ד"ר חנה קטן: ועדת סל התרופות טעתה והעדיפה קבוצת מיעוט על פני הכלל

ד"ר קטן מתייחסת להחלטת ועדת סל התרופות על מימון הפלות לנשים הרות שלא רק לצורך רפואי: "ניתנה פה העדפה לקבוצה מצומצמת, ההחלטה מקוממת מאוד"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 01/01/14 11:05 כט בטבת התשעד

ד"ר חנה קטן: ועדת סל התרופות טעתה והעדיפה קבוצת מיעוט על פני הכלל
אמונה, צילום: אמונה

"וועדת סל התרופות ייעדה שישה עשר מיליון שקלים למימון הפסקות הריון ללא צורך רפואי ובעיני זו החלטה מקוממת מאוד" - כך אומרת לכיפה הרבנית ד"ר חנה קטן, חברה במועצה הלאומית לבריאות האישה, בעקבות החלטת וועדת סל התרופות להעניק הפלות חינם לנשים הרות עד גיל 33, שלא רק מטעמים רפואיים.

בשיחה עם כיפה אומרת קטן כי "סל התרופות הוא בעצם כמין 'גמ"ח' ממשלתי, ותקציבו אמור להתחלק בין צורכי חולי תושבי ישראל המרובים. לוועדת סל הבריאות מוגשים הצעות לטכנולוגיות רפואיות חדשות ותרופות חדשות לאישור, ולאחר דיוני עומק ורוחב מתמשכים מחליטים הצוותים של ועדת סל הבריאות איזה מהן תמומנה על ידי הציבור ואיזה לא. ההתלבטויות רבות - האם להוסיף תקנים לפגיות או לאשר תרופה ביולוגית חדשה לסרטן, האם להוסיף בדיקות סקר למניעת אוסטאופורוזיס או שמא טכנולוגיה ניתוחית רובוטית, לשים דגש על תרופות חדשות המיועדות לטיפול בכאב כרוני, או טכנולוגיות מצילות חיים? בכל הדיונים האלו ברור לכל שמטרת ה'סל' הזה היא הוספת בריאות, ולנגד עיני הוועדה אמורים לעמוד צורכיהם של ציבורים רחבים ככל האפשר ולמנוע 'מענקים' סקטוריאליים".

האם מימון הפלות שלא על רקע רפואי היא העדפה סקטוריאלית?

"כן, בהחלטה זו ניתנה העדפה לאוכלוסיה מצומצמת, בריאה, כשהכסף שמוענק לה איננו 'משפר בריאות' ואף אינו מקדם בריאות - הוא מסייע לגדוע חיים תוך-רחמיים. לעניות דעתי, וכחברת המועצה לאומית לבריאות האשה, אני רואה חשיבות לאומית בכך שקולי יישמע, הייתה עדיפות לכך שאותם כספים ישמשו, למשל, להגדלת המימון לטיפולי פריון לילד השלישי ומעלה, או להגדלת מענק הלידה לצורך טיפול משופר בילוד ובאם, או למימון מלא לשהות בבתי החלמה ליולדות, או לתמיכה בארגונים המטפלים בנשים הסובלות מדיכאון לאחר לידה, או לסבסוד אביזרים המסייעים לבריאות האשה ההרה, כמו גרביים אלסטיות וכדומה - בזה אכן נקדם בריאות ונעודד את הילודה הברוכה, שהיא כה חשובה לצמיחה הלאומית שלנו".

"מדוע לתת מתנה לאשה, רווקה או נשואה, שמצטערת על החיים המתרקמים והולכים בתוכה ורוצה לגדוע אותם?", הוסיפה קטן, "הפרוטוקולים של ועדת הסל חסויים, אך על פניו נראה שההחלטה הזו מוטעית ומוטית. האם יישמע במשרד הבריאות הקול השפוי המתנגד להחלטה זו? ימים יגידו".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il