דעת תורה? בבית היהודי חושבים שרבנים זה שכפ"ץ

מתווה הכותל עומד לעלות על סדר היום הציבורי ובבית היהודי מנסים לשכנע שאין קדושה בכותל. אז מה אם עשרות פוסקים בדורות האחרונים קבעו שיש? כשיהיה משבר קואליציוני נקרא ל"זקני הציונות הדתית" לעזרה. אז מה אם לא הקשבנו להם עד היום?

חדשות כיפה משה מאירסדורף 02/06/16 20:04 כה באייר התשעו

דעת תורה? בבית היהודי חושבים שרבנים זה שכפ"ץ
Y R, צילום: Y R

השבוע הגיע חבר כנסת בבית היהודי לביתו של רב בכיר בציונות הדתית וניסה לשכנע אותו שצריך לקבל את מתווה הכותל לפיו בכותל הדרומי תוקצה רחבת תפילה מעורבת לפי דרישתם של זרמים רפורמים וקונסרבטיביים.

הרב שוחח עם חבר הכנסת והסביר לו את המניעים להתנגדותו הרחבה שנובעת משתי סיבות עיקריות: הראשונה קביעה של רוב מכריע של רבני ישראל בעבר ובהווה, ובראשם, רבו של אותו רב, הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, שקבעו כי בכל אזור הר הבית יש קדושה גם באזור הכותל הדרומי והמערבי. הרב הסביר לחבר הכנסת כי כל גדולי ישראל (ביניהם: הרב אונטרמן זצ"ל, הרב שלמה זלמן אוירבעך זצ"ל הרב שאול ישראלי זצ"ל, הרב בצלאל ז'ולטי זצ"ל, הרב אלישיב זצ"ל וכן הרבנים הראשיים יבדלט"א ואיתם מאות רבני ערים, שכונות וקהילות) קבעו חד משמעית כי יש קדושה מקצהו של הכותל המערבי וגם בכותל הדרומי.

(צילום: )

הסיבה השנייה נובעת מהתנגדות נחרצת ממתן איזו שהיא הסכמה או לגיטימציה לזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים.

מאוחר יותר סיפר הרב למקורביו שהתפלא מאוד על השיחה ואמר: "זו הפעם הראשונה שחבר כנסת מנסה ללמד רבנים איפה יש קדושה ואיפה אין. לפי מה שאני מבין זה אמור להיות הפוך".

הרב אף הביע את חששו בפני שומעיו כי בשבועות האחרונים הוא חש במגמה של ניסיון מצד חברי הכנסת של הבית היהודי לפנות לרבנים ולנסות לקבל מהם אישור בדיעבד למתווה הכותל הדרומי והקצאתו לזרמים שמבחינתו הם "הרס היהדות ונתינת אישור למי שפוגעים בנצח עם ישראל".

המקורבים לרב סיפרו מאוחר יותר כי הם עוקבים בדאגה אחר ההתבטאויות התקשורתיות המגיעות מצד הבית היהודי שמעידות שמלבד הניסיון להכשיר את דעת הרבנים בעניין ולקבל לגיטימציה, ישנו ניסיון גם להכשיר את דעת הקהל בנושא.

כך למשל, חברת הכנסת שולי מועלם בראיון לקבוצת אזרחים באמצעות הפלוג של טל שניידר נשאלה על ידי אחת המשתתפות: " נשות הכותל נאבקות כבר עשרות שנים לתפילה שווה בכותל לנשים, גם בשביל נשים חרדיות. האם את והבית היהודי תתמכו במתווה האחרון או שתצטרפו לסיעות החרדיות? לשאלה זו ענתה מועלם: "בקדנציה הקודמת השר נפתלי בנט פתח את עזרת ישראל. אני תומכת בשמירת הסטטוס קוו ושימוש ברחבה החדשה".

כשנשאלה האם ייאבקו בחרדים בעניין כיוון שזה ככל הנראה עומד להיות המשבר הקואליציוני הבא חזרה ואמרה בעצם די דבר והיפוכו: "אני בעד שמירת הסטטוס קוו ושימוש בעזרת ישראל".

גם נפתלי בנט עצמו, מעל דוכן המליאה, בתשובה לשאילתא של יהודה גליק אמר: "הכותל המערבי הוא אפילו לא הקיר של בית המקדש, הכותל המערבי הוא קיר התמך של הבסיס שעליה בית המקדש היה ניצב". בנט הוסיף ואמר כי הוא מסכים עם קביעתו של יהודה גליק שטען כי צריך "לשנות את התודעה כלפי אלו שחושבים כי הכותל המערבי הוא המקום הקדוש", לדברי בנט "מערכת החינוך מלמדת את העובדות ההיסטוריות בצורה שכזו".

מתעלמים מהזקנים

בתחילת השבוע, בשיא המתיחות בין השר בנט לראש הממשלה נתניהו, הוציאו מלשכת סגן שר הביטחון הודעה שסיפרה כי "בפגישה שנערכה הצהריים (ראשון) בין סגן שר הביטחון אלי בן דהן ו"זקני רבני הציונות הדתית" בראשות הרב חיים דרוקמן הרבנים הביעו את דעתם כי "על ממשלת ישראל לתת לקבינט את כל הכלים הנדרשים כדי שהחלטותיו תהיינה מבוססות על הכרת המציאות לעומקה. אלה החלטות הנוגעות לחיי אדם". הרבנים קראו לראש הממשלה "להציב את הנקודה הערכית בראש שיקוליו". עד כאן לשון ההודעה.

בעלי הזיכרון הקצר בוודאי התרשמו כי בנט ואנשי לשכתו נוהגים להתייעץ עם זקני הציונות הדתית כדי לוודא שפעולותיהם הן על פי רוח התורה וישראל סבא.

אבל מי שניחן בזיכרון קצת יותר טוב מבין שהיחס של הבית היהודי לרבנים הוא במקרה הטוב כמו לשכפ"ץ: כשצריכים הגנה לובשים אותו, בשאר הזמן הוא סתם מכביד, מציק וגורם לזיעה.

קחו למשל את ההחלטה של שר הביטחון וראש אכ"א להעביר את אגף תודעה יהודית מהרבנות הצבאית תחת חיל החינוך. גם אז התכנסו זקני הציונות הדתית ומחו קשות על הפגיעה במודעה עליה היו חתומים עשרות רבנים נכתב: "אנו הח"מ קוראים בזאת למכובדנו רוה"מ לעצור ובמיידית את העברת ענף תודעה יהודית מהרבנות הצבאית. חשיבות עליונה נתונה להשארתו במקומו הטבעי והראוי, בהיותו שואב ממעיינות תורת ישראל. עשרות אלפי חיילים זוכים להרוות את צמאונם הרוחני מענף מהותי זה. אנא, אל תשלח ידך אל הנער.

הרבנות הצבאית אינה גוף סקטוריאלי. היא מבטאת את התפיסה הממלכתית וקבלת אחריות כוללת לפעול בצה"ל כצבא העם היהודי אשר המורשת היהודי היא מורשתו. התהליך הנוכחי מנסה לפגוע במגמה זו, והוא מנוגד להסכמות הקיימות בצה"ל מאז הקמתו".

לכאורה, הודעה שאיננה משתמעת לשני פנים. אבל למרות הדברים המפורשים לא רק שלא הצליח בנט למנוע את המהלך, הוא ככל הנראה גם לא ממש ניסה. בראיון לגיליון פסח של עיתון 'שביעי' הוא נשאל על העניין ואמר: "בסופו של יום מי שצריך להנחיל ערכים לחיילים אלו המפקדים בעצמם" וסיפר: "כשאני הייתי מפקד פלוגה העברתי את מורשת קרבות המכבים ויהושע בן נון, ולא המשק"ית חינוך וגם לא הרב. אני חושב שכל נושא החינוך צריך להגיע ישירות מהמפקד לחייל. זה בסדר גמור שיש גורמי עזר שנותנים כלים למפקדים על מנת להעצים אותם. אני מבין שזה הכיוון של הרמטכ"ל. אני לא רוצה שמש"קית חינוך ולא אף בן אדם חיצוני, או רב חיצוני, יהיה הגוף המחנך העיקרי של חיילי צה"ל. על המפקדים לחנך את החיילים".

אז אולי תגידו שבנט לא ידע מה דעותיהם של הרבנים על מתווה הכותל? מסתבר שגם בנושא זה התכנס הפורום בחודש אדר השנה, לאחר ההצבעה בממשלה על המתווה החדש, והודיע חגיגית: "אנחנו מחזקים את ידי הרבנות הראשית וקוראים לראש הממשלה ולכל חברי הממשלה שלא לעשות דבר ברחבת הכותל המערבי, לכל אורכו המקיף את הר הבית מקום מקדשנו, אלא בתיאום מלא עם הרבנות הראשית לישראל".

אומנם השרים בנט ושקד תמכו בהצעה בממשלה (אורי אריאל התנגד) ורק לאחר מכן יצאה הודעתם של הרבנים של הציונות הדתית והרבנים הראשיים והוחלט לשקול שוב את העניין מחדש. אבל מותר בהחלט לשאול: בנושא כזה, של מתן לגיטימציה לרפורמים, של הגדרת הקדושה באזור הר הבית, לא היה ראוי להתייעץ לפני שמחליטים החלטה כזו?

אז בנושא ענף תודעה יהודית, ומתווה הכותל דעותיהם של עשרות ומאות מרבני ישראל לא משנות לנפתלי בנט ומפלגתו. אבל בנושא שתסכימו איתי שהוא לא הלכתי ממש, וגם התורה לא ממש מתייחסת אליו במפורש, כמו מי יעדכן את חברי הקבינט במהלכים: האם נציג המועצה לבטחון לאומי או אלוף משנה, בזה היה לבנט נורא חשוב לשמוע את דעתם של זקני הדור.

אפשר להגיד שדעתם של הרבנים לא מעניינת אותך. אי אפשר לבזות תלמידי חכמים ולעשות הפוך ממה שהם אומרים, אבל כשצריך גיבוי ציבורי לכנס אותם כדי לקבל החלטה שנוחה לך ציבורית.

הלחץ גובר

כך או כך, הבית היהודי ככל הנראה לא הולכים לסכן את מושבם בקואליציה על נושא מתווה הכותל. יתירה מכך, נראה כאמור, שיש בכוונתם לחתור לפתרון שייתן להם שקט בגזרת הציבור הדתי והרבנים. בכל מקרה, כדי לקרוא היטב את הודעת לשכתו של ראש הממשלה ולהודעות שיצאו מלשכתו ומלשכת ראש התנועה המסורתית עו"ד יזהר הס: "הפגישה הייתה טובה ורצינית. רוה"מ מחוייב למתווה והחלטת הממשלה עומדת בעינה. ברור לכולם כי אם מתווה הכותל קורס מדובר על פגיעה אסטרטגית בביטחון מדינת ישראל".

נושא הכותל שיידון בשבוע הקרוב הוא רק דוגמא. כנראה שכמו בנושאים נוספים, מי שייתן את הטון ויילחם על דעת התורה בממשלה יהיו הח"כים החרדים. וזה מאכזב.

זה מאכזב כי המפלגה הדתית לאומית הופכת מיום ליום לליכוד ב'. נמסור את הנפש על ענייני קבינט ונפקיר לחלוטין את ענייני הדת והמדינה. זה קורה בכותל, זה קורה בוועדה למינוי דיינים, זה קורה ברבנות הצבאית, ובעוד צמתים רבים. במקום להחליט לאיפה פונים פשוט עומדים במקום.

זה מאכזב כי עולם התורה הוא חלק בלתי נפרד, הוא הבסיס שעליו נשען הציבור הדתי לאומי. מהלייטים ועד החרד"לים. ממש לא אכפת לי גם עם איזה רב יתייעצו. אבל להתעלם בכזו בוטות בנושאים שהכי דורשים עמידה על עקרונות הדת?

אפשר ולגיטימי לרצות להיות ליכוד. אבל זה לא ישר. כי מי שהצביע לבית היהודי חשב שהוא מקבל משהו אחר מהליכוד. אם הוא היה רוצה ליכוד הוא היה יכול להצביע לזה המקורי.