האחראי על השבויים והנעדרים: "חמאס סרב להצעת חילופי שבויים"

ישראל ניסתה במספר ערוצים ובמספר הזדמנויות להציע לחמאס חילופי שבויים וגופות אך חמאס סרב. אל"מ ליאור לוטן חשף כי ישראל מחזיקה בידיה את גופתו של אחד החוטפים של סרן הדר גולדין ז"ל. משפחת גולדין בתגובה: "ישראל צריכה להבהיר לחמאס שאין ארוחות חינם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/09/16 17:54 י באלול התשעו

האחראי על השבויים והנעדרים: "חמאס סרב להצעת חילופי שבויים"
Hadas Parush/Flash90, צילום: Hadas Parush/Flash90

בכנס של המכון למדיניות נגד הטרור במרכז הבינתחומי הרצליה, חשף המתאם לענייני שבויים ונעדרים במשרד ראש הממשלה, אלוף משנה במיל' ליאור לוטן, כי החמאס סירב להצעת ישראל לקיים עסקת חילופי שבויים שתכלול גם את האזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד ואת גופות החיילים הדר גולדין ואורון שאול.

לדבריו ישראל הציעה מספר פעמים במספר ערוצים לחמאס את השבת כל השבויים של החמאס בידי ישראל בתמורה לשני האזרחים ולגופות החיילים וחמאס סרב: "הצעה נוספת הייתה להשיב לחמאס עזה את האזרחים שנמצאים בישראל, אלו שחצו ביוזמתם - ובתמורה אנחנו דורשים לקבל את אזרחינו שחצו לעזה. הדברים האלה מקובלים כנורמה בכל העולם בסוף כל עימות - מחליפים בסוף העימות את השבויים והחללים. באופן חסר תקדים חמאס סירב להצעה".

לוטן סיפר כי חמאס הציב כדרישה שחרור מחבלים שאינם קשורים למבצע צוק איתן אך אמר במקביל כי "כמובן שאנחנו לא יכולים להיענות לתנאי מקדים. לא נרתעים ממנו, אבל יש לנו מספיק דרכים ושיטות להמשיך קדימה. חמאס לא חושב בדרך שבו היינו חושבים שארגון עם תשתית מדינית יחשוב, ארגון שחולש על אוכלוסיה. בימים שבהם האוכלוסיה העזתית דורשת את הנורמות ההומניטריות האלה, חמאס פועל בדיוק הפוך".

לוטן העביר מעל הבמה מסר לתושבי עזה שחשף כי גופתו של אחד מחוטפי הדר גולדין נמצאת בידי ישראל: "חשוב שמשפחה של חלל חמאס, שהשתתף אישית בחטיפת גולדין ז"ל ובגרירת גופתו למנהרה, תדע מזה. חשוב שמשפחתו של אסיר חמאס שנשפט למאסר והיה יכול לחזור הביתה תדע את זה. חשוב שתושבי עזה יידעו את זה. נעשה הכל כדי להשיב את בנינו. המשימה מוגדרת ויש לנו כלים וניסיון, אנחנו נצליח".

לוטן הדגיש ואמר:" "שלא יטעו אויבנו. אנחנו לא נרתעים, והמלאכה בעניין תמשך. ארגז הכלים שלנו כולל ניסיון רב, יכולות, שיטות, רוח נכונה ומסירות של אנשים רבים, ובעיקר ערכים נכונים להצליח במשימה".

משפחתו של סרן הדר גולדין ז"ל התייחסה לדבריו של לוטן בכנס הרצליה, ואמרה: ״מדינת ישראל צריכה להסביר לחמאס שאין עסקאות חינם ואין ארוחות חינם. הדרך להחזיר את אורון והדר הביתה היא בהפעלת מנופי לחץ על עזה והחמאס. כאשר החמאס יידע שיש לו מה להפסיד מבחינה בינלאומית, מבחינת שיקום הרצועה ופיתוחה, ומבחינה פיננסית - הוא גם יחזיר את הדר ואורון״.