דתי? מתנחל? אל תתקשר. אנחנו כבר נתקשר אליך

מומחית לניהול קריירה, אורנה רודי, קובעת: מעסיקים נמנעים מלהעסיק דתיים, ומייעצת איך להסתיר את זה בקורות החיים. "כבר שמעתי מישהו אומר 'יש לו ארבעה ילדים, אל תזמין אותו לראיון, הוא ירצה הרבה כסף'"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 18/09/16 17:34 טו באלול התשעו

דתי? מתנחל? אל תתקשר. אנחנו כבר נתקשר אליך
shutterstock, צילום: shutterstock

מחפשים עבודה? תורידו את הבס"ד. אורנה רודי, מנהלת חברת "רודי ניהול קריירה" ובעלת טור בגלובס, עזרה לדתיים ודתיות רבים למצוא עבודה במהלך השנים והיא בטוחה שהם מופלים לרעה בשוק העבודה. היא מנחה רבים מהם להוריד סממנים של דתיות מקורות החיים וגם להסיר מקומות מגורים בעייתים כמו יהודה ושומרון. רודי מחקה מעשרות קורות חיים אזכורים של הישיבות הטובות ביותר בציבור הדתי לאומי והמליצה לרבים להוריד את הסעיף לגבי מצב משפחתי.

"אני עובדת כמעט תמיד עם אקדמאים, בדרך כלל אנשים ברמה מאוד גבוהה. הרבה פעמים כבר בשלב קורות החיים אני מבקשת להוריד את המילה 'בס"ד' מקורות החיים. מסיבה מאוד פשוטה, אני לא רוצה לייצר חסמים מראש, לא להכריז הכרזות מראש. כנ"ל לגבי מספר ילדים. אני מעדיפה להוריד את המצב המשפחתי כי מספר ילדים יכול להוות בעיה מראש. כבר שמעתי מישהו אומר 'יש לו ארבעה ילדים, אל תזמין אותו לראיון, הוא ירצה הרבה כסף', וזה לא נאמר על בחור דתי אגב, אלא על בחור חילוני" מספרת רודי.

"כנ"ל לגבי מתנחלים, אם אני יכולה אני מבקשת מאנשים לכתוב כתובת אחרת, של סבתא או של אמא שלהם. אתה לא יכול לשקר יותר מדי בקורות חיים, אבל כבר הייתה אצלי מישהי שלא הצליחה למצוא עבודה כי היא גרה באלון שבות. זה לא בגלל מרחק, כמה כבר רחוקה אלון שבות מירושלים? כלום. אבל היא לא קיבלה פניות כי היא מתנחלת. יכול להיות גם מתנחל שהוא לא דתי. אבל גם מתנחל וגם דתי? שאלוקים ישמור".

רודי אומרת כי לאקדמאיים דתיים שהמוסדות בהם למדו בתיכון מסגירים את דתיותם היא אומרת להסיר את ההשכלה התיכונית מקורות החיים, מאחר והיא במילא לא רלוונטית כאשר הם בעלי תואר ראשון ויכולה להוות חסם. "הרבה פעמים אני מורידה אולפנות וישיבות, כולל את הישיבות הכי נחשבות. אנשים הרבה פעמים מאוד גאים במקומות בהם למדו. אותי זה היה מאוד מעצבן אם מישהו היה אומר לי 'תוציאי את האליאנס שלך' גם אני משוויצה באליאנס שלי. אבל זה כדי לייצר מצב שהם לא יופלו מראש בגלל שהם דתיים, אני לא יכולה להגיד לך שרוב האנשים רואים דתיים ולא רוצים להעסיק אותם אבל זה חסם שאני לא רוצה אותו. כשבן אדם כבר מגיע לראיון עבודה זה כי הוא עבר את כל דרישות הסף, יש לו כבר במה. גם אז אני לא יכולה להגיד לך בסוף שלא קיבלו אותו לעבודה כי הוא דתי. אין לי הוכחה".

לגבי נשים, ממליצה רודי גם כאן "להוריד את המצב המשפחתי מקורות החיים, בטח אם יש למישהי כמה ילדים". רודי רוויית סיפורים ששמעה מלקוחות "מישהי בעלת כיסוי ראש רגיל הגיעה לראיון עבודה, איך שהיא נכנסה המראיין אמר לה 'לא ידעתי שאת דתייה'. היא ענתה לו 'אם זאת בעיה אז אני אלך'. הראיון לא התקיים. היא פשוט הלכה".

"יכולה להיות לדתיים בעיה עם מראיין שדעותיו שמאלניות קיצוניות או אפילו לא קיצוניות. איך לפתור את זה בתוך הראיון עבודה?" שואלת רודי ועונה: "להוכיח ביצועים". רודי מדגישה כי השלב הראשון של הוכחת ביצועים הוא בקורות החיים. "כשקורות החיים כתובים בצורה שרואים מה האדם עשה- מביאים אותו לראיון עבודה".

במידה וקורות החיים מוכיחים את הביצועים שהמעסיק מחפש, אומרת רודי "אז המעסיק צריך להיות גזען מיוחד בשביל להגיד 'אני לא רוצה את האדם הזה, גם אם הוא הביא כל כך הרבה תועלת לאחרים במגזר העסקי' רק בגלל שהוא דתי". ברוב המקרים, טוענת רודי "בסופו של דבר מה שמעניין זה ביזנס. לכן גם אם אתה לא סובל דתיים- את הדתי שיביא לך ביזנס, במיוחד אם הייתה כימיה איתו בראיון העבודה- אתה תיקח ותסבול את זה שהוא דתי".

"אני נורא מתרגזת כשמפלים דתיים" מדגישה רודי "אבל גם מרגיז אותי שמפלים ערבים. אני רוצה לראות שבחור ערבי מגיש מועמדות לחברה של אנשים דתיים. כמה הם ישמחו לקבל אותו לעבודה? זה אותו הדבר".

מה קורה אם במהלך הראיון המעסיק הפוטנציאלי נטפל לשאלות בקשר לרמה הדתית של המרואיין?

"אם שואלים שאלות מהסוג הזה צריך לענות בלי עצבים, בנחת, תשובות ענייניות. לדוגמא אדם דתי שהולך לעבוד ברשת שעובדת בשבת צריך לענות 'אני אכן לא עובד בשבת אבל אני מבין שהרשת נותנת שירות גם לאנשים שלא שומרים שבת'. צריך להתכונן לשאלות כאלה מראש ולקחת אותן בחשבון. בראיון עבודה אתה לא יכול להיות יותר חזק מהמראיין. אם תוכיח אותו שהוא שואל אותך שאלות שאסור לשאול הוא יכתוב שאתה לא עונה לדרישות בחוות הדעת שלו. ולך תוכיח שזה בגלל זה אחר כך".

מה תגידי למישהו דתי ששולח קורות חיים הרבה זמן ולא מתקבל לעבודה?

"אנחנו לא יודעים אם הוא לא התקבל לעבודה כי הוא דתי. אם מורידים את הסממנים הדתיים עד כמה שאפשר מקורות חיים, זה אומר שהוא לפחות לא ייחסם בגלל שהוא דתי".

"אנשים לא מוצאים עבודה משלוש סיבות: או שהם לא יודעים לחפש עבודה, או שהם מגישים מועמדות לתפקידים הלא נכונים והסיבה השלישית היא שיש להם בעיית קריירה. רוב האנשים שלא מוצאים עבודה לא יודעים להגיד לך למה הם לא מוצאים עבודה. וזה חשוב. למשל אדם שלא חוזרים אליו כשהוא שולח קורות חיים, אין לו את אותה הבעיה שיש לאדם שמצליח להגיע לראיונות עבודה אבל לא עובר אותם. אלה שתי בעיות שונות לגמרי. ובכל מקרה חשוב להבין איפה הבעיה".