"דתיים לא מבינים כמה השבת מבאסת את החילונים"

חברת הכנסת רחל עזריה אופטימית לגבי סיכויי חוק יום המנוחה לעבור בכנסת. "אנחנו לא רוצים שיהיו מלחמות דת על השבת ולכן ננסה להגיע להידברות"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 21/12/15 20:25 ט בטבת התשעו

"דתיים לא מבינים כמה השבת מבאסת את החילונים"
נעם ריבקין פנטון, צילום: נעם ריבקין פנטון

אתמול, אישרה וועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר 'יום המנוחה השבועי' והיא הועברה לאישור הכנסת. על פי ההצעה תיאסר פתיחת בתי עסק בשבת שלא קיבלו אישור מיוחד של שר הכלכלה, וכן לא תותר התניית חוזה שכירות או חוזה עבודה בדרישה לעבוד בשבת, ולא יהיה ניתן לכפות על בעל עסק לעבוד בשבת כתנאי להצטרפותו למתחם עסקים.

חברת הכנסת הדתייה רחל עזריה מסיעת כולנו, מספרת בשיחה ל'כיפה' כי הנוסח הנוכחי של החוק בעייתי, והיא תעבוד יחד עם מיקי זוהר על ניסוחו מחדש. כך למשל ההצעה של ח"כ זוהר מתייחסת רק למסחר בשבתות, אך אין בה התיחסות לגבי תחבורה ציבורית, וזו לדברי עזריה "המצוקה האמיתית".

בתחילת החודש, במסגרת שדולת 'התחדשות יהודית', פרסמה עזריה יחד עם ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) כי הם שוקדים על הכנתה של אמנה שתנסה להתגמש עם הציבור החילוני בנושא השבת. עזריה מספרת כי האמנה תנסה להגיע לפשרות בכל מה שקשור לבילוי בשבתות ולניידות "אנחנו רוצים להגיע למצב שתהיה תחבורה ציבורית טובה ומצומצמת. בתור דתיים אנחנו לפעמים בכלל לא מבינים כמה השבת מבאסת אנשים. במקום שזה יהיה היום הכי כיפי בשבוע, היא הפכה להיות היום הכי מעצבן כי הגיעו הדתיים וסגרו לנו את המדינה".

עזריה מעידה שבקואליציה הנוכחית יש קושי גדול ליצור הסכמה סביב סוגיית השבת שכן המפלגות החרדיות והבית היהודי משתדלים להימנע מכל שיח בנושא "יש באמת בעיה כי זה יוצר פיצוצים. אבל אני אופטימית, אני לא חושבת שזה בלתי אפשרי להגיע להסכמה".

ההצעה של זוהר עוד לא עברה בקריאה טרומית ובעקבות חילוקי הדעות בין עזריה לזוהר, נדחתה ההצבעה בשבועיים. לדבריה של עזריה במהלך השבועיים הללו יעשה מצידה כל מאמץ לשנות את ההצעה הקיימת שתהיה יותר גמישה עבור כלל הציבור הישראלי "אנחנו לא רוצים שיהיו מלחמות דת על השבת ולכן ננסה להגיע להידברות, בכל מקרה החליטו בממשלה להקים וועדה שתדון בנושא הזה. אין ספק בכלל שההצעה הנוכחית לא תישאר כמו שהיא. בקואליציה מבינים שאי אפשר ליצור דרמות מיותרות".

אתמול (ב') פורסם כי ח"כ ליברמן (ישראל ביתנו) מתנגד גם כן להצעת החוק של זוהר, אשר לטענתו יוצרת כפייה דתית והופכת את הליכוד למפלגה קיצונית יותר מהמפלגות החרדיות. במהלך היום חברת הכנסת הדתייה עליזה לביא (יש עתיד) אמרה גם כן, כי חוק יום המנוחה השבועי של ח"כ מיקי זוהר הוא חוק "מיותר ואינו במקום".