"האופציה הטובה ביותר ליהדות הישראלית זו המסורתיות המזרחית"

במשרד החינוך השיקו היום את ועדת ביטון בראשותו של זוכה פרס ישראל לספרות ארז ביטון. תפקידה יהיה הכנסת תכנים אודות מורשת יהדות המזרח למערכת החינוך

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 02/03/16 14:55 כב באדר א'

"האופציה הטובה ביותר ליהדות הישראלית זו המסורתיות המזרחית"
דוברות משרד החינוך, צילום: דוברות משרד החינוך

שר החינוך נפתלי בנט השיק היום (ד') את "ועדת ביטון" בראשותו של המשורר וזוכה פרס ישראל בספרות, ארז ביטון. הועדה תבחן, בכל שלבי הגיל, את העמקת שילובם של תכנים אודות חייהם של קהילות יהדות המזרח וספרד, מתוך רצון לחשוף את תלמידי ישראל לעושר התרבותי, החברתי וההיסטורי של קהילות אלו.

בנט אמר כי אין אפשרות לגדל דור שמכיר רק חצי מהמורשת היהודית שלו :"אנחנו מחזירים היום לנוער שלנו חצי סיפור שאבד לנו בדרך. את סיפורי המעברות, את סיפורי הגבורה של האימהות, היציאה מן החומות, ואת אבות הציונות שבאו מאירופה ואבל גם מתוניסיה. אנחנו לא יכולים לגדל דור שמכיר רק חצי ממורשתו, ואנחנו לא יכולים לחנך נוער ל"ואהבת לרעך כמוך" כאשר הנערים לא מכירים את "רעך" שמהווה לפחות חצי מהכיתה שלהם".

"ועדת ביטון" תכלול תתי ועדות, כאשר כל תת ועדה תמפה את הנושאים הקיימים בתחום, תבחן אותם ותציע כיצד להעמיקן ולהרחיבן על פי הנדרש. העבודה תעשה בשיתוף המפמ"רים, וועדות המקצוע, אנשי מינהל חברה ונוער, ועוד.

תתי הועדות יציגו בסופו של תהליך תכנית אשר תרכז המלצות יישומיות שיוגשו לשר החינוך:"אנחנו מזמינים את אזרחי ישראל לקחת חלק בוועדת ביטון, לשלוח אלינו סיפורים והצעות ולהיות חלק מקביעת התכנים של הדור הבא שלנו" אמר בנט.

אנשי תרבות וספרות לצד אנשי חינוך הגיעו להשקת הוועדה ובירכו על המהלך. אשת החינוך מרים פרץ, אמרה כי כך הנוער הישראלי יכול להיות גאה ברקע שלו "אנחנו רוצים שהם ילמדו דרך הרגליים, שיגיעו לאופקים ולדימונה וישמעו את הסיפורים על המעברות, ואת הסיפורים על העלייה של יהדות המזרח. כמו שהילדים יודעים אנגלית אני רוצה שהם ישמעו גם מרוקאית, שיפגשו את האנשים, ידברו איתם ויכתבו את הסיפורים שלהם, שכל תלמיד יבחר את הסיפור הרלוונטי לחייו, ולמשפחתו".

עוד הוסיפה פרץ, כי זוהי הדרך לשוב למולדתו ומורשתו של העם היהודי "זו זכות להיות פה. אנחנו שבים למולדת, למורשתנו, לשורשינו. "והגדת לבנך" זה לא רק סיפור יציאת מצרים אלא גם הסיפור האישי שלנו. אנחנו צריכים ללמד אותם לאהוב את מורשת יהדות המזרח". לדבריה, הדרך לגרום לילדים להתעניין בתרבות של הקהילות היהודיות במזרח, יכולה להיות כיפית "בואו ונעשה פיוט נולד. אצלי בשולחן שבת לא דיברנו על פרשת שבוע. אלא על מעברת חצרים בבאר שבע, המקום היפה בעולם. זה יום טוב למדינת ישראל. הבן של אלירז בני ז״ל, מתכונן לבר מצווה, אבא לא יהיה שם, אבל אנחנו לימדנו אותו את הפיוט על שירת הים."

הרב חיים סבתו סיפר כי מעולם לא חווה קיפוח או אפלייה, אך היה עד לעלבון "שאלתי את עצמי למה העם לא מכיר את השירים והסיפורים האלה? צריך שהילדים שלנו ישמעו באוזניים שירים ויקראו בעיניים ספרים על יהדות המזרח, ושגם המורים והמפקחים יכירו וישמעו באזניהם, צריך הטמעה בשטח דרך המתווכים". גם הזמרים קובי אוז ואתי אנקרי שנכחו, אמרו כי הוועדה היא "שיקום של עם ישראל" ואף "אחריות להנכיח את הגעגוע".

העיתונאי אבישי בן חיים אמר לבסוף כי "האופציה הטובה ביותר ליהדות הישראלית זו המסורתיות המזרחית. אנחנו חייבים לאמץ אותה".