דעה: בכירים במערכת הביטחון בעד פתרון 2 המדינות. אז מה?

ב'שלום עכשיו' מתהדרים בחוות דעת 'מקצועיות' של בכירים לשעבר במערכות הביטחון הקוראים להיפרד מהפלסטינים. חיפוש קצר ולא מעמיק, יניב דעות הפוכות לחלוטין של גורמים בכירים אחרים. המסקנה? בעל הדרגה הוא לא בהכרח בעל הדעה

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/01/17 10:00 כ בטבת התשעז

בשלום עכשיו פרסמו אתמול שורת ציטוטים של מיטב הגנרלים של מדינת ישראל הקוראים להיפרד מהפלסטינים וליצור 2 מדינות. כדי להראות שגם דעה בטחונית היא לא מדע מדוייק ומתבססת לא מעט על השקפת עולמו של העומד מאחוריה, קבלו (בהמשך) מקבץ ציטוטים של בכירים נוספים שעמדו בעבר בראש מערכות הביטחון, שסוברים הפוך לחלוטין.

אתמול פרסמו ב'שלום עכשיו' פוסט בפייסבוק בו כתבו ש-"ללא קשר לקמפיין הגנרלים שעלה השבוע, קראנו שנפתלי בנט מחלק ציונים ומשמיץ גנרלים לשעבר. בהמשך היום נתייחס לשקרים ולסילופים ההיסטורים שבנט מפיץ, אבל בינתיים חשוב לחזור ולהזכיר לבנט ולציבור הישראלי את עמדתם של הרוב המוחלט של ראשי צה"ל, השב"כ והמוסד לאורך 30 השנים האחרונות".

בין המצוטטים ניתן למצוא את ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר אהוד ברק, שאמר כי "אג'נדת הממשלה תוביל למדינת אפרטהייד", את ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, שאמר בעבר ש- "הסכסוך הישראלי פלסטיני הוא איום קיומי" ואת ראש המוסד לשעבר תמיר פדרו שטען כי "ההכרזה לפיה יש לפעול לפתרון 2 המדינות היא נכונה".

(צילום: צילום מסך)

סוף החזון הציוני? תלוי את מי שואלים. חיפוש קצר, מעלה שורת ציטוטים ודעות שונות בתכלית של של אנשים אחרים ובכירים לא פחות מהאורים ותומים של 'שלום עכשיו'.

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, משה בוגי יעלון, אמר בעבר כי "גבולות 67' אינם נותנים מענה ביטחוני לא לאיום טרור של רקטות ומתאבדים ולא לאיום של התקפה קונבנציונאלית". בהזדמנות אחרת הוא אמר שב"כל פעם שהפוליטיקאים מביאים הנה את יונת השלום, אנחנו הצבא צריכים לנקות אחריה."

משה ארנס היה בעבר שר הביטחון ושר החוץ בממשלות ישראל. בנוסף לכך הוא כיהן כסמנכ"ל התעשייה האווירית, וזכה בפרס ביטחון ישראל. לפני מספר שנים הוא התבטא נגד גדר ההפרדה ואמר ש-"כיום ברור שאין קשר בין החומה לבין בלימת פיגועים. כיום ברור שהתרומה של החומה לעצירת הפיגועים הייתה אפסית. החומה לא תורמת לביטחון, אבל היא גורמת נזק לדימויה של ישראל בעולם".

ראש השב"כ לשעבר ח"כ אבי דיכטר מהליכוד, הביע לפני מספר שנים את דעתו על תורת הנסיגות החד צדדיות ואמר כי הוא "מתנגד מכל וכל לנסיגה חד צדדית משטחים כלשהם באיו״ש! העובדה שנשיא הרשות מחמוד עבאס אינו מוכן לקדם מהלך מדיני, אסור שתתפרש על ידינו כמצב המחייב את ישראל לפעול באופן חד צדדי כנגד האינטרסים שלה, רק כדי לרצות ממשל כלשהו - אוהד ככל שיהיה לישראל".

בכיר צה"ל והשב"כ לשעבר אהוד יתום, הביע גם הוא את התנגדותו הנחרצת לנסיגות, בטח כשהן חד צדדיות, "נסיגה חד צדדית מעזה תציב על גבולות מרחב אשכול וחבל אשקלון איום של רקטות. זאת בנוסף לאיום הרקטי העוצמתי המוצב כנגד מפרץ חיפה על ידי חיזבאללה מגבול לבנון".

ראש השב"כ לשעבר יורם כהן, אמר עוד בזמן כהונתו שהקשר בין טרור להצלחה או כישלון בשיחות השלום הוא מקרי בהחלט, "הטרור הפלסטיני המתגבר לא קשור לכישלון המסתמן במשא ומתן".

אז האם נסיגות והיפרדות מהפלסטינים במתכונת של פתרון 2 מדינות זה טוב או רע למדינת ישראל? מהזווית הבטחונית נראה שאין הסכמה של ממש וכל אחד מבטא את השקפת עולמו באצטלה של חוות דעת בטחונית-מקצועית, כך שדעה של רא"ל בדימוס לא בהכרח טובה ונכונה משל רס"ל במילואים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן