דרישה מעיריית אשדוד: פעלו נגד חילול השבת במתחם קניות

התנועה למדינה יהודית פנתה במכתב לראש העיר אשדוד, יחיאל לסרי בבקשה לפעול מיידית כנגד חילול השבת במתחם הביג פאשן

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/05/15 15:51 טז באייר התשעה

דרישה מעיריית אשדוד: פעלו נגד חילול השבת במתחם קניות
shutterstock, צילום: shutterstock

עורך הדין אורי ישראל פז, פנה במכתב מטעם 'התנועה למדינה יהודית' לראש עיריית אשדוד במחאה על פתיחת מרכז הקניות "ביג פאשן" במהלך השבת. "למרשתי נודע כי מתחם הקניות והבילוי 'ביג פאשן', שנפתח לאחרונה בכניסה הדרומית לעיר אשדוד, מצית מלחמות-שבת בעיר ומאיים לפגוע במרקם החיים העדין בין הדתיים והחרדים לבין החילונים", נאמר במכתב.

מדובר במרכז קניות עצום ממדים, שנחנך לקראת חג הפסח האחרון בעלות של 400 מיליון שקל, ובו 140 חנויות על פני 60 דונם, פתוח בשבת, ומעורר בשבועות האחרונים מחלוקת קשה בין האוכלוסייה הדתית לאוכלוסייה החילונית בעיר החמישית בגודלה (כרבע מיליון תושבים) במדינת ישראל.

בתנועה למדינה יהודית מאשימים את עיריית אשדוד באזלת יד בכל הקשור לפתיחת עסקים בשבת. לטענתם, בכל שבת עוסק ברישום עסקים הפתוחים בשבת רק פקח אחד. לשם השוואה, בעיריית רמת גן עוסקים 14 פקחים באכיפת חוק העזר העירוני, ורמת גן מונה כ-80,000 תושבים פחות מאשדוד. "אין פלא אפוא כי מספר הקנסות שניתנו בהשוואה לכל אחת מהשנים 2008-2013 ירדו במידה דרמטית מסך של 3,074 קנסות בשנת 2010 לסך של 194 קנסות בלבד בשנת 2013(!)", מצביע עו"ד פז באצבע מאשימה.

במכתב נאמר, כי התנועה סבורה כי דווקא לאור פרשת מתחם 'ביג פאשן' באשדוד, המאיימת להצית את אש הפלגנות ברחבי העיר בימים אלה, אל לה לעיריית אשדוד להמשיך להתנהל בגרירת רגליים בכל הנוגע לקבלת הצעה לתיקון חוק העזר הקיים כך שתתחשב במציאות הקיימת בעיר. "העיר אשדוד אינה יכולה לחיות עם חוק עזר משנת 1976, בעוד שאם בשנת 1972 כמות התושבים באשדוד היתה 41.1 אלף - הרי שבשנת 2013 אשדוד מונה 204.3 אלף תושבים. כיום, העיר אשדוד מונה 91.2% יהודים, 0.1% מוסלמים, 0.4% נוצרים ו-8.4% "אחרים" (ע"פ השנתון הסטטיסטי לישראל 2013 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)". זאת בנוסף לעובדה ש-35% מתושבי העיר בשנים האחרונות הם חרדים.

בתנועה למדינה יהודית מבקשים מראש העיר אשדוד לתקן את חוק העזר כך שיותאם לתמהיל האוכלוסייה באשדוד, לפי טעמים שבמסורת דתית ושיקולים חברתיים וציבוריים בדבר אופיו הראוי של יום המנוחה השבועי במדינה יהודית ובנוסף להגדיל את הקנסות של פקחי העירייה מ-320 ₪ ל-730 ₪.

כמו כן, התנועה קוראת להגדיל משמעותית את מספר הפקחים מטעם העירייה בכל שבת שיעסקו ברישום עסקים הפתוחים בשבת ולשלוח אותם לאכוף את החוק ברחבי העיר ובפאתיה.