האיומים עזרו: סוגיית השבת נדחתה עד להודעה חדשה

לאחר ניסיונות כושלים להגיע להכרעה בנוגע לחוק העזר העירוני לתל אביב, הוחלט בישיבת הממשלה היום כי יש מניעה להציג עמדה ברורה בנושא כל עוד נושא איחוד תל אביב ובת ים עומד על הפרק ללא החלטה חד משמעית

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 08/01/17 18:50 י בטבת התשעז

האיומים עזרו: סוגיית השבת נדחתה עד להודעה חדשה
Marc Israel Sellem/פלאש 90, צילום: Marc Israel Sellem/פלאש 90

ישיבת הממשלה שנערכה היום (ראשון) לא הביאה להחלטות מרחיקות לכת בנוגע לחוק העזר העירוני לתל אביב שיאפשר פתיחת עסקים וחנויות בעיר במהלך השבת. לאחר שראשי המפלגות החרדיות וכן רבים בבית היהודי הביעו בפני ראש הממשלה את מורת רוחם בנוגע לחוק והדגישו כי הוא מנוגד להסכמים הקואליציוניים, נערכה ישיבת ממשלה רווית מחלוקות אשר הגורמים השונים בה לא הצליחו להגיע להסכמות.

למרות חוסר ההכרעה, הגיעו בישיבה לפתרון יצירתי- הנושא לא יוכרע עד ששר הפנים, אריה דרעי, יקבע האם הערים תל אביב ובת ים יאוחדו. בתשובת הממשלה לבג"ץ בנוגע לחוק העזר העירוני ייכתב כי הממשלה מנועה מהבעת עמדתה בנושא כל עוד שאלת איחוד הערים עומדת על הפרק.

בכך איפשרו לעצמם השרים מרחב נשימה בו ינסו שוב להגיע להכרעה בנושא ולגשר בין הליכוד לחרדים בנוגע לאופי השבת בתל אביב ובעצם בישראל כולה. מאידך יש חשש כי בבג"ץ יקחו את ההכרעה בנושא לידיהם ותתקבל החלטה שלא בהכרח תואמת לא את עמדת החרדים ולא את עמדת הליכוד.

בסוף השבוע שעבר שיגרו ראשי הסיעות החרדיות, שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן וח"כ משה גפני, מכתב לראש הממשלה בדרישה לדחיית החוק באופן מיידי. ח"כ בצלאל סמוטריץ' שלח גם הוא מכתב לנתניהו בו הדגיש כי חוק העזר מהווה הפרה בוטה של ההסכמים הקואליציניים בין הליכוד לבית היהודי ובין הליכוד למפלגות החרדיות.

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, סירב לחתום גם הוא על המכתב הראשוני ששלחו החרדים ומלשכת השר ביקשו לא להגיב בנושא. אך סיעת הבית היהודי הוציאה הודעה בנושא האומרת כי ״מעמדה של השבת בישראל בלתי ניתן לערעור, היא נכס לאומי שיש לשמרו כפי שהוא. כל שיח, עיסוק ועניין בדבר שינוי הסטטוס קוו הקיים חייב להיעשות בהידברות ובהסכמה. אי לכך, שרי המפלגה יתנגדו לשינוי חוקתי כלשהו בצביונה ובסטטוס קוו הקיים במדינה עוד מהקמתה״.

מנאמני תורה ועבודה נמסר בתגובה: "ממשלת ישראל בוחרת לברוח מאחריות במקום למשול. הקשר בין סוגיית איחוד ת"א ובת-ים וההחלטה על אישור חוק העזר העירוני שמסדיר פתיחת מרכולים בשבת בת"א קלוש. יותר מכל ההחלטה מעידה על כך שבמקום לנקוט בצעדים הכרחיים ולפעול למען הסדרת המרחב הציבורי בשבת בישראל הממשלה מעדיפה שבג"ץ יפסוק ויכריע. מעציב בעיקר החדלון בהנהגת הבית היהודי שנגררת אחרי עמדה מנותקת של החרדים במקום להביע עמדה ערכית עקרונית ולהוביל הסדרה ברוח אמנת גביזון-מדן".