמשרד התמ"ת, שנמנעו מלפרסם כל התייחסות לכך. גורם מדיני אמר כי "קשה להאמין שפקידים במכס יוציאו הנחיה כזאת ככה סתם בגלל שמישהו התלונן שלא אוכפים את ההנחיות. זה נוח להם שזה יוצג כמשהו טכני אבל בארצות הברית הדברים אף פעם לא קורים סתם".

לדבריו, "במסווה של הנחיה טכנית האמריקנים נוקטים פה צעד מדיני. ישראל תצטרך להחליט אם לומר שמדובר בטיפות גשם וברענון טכני או שמדובר ביריקה ובהנחיה בעלת משמעות מדינית".

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון אומר בתגובה על נהלי ה'רענון', כי אין זה מקרי שההנחיה יוצאת עכשיו: "ברור מדוע נזכרו במכס האמריקאי לנער את החוק האומלל מהבוידעם. צר לנו שגורמים בארה"ב מצטרפים למסע האנטישמי כנגד מדינת ישראל, ואנחנו סומכים את ידינו על משרד החוץ, וסגנית שר החוץ הישראלים, שידעו להגיב בנחישות ובתקיפות על הניסיון הבלתי מקובל הזה, לסמן עסקים ישראלים". ע

עוד הוסיף דגן כי "אנחנו סמוכים ובטוחים שגם הפעם, לא תהיה לכך השפעה על העסקים ביהודה ושומרון. נמשיך לייצר ולחיות את חיינו".