דעה: אידיאולוגיה של זיוף

"מי שלא מוכן להשאיר את התורה לדתיים, מי שמנסה לעוות אותה, ליצור יהדות שונה ומשונה על פיה כל אחד בוחר מה הוא רוצה לקיים ולמה הוא מתחבר, מסוכן יותר מכולם". תגובה לדבריה של רות קלדרון

חדשות כיפה דניאל סגרון 12/04/15 14:31 כג בניסן התשעה

דעה: אידיאולוגיה של זיוף
פלאש 90, צילום: פלאש 90

חברת הכנסת לשעבר ד''ר רות קלדרון, התרעמה ב'כיפה' על כך שדווקא חברי הכנסת הדתיים בלמו את יוזמות החקיקה שלה בקדנציה האחרונה.

בין השורות אומרת בעצם קלדרון הרי אני בסדר. אני לא שמוצניקית זוללת שרימפסים שלא יודעת מה זה שמע ישראל, אלא ד''ר לתלמוד, יהודייה מחוברת, שהעבירה את שיעור הגמרא הראשון בתולדות הכנסת. אז למה אתם הדתיים, אחיי לנשק, נלחמים דווקא בי?

דבריה הזכירו לי טור שכתב ידידיה מאיר כשנולדה יש עתיד, מפלגתה של קלדרון. אני מכיר טוב, כתב ידידיה, את יאיר לפיד ויאיר מכיר את היהדות טוב, אך דווקא בגלל זה הוא יותר מסוכן מאבא שלו. טומי לפיד התנגד לאורתודוכסיה, הבן שלו מתיימר להוות לה תחליף.

בעינינו, היהודים ההלכתיים, אין גרוע מכך. מי שלא יודע, מי שמנותק, לא מתיימר לשנות לנו את התורה. ייקח דור, אולי שניים והוא יחזור בתשובה. כך אנו מקווים. אין באמת יכולת להחזיק בארץ הזו, עם כל האובים מסביב, בלי חיבור אמתי לשורשים של עם ישראל שהתורה היא הגדרת הקיום שלו. אך מי שלא מוכן להשאיר את התורה לדתיים, מי שמנסה לעוות אותה, ליצור יהדות שונה ומשונה על פיה כל אחד בוחר מה הוא רוצה לקיים ולמה הוא מתחבר, מסוכן יותר מכולם.

בעם ישראל ישנם המון מסורתיים, שחיים על הרצף ומחוברים ברמה כזו או אחרת, אך הם לא מנסים לשנות את התורה, לטעון שליל הסדר עם לחם ותפוז הוא ליל הסדר האמתי וכל הרבנים המיושנים לא מבינים את התורה. לטווח הארוך, הסכנה האמתית ליהדות ההלכתית היא כל אותם אלו שגוזרים ומדביקים בלי הבחנה ובלי אחריות, שמרגישים טוב עם עצמם כי הם מחוברים, אך במקביל פועלים כל הזמן כדי להנציח יהדות מוטעית שמבוססת על בחירה אישית ולא על ציות לדבר ה'.

הגמרא תמהה מדוע אדם שאינו יודע אם הוא חטא מביא קרבן אשם תלוי, שערכו עולה על קרבן חטאת שנועד למי שחטא בוודאות? ומבארת הגמרא שמי שיודע שהוא חטא יכולת החזרה בתשובה שלו קלה יותר, ולכן עונשו זול יותר. אך מי שלא יודע אם הוא חטא אומר בלבו 'אני בסדר', לכן דווקא הוא צריך להשקיע יותר בכפרה כי מצבו קשה משל החוטא בוודאות.

זו התשובה, גברת קלדרון, למה דווקא בך, המלומדת והמחוברת, נלחמו חברי הכנסת הדתיים בכל הכוח.

כי עדיפה לנו בורות מאשר עיוות, עדיפה לנו ריקנות מאידיאולוגיה של זיוף!