דו"ח מבקר המדינה: אלפי יחידות דיור ישראליות נבנו על קרקע פלסטינית פרטית

דו"ח מבקר המדינה בנושא צה"ל ומערכת הביטחון הותר בו מצביע על ליקויים בכל הנוגע לנושא הבנייה הבלתי חוקית מעבר לקו הירוק

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 28/03/16 15:56 יח באדר ב'

דו"ח מבקר המדינה: אלפי יחידות דיור ישראליות נבנו על קרקע פלסטינית פרטית
Hadas Parush, פלאש 90, צילום: Hadas Parush, פלאש 90

מפות לא מעודכנות, פיקוח לא מסודר על הליך הריסת מבנים ועוד ליקויים, חלקם חמורים ומשמעותיים, בכל הקשור בבנייה הבלתי חוקית מעבר לקו הירוק - כך עולה מתוך דו"ח מבקר המדינה, יוסף שפירא, שהותר היום (ב') לפרסום.

מנתוני דוחות סיכום השנה של יחידת הפיקוח עולה כי מרבית מקרי הבנייה הבלתי חוקית שאיתרה היחידה בשנים 2013-2008, לא נהרסו. שיעור ''האכיפה הנמוך באיו"ש מהווה פגיעה קשה בשלטון החוק ובשוויוניות כלפי החוק".

בדו"ח נכתב כי התופעה של בינוי בלתי חוקי באזור יו"ש, הן בקרב המגזר הישראלי והן בקרב המגזר הפלסטיני, והבעיות בתחום הפיקוח והאכיפה בנושא זה קיימות זה שנים רבות, "והגיעה העת לטפל בהן ביסודיות ובנחישות כדי לעקרן מן השורש ולהבטיח את שלטון החוק באזור ואת הסדר הציבורי ושלום הציבור".

המבקר ממליץ, כלשון הכתוב כי "מתאם פעולות הממשלה בשטחים, וראש המנהל האזרחי, יבחנו לעומקם את כל הליקויים בנושאים אלו כדי לפעול לתיקון המצב, וככל שהדבר מחייב יש להעלות את הסוגיות הנדרשות לטיפול הדרג הצבאי הבכיר והדרג המדיני הבכיר, על פי העניין. על הדרג המדיני הבכיר - שר הביטחון וראש הממשלה - לגלות מעורבות ולוודא שהליקויים שפורטו בדוח יתוקנו ויביאו לשיפור בשמירת שלטון החוק באיו"ש".

נתון שעולה מהדו"ח מראה כי אין פיקוח על הבנייה הפלסטינית בשטחים בעלי תכניות מתאר מאושרות. גם לבנייה הישראלית אין פיקוח, אך לרוב מדובר בחוסר פיקוח על בנייה ישראלית ללא תכניות מתאר, בניגוד לפלסטינים, שלהם ישנם תכניות בנייה מאושרות שאינן מפוקחות. בנוסף, הביקורת העלתה כשלים בכל הנוגע לחופי רחצה מוכרזים בים המלח ועל תחנות דלק, וכן הועלו ליקויים בתחומי כוח אדם ומינהל של היחידה.

רוכשים בתום לב ומגלים שהם 'עבריינים'

מבקר המדינה מצביע על פערים בין מפות ההכרזה שנעשו לפני שנים בהן נעשו טעויות רבות לבין בדיקה שנעשית על ידי צוות "קו כחול" של המנהל האזרחי בימים אלו. כתוצאה מהטעויות בסימון מפות ההכרזה ההיסטוריות נפגעו זכויות הקניין של בעלי מקרקעין פרטיים, שעל חלקם נבנו ואוכלסו יישובים ישראליים ללא תמורה לבעלי הקרקע או ללא קבלת רשות מהם. כעת, משהחל צוות "קו כחול" לתקן את הטעויות שנעשו בסימון מפות ההכרזה, נפגעת זכות הקניין של תושבים ישראליים, שבתום לב רכשו בתים או זכויות במקרקעין באותם שטחים שבתחומי היישובים הישראליים, שנגרעו מגבולות ההכרזה ההיסטוריים.

בביקורת עלה, כי המנהל האזרחי מעביר את מפות ההכרזה המתוקנות לידיעת הרשויות המקומיות ביו"ש, אך אינו מביא את דבר התיקונים שנעשו בגבולות ההכרזה על אדמות מדינה לידיעת כל מי שהתיקונים רלוונטיים לגביו. אלו יכולים להיות אנשים שפועלים בתחום הבנייה באזור, קונים שמעוניינים לקנות, וכן אישי ציבור וחברי כנסת שרוצים לדעת את הגבולות החוקיים לצורך בנייה ישראלית.

לדעת משרד מבקר המדינה על המנהל האזרחי, שהוא הגוף מופקד על ניהול ענייני המקרקעין ועל חוקי התכנון והבנייה באזור יהודה ושומרון, לפרסם ברבים מידע מהותי הנוגע לקניינו של הפרט. משרד מבקר המדינה מעיר למנהא"ז, כי במצב דברים זה יש משום פגיעה בחובת ההגינות מצד הרשות המינהלית האחראית באיו"ש.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן