דו"ח מח"ש משנה את התמונה: האירוע באום אל חיראן לא היה פיגוע דריסה

קלמן ליבסקינד חשף כי מחקירת מח"ש עולה "תפקוד מאד בעייתי של הכוחות של המשטרה בשטח כולל ירי דו צדדי של גורמים משתי יחידות. לגרסת הפיגוע אין תימוכין"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/02/17 07:25 כו בשבט התשעז

דו"ח מח"ש משנה את התמונה: האירוע באום אל חיראן לא היה פיגוע דריסה
Hadas Parush/Flash90, צילום: Hadas Parush/Flash90

דו"ח מחש שנחשף אמש על ידי העיתונאי קלמן ליבסקינד בתוכנית הפטריוטים בערוץ 20 מעלה כי השוטר ארז עמדי לוי לא נדרס במהלך פיגוע.

[embed]https://www.facebook.com/20il.co.il/videos/777248942422682/[/embed]

לפני כחודש וזמן קצר לאחר האירועים האלימים בפינוי אום אל חיראן שבנגב, כינה ארדן את מותו של רס"ב ארז עמדי לוי, כרצח ואת הנהג הדורס יעקוב אבו אלקיעאן, כמחבל. אתמול (ג') בביקור במחוז הדרומי של המשטרה הטונים היו אחרים לגמרי, כשהמילים הקשות התעדנו הרבה יותר.

"היה לנו אירוע קשה ומצער לפני מספר שבועות באום אל־חיראן", פתח השר ארדן את ביקורו והוסיף כי "אסור שהוא יעיב על היחסים. אסור לתת לאף אחד לנסות לקחת אירוע נקודתי שבו לצערנו גם נהרג שוטר וגם נהרג אזרח, ולהשליך ממנו על כל היחסים בין האוכלוסייה הבדואית לבין משטרת ישראל וממשלת ישראל. אנחנו צריכיםם להפיק את הלקחים לאחר שיתברר מה בדיוק היה שם ולאחר שמח"ש תסיים את החקירה, ומשם להמשיך הלאה.. לחזק את הקשר עם האוכלוסייה הבדואית היקרה, שאיתה אנחנו רוצים לחיות בדו־קיום בנגב".

אתמול חשף ליבסקינד את דו"ח מח"ש שקבע כי לגרסת הפיגוע אין הוכחה: "החקירה טרם פורסמה אבל אפשר להגיד בגדול מה עולה ממנה: תפקוד מאד מאד בעייתי של הכוחות של המשטרה בשטח כולל ירי דו צדדי של גורמים משתי יחידות. צריך להגיד שכל הסיום הטרגי של האירוע הזה יכול היה להסתיים גרוע יותר. לגרסת הפיגוע אין תימוכין".

כזכור ב-18 בינואר, הגיע כוח משטרתי לפנות בוקר לאבטח הריסת מבנים בלתי חוקיים בכפר הבדואי. במהלך המשימה התקרב לעבר חלק מהכוח רכב, עליו נהג אבו אלקיעאן. מכאן, למרות הסרטון שהופץ ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת, הדעות חלוקות. יש הסוברים שמדובר בפיגוע דריסה מכוון, בעוד חלקים אחרים בציבור ובשדה הפוליטי הצביעו על כך שלפני הדריסה פתחו השוטרים באש לכיוון הרכב, מה שלטענתם הוביל לדריסה לא מכוונת.

מיד לאחר התקרית, טענו במשטרה כי הרכב נסע במהירות וללא אורות, והשוטרים העידו כי ירו תחילה באוויר. השר ארדן גיבה את עמדת המשטרה והציג את האירוע כ"פיגוע" ואת הנהג כ"מחבל". אתמול כאמור נחשף, כי אין לכך הוכחות.

ליבסקינד גם הוסיף ותיאר כי המגעים בין משפחות הבדואים מאום אל חיראן והמדינה עלו על שרטון. לדבריו, הבשילו המגעים באחרונה בין שני הצדדים, זאת בשל הסכמה מצד המשפחות להתפנות, אך כעת המדינה משהה את הדיונים. "הרבה מהטענות של הבדואים נכונות", אמר ליבסקינד על המגעים שמתרחשים בתוך 40 ימי האבל של משפחת אל-קיעאן. "בשבועות האחרונים מתנהל מו"מ מאד מאד רציני וענייני בין המדינה לבין תושבי אום אל חיראן שלא הבשיל לסיכומים אבל הטענות של תושבי אום אל חיראן היו מאד מאד ענייניות לגבי השאלות לאן יעברו ומדוע הם צריכים לעבור פעמיים עד שיגיעו למגורי הקבע".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן