דו"ח: שילוב דתיים בצה"ל פוגע בשירות נשים

דו"ח שהוגש ליועצת הרמטכ"ל לענייני נשים קובע כי הרצון לשלב דתיים בצה"ל פגע באופן ניכר בשירותן וקידומן של נשים במסגרת הצבא

חדשות כיפה אורי פולק 20/07/11 09:18 יח בתמוז התשעא

דו"ח: שילוב דתיים בצה"ל פוגע בשירות נשים
דובר צהל, צילום: דובר צהל

דו"ח מיוחד שהוכן בתקופה האחרונה בצה"ל והוגש ליועצת הרמטכ"ל לענייני נשים (יוהל"ן), תא"ל גילה כליפי-אמיר, קובע כי יישומה בפועל של תפיסת "השילוב הראוי", שנועדה להסדיר את שירותם של דתיים בצבא, הרחיק לכת עד כדי פגיעה בשירותן וקידומן של נשים - כך פורסם היום (ד') בעיתון "מעריב".

הדו"ח מאשים כי שילובם של דתיים בצבא הביא להדרת רגלי נשים מתפקידים פיקודיים רבים. למעשה, מבקש הדו"ח בסיכומו לנסח פקודת מטכ"ל בעלת תוקף, אשר תחייב את כלל חיילי צה"ל ליחסים שיוויוניים יותר בין גברים לנשים, לרבות בין חיילים דתיים לנשים.

וכך, על פי הדו"ח, חיילים אשר יצאו מטקסים רשמיים מפני שאינם מעוניינים לשמוע שירת נשים - יודחו ממסלולי קצונה ויופנו לשירות בנח"ל החרדי של חטיבת "כפיר". האווירה הכללית העולה מן הדו"ח, גורסת כי "הגיע הזמן להתחשב בצרכיהן של חיילות ולא רק במנהגים הלכתיים של החיילים הדתיים". במידה ואכן תנוסח פקודת מטכ"ל בהקשר הזה, היא עשויה לקעקע לחלוטין את תוקפה של תפיסת "השילוב הראוי" - ולסכן את המשך שירותם של דתיים בצה"ל.

במקביל ובהקשר לדו"ח המדובר, פרסם ראש אגף כוח האדם היוצא, האלוף אבי זמיר, מכתב בו הוא מזהיר את פורום מטכ"ל מפני "תהליכים המהווים אתגר למודל צבא העם, ניאו-ליברליזם מצד אחד והקצנה דתית מצד שני". הוא ממליץ במסגרת המכתב "ליצור קו עצירה" שידגיש דבקות בנורמות הממלכתיות של המדינה, זאת תוך כדי יישומו של "דיאלוג שקט" עם רבנים, בעיקר מהציונות הדתית, כדי "לייצר רוח גבית מתמדת" להחלטות הצבא.

כדי לפתור את החיכוך המתמיד בין חיל החינוך לבין הרבנות הצבאית, זאת על רקע חיזוק פעילותו של ענף תודעה יהודית ברבנות הצבאית, הציע ראש אכ"א לנסח מחדש את פקודות הארגון של חיל החינוך והרבנות הצבאית ולהעביר את ענף "תודעה יהודית" תחת פעילותו של חיל החינוך.

עוד קורא האלוף היוצא זמיר לעדכן את פקודת "השילוב הראוי" ולנסח פקודת "שירות משותף" רחבה יותר, שתעגן כללי התנהגות לנשים ולגברים וכן לקבוצות בעלות רקע שונה בצבא, במכתב הוא ממליץ למעט ככל האפשר בקיום יחידות הומוגניות בצה"ל, משום שאלו מעודדות "דינמיקה של יחס בררני למשימות". הוא קורא לחדד את הצגת האתוס הממלכתי בהכשרת מפקדים בצה"ל.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בצה"ל משרתים זה לצד זה גברים ונשים, יהודים ושאינם יהודים, דתיים וחילונים בעלי רקע אישי, כלכלי וחברתי שונה. השילוב בין כלל האוכלוסיות, באופן שיבטיח מיצוי נכון של כלל המשרתים וכן שמירה על כבודם של כל חייל וחיילת, הוא משימה חשובה ומרכזית, שטרם הושלמה במלואה. מטבע הדברים בצה"ל מתקיים כל העת שיח פנימי ומקצועי על ההיבטים הנוגעים לסוגיה זו. אין בכוונתנו להתייחס למסמכים פנימיים כאלה ואחרים המציגים תמונת מצב חלקית, אם בכלל, של סוגיות אלה".