דו"ח מבקר המדינה על ביביטורס: "חשש למימונים כפולים"

דו"ח מבקר המדינה על הוצאותיו של נתניהו בזמן שהיה שר אוצר לפני יותר מעשור, מפרסם כי קיימת אי בהירות בנוגע לנסיעותיו לחו"ל של ראש הממשלה, עם חשש למימונים כפולים. נתניהו בתגובה:"ההר הוליד עכבר"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 24/05/16 16:41 טז באייר התשעו

דו"ח מבקר המדינה על ביביטורס: "חשש למימונים כפולים"
Miriam Alster, פלאש 90, צילום: Miriam Alster, פלאש 90

נסיעותיו של ראש הממשלה נתניהו ובני משפחתו במימון גורמים חיצוניים בתקופת היותו שר האוצר בשנים 2005-2003 חרגו מהכללים החלים בנושא, והדבר עלול ליצור מראית עין של קבלת טובת הנאה או של ניגוד עניינים. כך קובע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בדו"ח הנחשף אחר הצהריים (יום ג'), ועוסק בין היתר בפרשה שזכתה לכינוי "ביביטורס".

המבקר יוסף שפירא ציין בין השאר כי בחומרים' "עולה חשש למימונים כפולים, הסטת מימונים וכן לגבי אי בהירות לגבי התחשבנות עם חברת אל על בגין שימוש של משפחת נתניהו בנקודות בונוס של המדינה שנוצלו לכאורה לנסיעות פרטיות. לאור בדיקת היועץ המשפטי לממשלה, בעניינים אלה ונוספים, יש סוגיות הנוגעות לנושא שמבקר המדינה מנוע מלבדוק אותן במסגרת דו"ח זה".

חברת הכנסת קארין אלהרר, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה,אמרה כי החלק החשוב בכלל לא מופיע בדו"ח, והוא נוגע לסוגיות אשר אותן נמנע המבקר לבדוק: "הדוח עוסק בהיבטים רבים, אבל מה שיותר חשוב זה במה הדוח לא עוסק ומה לא מספרים לציבור. במאי 2015 הועבר חומר החקירה בפרשת ביבי טורס ליהודה ויינשטיין היועץ המשפטי הקודם. כפי שכולם יודעים היום, ויינשטיין לא הצליח לקבל החלטה, או שאולי לא רצה לקבל החלטה וגלגל את ההחלטה ליועץ החדש. חוק מבקר המדינה קובע כי היועמ"ש מחויב בדיווח בתוך שישה חודשים ליו"ר הועדה לביקורת המדינה על החלטתו האם לפתוח בחקירה פלילית או שהחומר חוזר למבקר המדינה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדו"ח ואמר כי לא עולים ממנו ממצאים דרמטיים שיכולים להדביק לו ולרעייתו חשדות פלילים. מהדו"ח עולה כי המבקר העביר ליועץ המשפטי לממשלה במהלך 2015 חומרים נוספים המעלים חשדות למימון כפול של נסיעות נתניהו לחו"ל כאשר שימש כשר האוצר בממשלת שרון.

מטעמו של נתניהו נמסר כי "אחרי שנים של כותרות מפוצצות ופרסומים בהיקף אדיר מתברר שההר הוליד עכבר. בנסיעותיו של מר נתניהו לא היה שום ניגוד עניינים, שום מימון כפול ושום דבר בלתי חוקי. משך שנים ארוכות סורקים את נתניהו ורעייתו במסרקות ברזל ולא מוצאים כלום - כי אין כלום".

"היועץ המשפטי לממשלה כבר בדק את החומר שהעביר אליו המבקר ב-2013 וקבע שאין שום סיבה לפתוח בחקירה. אנו משוכנעים שכך יהיה גם עם הספיח שהועבר אליו ב-2015. מבקר המדינה קובע שנתניהו נהג בדיוק כמו שרים אחרים ושבאותה תקופה עדיין לא נקבעו הכללים לנסיעות שרים", נמסר בהודעה מטעם ראש הממשלה.

בסביבתו ציינו כי "הכללים לגבי נסיעות שרים נקבעו רק ב-2008, בעוד שהדו"ח מתייחס לתקופה עד 2005. הניסיון להחיל רטרואקטיבית על נתניהו, ורק על נתניהו, כללים שנקבעו אחר כך אינו ראוי. התחושה היא שמדובר בדין מיוחד לנתניהו, ודין אחר לכל היתר".

לגבי צירופה של רעיית ראש הממשלה לנסיעות בעת שהיה שר נמסר כי "גברת נתניהו הצטרפה לנסיעותיו של בעלה כמקובל לגבי רעיות ראשי ממשלה לשעבר ולעתים גם לרעיות שרים. הגופים החיצוניים שהזמינו את נתניהו הם גופים ציבוריים כמו הבונדס, השדולה לטובת ישראל בבריטניה, מוסדות חינוך וכדומה. נסיעות אלה היו חשובות למדינת ישראל. במהלכן גייס מר נתניהו עשרות מיליוני שקלים לטובת המדינה, התראיין עשרות פעמים בתקשורת הבינלאומית והופיע בפני גופים ציבוריים רבים לטובת ההסברה הישראלית".

בחודשים מאי ודצמבר 2015 העביר המבקר ליועץ המשפטי לממשלה חומרים חדשים המעלים חשדות לפלילים בנוגע לנסיעותיו של ראש הממשלה נתניהו לחו"ל בעבר, בשנים בהן שימש כשר האוצר בממשלת שרון.

מדובר בחומרים נוספים המצטרפים לחומרים אותם העביר המבקר המבקר בעבר, מהם עלה כי נסיעות לחו"ל בתפקיד של נתניהו מומנו על ידי גורמים חיצוניים, בהם ממשלות של מדינות אחרות, הבונדס, גופים ציבוריים, אנשי עסקים ואנשים פרטיים בעלי קשרים שונים לשר האוצר דאז או למשק הישראלי.

מימון זה, קובע המבקר, נעשה ללא בחינה משפטית של האפשרות שהוא מעמיד את נתניהו בניגוד עניינים בינו לבין הגורם המממן או שהוא בגדר מתנה האסורה לפי חוק המתנות. המבקר מדגיש כי כך נהגו גם שרים אחרים באותה תקופה.

במהלך עבודת הביקורת הועברו בשנת 2013 לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה חומרים הנוגעים להיבטים מסוימים במימון נסיעות נתניהו לחו"ל. בספטמבר 2014 הודיע היועץ המשפטי לממשלה ש"לא נמצא שיש מקום לפתוח בחקירה בחשד לביצוע עבירה פלילית מצידו של מר נתניהו", ובשל כך על סיום הבדיקה שלו בעניינים אלה.