דיון ציבורי בקיבוץ הדתי מבקש לשנות את התקנון ולאפשר קליטת חילונים בקיבוצים

בקיבוץ 'עין צורים' מבקשים לשנות את התקנון כך שתתאפשר קליטת חילונים. בקיבוצים אחרים מתנגדים למהלך באופן נחרץ

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 25/03/14 14:17 כג באדר ב'

דיון ציבורי בקיבוץ הדתי מבקש לשנות את התקנון ולאפשר קליטת חילונים בקיבוצים
מיכאלי, ויקיפדיה העברית, צילום: מיכאלי, ויקיפדיה העברית

דיון ערני המתקיים בשבועות האחרונים בקיבוץ הדתי עוסק לראשונה בשאלה האם יש לשנות את תקנון התנועה ולאפשר קליטה של משפחות חילוניות בקיבוצים. הקיבוץ הראשון שדן בנושא באופן עצמאי הוא 'עין צורים' ובקרוב יתדיינו בנושא גם ב'סעד'. לעומתם הקיבוצים רבים המתנגדים לכך באופן נחרץ.

שיח שהתעורר בין חברי הקיבוץ הדתי הפך לדיון ציבורי נרחב בתנועה, דן בשאלה האם לראשונה יאפשרו הקיבוצים קליטה של משפחות חילוניות לתוכם או אף משפחות של דתיים לשעבר בני הקיבוץ.

בקיבוץ 'עין צורים' כבר התקבלו פניות ממשפחות חילוניות המעוניינות להצטרף לקיבוץ וגם בקיבוץ 'סעד' נרשמה התעניינות ודיון בשאלה העקרונית. כפי שהתפרסם ב'ידיעות הקיבוץ', ב'עין צורים' מינו צוות צמיחה דמוגרפית שתפקידו הוא ללמוד את נושא שילוב חילוניים במושב דתי ולגבש המלצה לחברי הקיבוץ שיכריעו.

אנשי הצוות חיברו טיוטת אמנה משלבת לקיבוץ מעורב דתיים וחילונים ובמקביל ביקשו גם מהדתל"שים, בני הקיבוץ, להרכיב אף הם אמנה שכזו. בדיעבד התברר כי אמנות השילוב נוסחו באופן כמעט זהה, דבר המראה על התאמה בין תפיסת משפחות הדתל"שים והמשפחות הדתיות. כך למשל, בשתי האמנות נכתב כי בטקסים ובאירועים דתיים על כל בני הקיבוץ לחבוש כיפה ואף יש לשמור שבת במרחב הציבורי, אולם בבית פנימה כל משפחה רשאית לנהוג כרצונה.

בניגוד ל'עין צורים' ואולי גם 'סעד', בקיבוצים רבים העידו האחראים על הקליטה כי נושא זה אינו עומד על הפרק וכי הקיבוץ יקלוט אך ורק משפחות דתיות. כך למשל אמרו האחריאים על הקליטה בקיבוצים 'לביא', 'שדה אליהו' ו'בית רימון'.

בקיבוץ הדתי 'שלוחות' בחרו מודל ביניים. לפני כשלוש וחצי שנים החליטו בקיבוץ הדתי 'שלוחות' ובקיבוץ החילוני 'רשפים', לבנות הרחבה משותפת לשני הקיבוצים שם תתנהל קהילה מעורבת של דתיים וחילונים. שמה של הקהילה יהיה "שלפים" והיא תמנה כ-200 משפחות דתיות וחילוניות. הבנייה בשטח ההרחבה כבר החלה והיא נמצאת כיום בשלבי אישורים ובנייה מתמשכים.

"כל קיבוץ מקיים דיונים בתוכו וקובע הגדרות הנוגעות לציפיות ההלכתיות מבנותיו ומבניו החוזרים", אומר שרגא וילק מקיבוץ 'משואות יצחק' המשמש כאחראי צמיחה דמוגרפית בתנועת הקיבוץ הדתי, "בהסכמי צעירים ומסלולי בנים אין הקפדה על שמירת המסורת בבית פנימה אלא רק על ההתנהגות בפרהסיה - שתכבד את המקום ויושביו. ב'עין-צורים' עלה הנושא על סדר היום ביתר שאת, כולל דיונים ציבוריים וחוגי בית. גובשו שם הסדרים שונים שהחברים יצטרכו להכריע לגביהם בקרוב. הכל נעשה בצורה מאוד מדודה ואיטית" עוד אומר וילק כי "הדברים עדיין נידונים בקיבוצים פנימה. אולי בעקבות קבלת החלטה בעין-צורים, שתהיה שונה מזו הקיימת כעת, נבקש לערוך דיון רחב יותר בהנהגת הקיבוץ-הדתי, לאור העובדה שמדובר יהיה בשינוי תקנון".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il